تفسیر جامعه بین‌الملل از مشارکت ایرانی‌ها در انتخابات



همواره یک اصل مسلم در جهان سیاست وجود دارد و آن اینکه سیاست خارجی، ادامه سیاست داخلی است؛ یعنی بین سیاست داخلی و خارجی یک تأثیر متقابل وجود دارد و چنانچه یک نظام از پشتیبانی مردمی برخوردار باشد، مؤلفه‌های اعمال قدرتش در عرصه خارجی توانمندتر می‌شود و می‌تواند در روابط بین‌الملل موفق عمل کند.
نکته دیگر آن است که در انقلاب اسلامی ایران سه پایه قدرت شامل مردم، رهبری و وجه اسلامی انقلاب یعنی دین و ایدئولوژی اسلامی مطرح بوده است. در این راستا حضور مردم و میزان حمایت آنها از نهاد حاکمیت یکی از مؤلفه‌های اصلی قدرت کشور به شمار می‌آید. حضوری که یکی از جلوه‌های بروز آن انتخابات است و نقطه کانونی و مهمی برای جمهوری اسلامی به شمار می‌آید. زیرا از منظر داخلی، اقبال اکثریت مردم به حضور در انتخابات نشان می‌دهد که پایه‌های حاکمیت همچنان در میان مردم دارای اعتبار و مقبولیت است و تفسیر این مشارکت پررنگ برای جهان خارج، این گزاره است که ایران همچنان یکی از پایه‌های مهم اقتدار خود را در اختیار دارد. این مؤلفه در کنار توان اقتصادی و قدرت نظامی کشور می‌تواند به عامل مهمی برای قوت بخشیدن به قدرت کشور در عرصه بین‌المللی تبدیل شود. 
تفسیر جامعه بین‌الملل از این اصل مسلم که جمهوری اسلامی از پشتوانه حمایت مردمی بهره‌مند است، در روند کنش و واکنش و جهت‌گیری بازیگران جامعه جهانی با ایران اهمیت بسزایی دارد. اینکه تصمیمی از سوی نظام جمهوری اسلامی در عرصه سیاست خارجی گرفته شود و این تصمیم مورد وفاق مردم کشور باشد، از منظر تأثیرگذاری برای اجرا بسیار حائز اهمیت است.
بنابراین آنچه مسئولان و تصمیم گیرندگان کشور نباید از آن غافل شوند، فراهم ساختن زمینه حضور حداکثری مردم با سلایق مختلف در انتخابات است. حضور حداکثری مردم و شرکت در انتخابات پیامی را به نهادهای حاکمیت می‌دهد مبنی بر اینکه چه خواست‌هایی دارند و مایل به پیگیری چه سیاستی در عرصه بین‌المللی هستند چنانکه اگر هم با صندوق‌های رأی قهر کنند و از مشارکت خودداری کنند، پیام خاص خود را به حاکمیت می‌دهند؛ یعنی کسانی که به هر دلیلی با صندوق قهر می‌کنند با قدرت حاکم قهر کرده‌اند و نمی‌توان منکر شد که بخشی از قدرت ملی از همین صندوق‌های رأی بیرون می‌آید، حالا اگر کسی رأی نمی‌دهد یعنی از حق خود برای اعمال قدرت می‌گذرد و برمبنای تصمیم‌گیری نهادهای حاکمیتی تأثیرگذار خواهد بود.بنابراین هر اقدامی که موجب شود این حضور مردم در انتخابات کمتر شود اعتبار اصول و مبانی و اقتدار ملی کاهش می‌یابد و برعکس هر اقدامی موجب شود این حضور پررنگ‌تر و پرشورتر باشد قطعاً به افزایش اقتدار کشور کمک می‌کند.
فراهم کردن حضور طیف‌های مختلف سیاسی در انتخابات و برگزاری شفاف و سالم آن می‌تواند میزان اقبال مردم را به حضور حداکثری افزایش دهد تا به این ترتیب این پشتوانه مردمی در کنار تلاش برای افزایش قدرت اقتصادی و نظامی به عاملی برای ایستادگی در برابر فشارهای روزافزون امریکا تبدیل شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7273/1/535340/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها