صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

«ایران» به بهانه اظهارات اخیر رافائل گروسی بازخوانی می‌کند

حسن نیت تهران ناکامی نقشه فرصت طلبان

ایران با وجود تلاش‌هایی که از سوی جریان‌های معاند برای متأثر کردن رابطه ایران و آژانس به جریان افتاده، با فراهم کردن مقدمات سفر قریب‌الوقوع «گروسی» به تهران کوشیده مانع از آن شود که پدیده نفوذ لابی اسرائیل در آژانس، بر این مناسبات دو سویه سایه بیندازد.

نگرانی نسبت به کاهش زمان گریز هسته‌ای ایران از سوی «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گفت‌وگو با «خبرگزاری آلمانی دویچه وله» که ادعا کرده است ایران «چند هفته و نه چند ماه» برای ساختن یک بمب اتمی فاصله دارد، در شرایطی مطرح شده است که مقام‌های ایرانی در ماه‌های اخیر بر ضرورت همکاری مبتنی بر تعامل با آژانس و قرار دادن روند فعالیت صنعت هسته‌ای کشور در مسیر پیشرفت فنی و علمی تأکید کرده‌اند؛ تأکیدی که محدود در کلمات نبوده بلکه در مسیر اجرای اهداف استراتژی هسته‌ای کشور عملاً در مواردی همچون توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای از جمله راه‌اندازی نیروگاه‌های شماره دو و سه بوشهر و با هدف افزودن بر ظرفیت انرژی‌های پایدار به نمایش درآمده است. در همه این موارد آنچه مورد تأکید ایران بوده حاکم کردن سویه کارشناسی بر مسائل امنیتی و ممانعت از به ثمر رسیدن هدف ایران ستیزان برای وارونه نمایی ماهیت صنعت هسته‌ای کشور بوده است.
ایران با وجود تلاش‌هایی که در ماه‌های اخیر از سوی جریان‌های معاند برای متأثر کردن رابطه ایران و آژانس به جریان افتاده، با فراهم کردن مقدمات سفر قریب الوقوع «گروسی» به تهران کوشیده مانع از آن شود که پدیده نفوذ لابی صهیونیست ها در آژانس، بر این مناسبات دو سویه سایه بیندازد و در عین اقدامات تلافی جویانه‌ای که با متوقف کردن بخشی از تعهدات برجامی خود به عمل آورده، همچنان بالاترین سطح پایبندی به پادمان هسته‌ای را نشان داده است؛ یعنی پیروی از مهم‌ترین مقررات مطروحه در مباحث کنترل تسلیحات هسته‌ای جهان که اسرائیل با عدم پیوستن به آن، نهایت بی‌اعتنایی خود به اصول مطروحه بین‌المللی را به منصه ظهور رسانده است.

آثار و اهمیت راهبرد هسته‌ای
ایران در پیش راندن فعالیت‌های هسته‌ای خود نگاهی عمیق به رویکرد سیاسی دوگانه بازیگران جهانی داشته است. دوگانگی از آن جهت که منافع سیاسی بازیگران غربی مستعد زایش امنیتی‌سازی پرونده هسته‌ای ایران بوده و فرصتی برای بازیگران افراطی همچون رژیم صهیونیستی فراهم کرده است. برای پی بردن به ابعاد حرکت خزنده این افراطیون کافی است سیاست تحریمی تحمیل شده به ایران در سال‌های اخیر را از نگاه بگذرانید که آشکار می‌گفتند و تکرار می‌کردند که تحریم و زور می‌تواند بر روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران نقطه پایان بگذارد اما از آن طرف کمترین توجهی به پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای زیرزمینی تل آویو نداشتند.

خلع سلاح افراطیون
همه اینها در حالی است که ایران با نشان دادن حسن نیت خود برای همکاری با مدیر کل آژانس، زمین تعامل مقتدرانه با این نهاد را به میدان آزمونی برای اثبات چندین باره پایبندی خود به قوانین و مقررات بین‌المللی و متقابلا گرفتن پاسخ مثبت آژانس تبدیل کرده است. چنین تصمیمی پیداست که جریان‌های افراطی بین‌الملل را خلع سلاح خواهد کرد. این جریان از ماه‌های گذشته با تکرار ادعاهایی پیرامون کوتاه شدن زمان گریز هسته‌ای ایران، در تدارک یک التهاب و تنش در فضای همکاری ایران و آژانس بودند و در تبلیغات و بازی رسانه‌ای خویش صحنه جنگی را میان دو طرف آراسته‌اند که سود و فایده سرشار برای آنها به ارمغان خواهد آورد. اما هوشمندی تهران نسبت به ابعاد این بازی پیدا و پنهان که از فرط تکرار، نخ نما شده است، بی‌گمان این رشته از نقشه‌های فرصت‌طلبانه افراطیون را ناکام خواهد گذاشت. گواه این اتفاق مواضعی است که رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی کشور درباره مذاکره با غرب و رویکرد مسالمت‌آمیز با آژانس مطرح کرده‌اند. آیت‌الله رئیسی در جریان سفر اخیر به پاکستان در موضعی تصریح کرده است که «مذاکره را رها نمی‌کنیم»؛ موضعی که وجه تکمیل کننده آن در این سخن محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بازتاب پیدا کرده که گفته است: «روابط ایران با آژانس در حوزه پادمان برقرار و دوربین‌ها فعال است.»
برای اسرائیلی که بیش از یک دهه برای دست‌اندازی در مسیر همکاری ایران و آژانس تلاش می‌کند، اتفاقی بدتر از این نیست که دولت سیزدهم این چنین برای بی‌اثرکردن سناریوهای ایران ستیزانه و تحریمی گام بر‌می دارد و با وجود تلاش دشمنان برای امنیتی کردن صنعت هسته‌ای ایران، در خدمت منافع و نیازهای مردم ایران از آن بهره می‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی