صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و چهل و شش - ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - صفحه ۱

استقبال گرم لاهور و کراچی از رئیس‌جمهور ایران

گره‌زدن منافع با سیاست همسایگی

«ای آمدنت باعث آبادی ما»؛ این مصرع، بخشی از یک پوستر بود که در دانشگاه «جی سی» شهر لاهور پاکستان برای خوشامدگویی به آیت‌الله رئیسی نصب شده بود. این دانشگاه، محل برگزاری دیدار با نخبگان ایالت پنجاب بود. نه فقط سالن مملو از جمعیت دانشگاه «جی سی»، بلکه تصاویر و فیلم‌های منتشر شده به خوبی اشتیاق حاضران اعم از دانشجویان و استادان و نخبگان این ایالت پاکستان برای دیدار با رئیس‌جمهور کشورمان را نشان می‌دهد. این استقبال گرم و خوشامدگویی توأم با شور، نشانه گویایی از پیوند دو کشوری است که علاوه بر همسایگی، دارای ریشه‌ها و پیوندهای مشترک تاریخی، فرهنگی و زبانی نیز هستند. گذشته از همه اینها، نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که رویکرد عدالت‌خواهانه و استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران در موضوعات بین‌المللی، از جمله مواضع آیت‌الله رئیسی در دفاع از مردم مظلوم غزه سبب افزایش اقبال نخبگان کشور مسلمان پاکستان به مقامات عالی ایران، از جمله رئیس‌جمهور کشورمان شده است. دیروز به عنوان دومین و آخرین روز از سفر رسمی آیت‌الله رئیسی به پاکستان، صرفاً به ملاقات‌ها و دیدارهای فرهنگی، دینی و گفت و شنود با نخبگان این کشور اختصاص داشت.


این برنامه‌ها، روز گذشته با عزیمت آقای رئیسی و هیأت همراه از اسلام‌آباد، پایتخت این کشور، به لاهور مرکز ایالت پنجاب آغاز شد. رئیس‌جمهور در لاهور، ابتدا بر آرامگاه علامه اقبال لاهوری حاضر شد و با تقدیم تاج گل به آرامگاه این متفکر، سیاستمدار و شاعر پارسی گوی پاکستانی، ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای ایشان، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد. البته در این میان، دکتر رئیسی در اسلام‌آباد و لاهور، چند ملاقات سیاسی هم داشت که دیدار با فرمانده ارتش این کشور، رئیس مجلس سنای پاکستان و سروزیر ایالت پنجاب از آن جمله بود. «مریم نوازشریف» سروزیر ایالت پنجاب، علاوه بر دیدار با آیت‌الله رئیسی، میزبان رئیس‌جمهور کشورمان در این ایالت هم بود. گستردگی برنامه‌های سفر دو روزه رئیس‌جمهور به پاکستان، ملاقات‌های متنوع سیاسی با نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور، رؤسای مجلس و فرمانده ارتش و در کنار آن، ملاقات‌های فرهنگی و دیدار با نخبگان این کشور، بیانگر آن است که فصل جدیدی در روابط تهران و پاکستان آغاز شده است.
این فصل نوین را می‌توان دستاورد دیگری در سیاست همسایگی دولت سیزدهم دانست، سیاستی که نشان می‌دهد تهران برای همسایگان خود، وزن و اهمیت و جایگاهی به مراتب بیشتر از برخی کشورهای اروپایی یا غربی قائل است.
تأکید فرمانده ارتش پاکستان
بر مقابله با تروریست‌ها
در حاشیه سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به پاکستان، ژنرال «سیدعاصم منیر» فرمانده ارتش این کشور به دیدار آیت‌الله رئیسی رفت. بحث طرفین در درجه اول بر موضوعات مورد علاقه متقابل، بویژه صلح منطقه‌‌ای، ثبات و امنیت مرزی متمرکز بود. هر دو طرف بر ضرورت تقویت همکاری‌های دوجانبه و در عین حال تلاش مشترک برای ثبات منطقه‌ای و شکوفایی اقتصادی توافق کردند.
 آیت‌الله رئیسی نیز تأکید کرد: ایران و پاکستان با تقویت همکاری‌های فیمابین قوای مسلح می‌توانند صلح و ثبات را برای دو ملت و منطقه به ارمغان آورند. فرمانده ارتش پاکستان مرزهای ایران و پاکستان را مرز صلح و دوستی توصیف کرد و بر لزوم بهبود هماهنگی در طول مرزهای مشترک برای جلوگیری از به خطر انداختن روابط دیرینه و برادرانه دو کشور همسایه از سوی تروریست‌ها تأکید کرد.
 
دشمنان به دنبال تفرقه میان
دو همسایه هستند
دوشنبه گذشته، «یوسف‌رضا گیلانی»، رئیس مجلس سنای پاکستان نیز در محل اقامت رئیس‌جمهور با آیت‌الله رئیسی دیدار کرد. رئیس‌جمهور کشورمان در این دیدار گفت: وحدت و تعمیق همکاری‌های دو کشور دشمنانی دارد که نمی‌خواهند ما از تکمیل ظرفیت‌های متقابل بهره‌مند شویم. لذا به دنبال ایجاد تفرقه در میان ما هستند.
وی راه‌اندازی و گسترش جریان‌های افراطی را از جمله راهبردهای دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه میان کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان برشمرد و اظهارکرد: جمهوری اسلامی ایران مانعی برای گسترش روابط با پاکستان ندارد، ما منافع متقابل را در توسعه روابط و گسترش همکاری‌های فیمابین می‌دانیم و ناراحتی دیگران از تقویت مناسبات ایران و پاکستان برای ایران اهمیتی ندارد.
رئیس مجلس سنای پاکستان هم با سپاسگزاری از سفر آیت‌الله رئیسی به پاکستان و با بیان اینکه این سفر باعث تقویت و تحول در مناسبات دو کشور خواهد شد، گفت: ایران نخستین کشوری بود که استقلال پاکستان را به رسمیت شناخت و امروز دو کشور در مجامع و عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله نسبت به مسأله فلسطین مواضع مشترکی دارند.
یوسف‌رضا گیلانی با اشاره به تبادل هیأت‌های پارلمانی بین دو کشور تصریح کرد: پاکستان خواهان تقویت بیش از پیش روابط فیمابین و تسریع در اجرای توافقات دوجانبه است؛ با نظر جنابعالی درباره ضرورت تقویت و تعمیق روابط دو کشور در راستای ناامید کردن دشمنان دوستی میان تهران و اسلام‌آباد موافقم و باور دارم که هر کس روابط صمیمی ما را نخواهد، دشمن مشترک ماست.
 
ایران، پرچم عدالتخواهی را برافراشت
آخرین برنامه آیت‌الله رئیسی در نخستین روز سفر، دوشنبه گذشته، دیدار با جمعی از نخبگان علمی، فرهنگی، مذهبی و اقتصادی پاکستان بود. در این نشست که در اسلام آباد برگزار شد، تعداد زیادی از نمایندگان مجالس ملی و سنای پاکستان، وزرا و مشاوران سابق رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر پاکستان، رؤسای گروه‌های مذهبی شیعه و سنی و مقامات برخی ایالات پاکستان حضور داشتند.
آیت‌الله رئیسی در سخنان خود با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران پرچم خداخواهی، عدالت‌خواهی و حق‌خواهی را برافراشت، اظهارکرد: همه مردمی که از ظلم و ستم ناحق در سراسر عالم به ستوه آمده بودند، دلداده نظامی شدند که پرچم مبارزه با ظلم و استعمار و هدف بزرگ دفاع از حق و عدالت را برافراشته بود.
وی بزرگانی همچون محمدعلی جناح و اقبال لاهوری را به اعتبار وجهه ضداستعماری و ضد سلطه‌طلبی آنان همواره مورد توجه و احترام مردم ایران معرفی کرد و افزود: نظام سلطه بدرستی احساس کرد تنها قدرتی که در مقابل او ایستاده، قدرت اسلام و امت اسلامی است. لذا تلاش کرد با ترفندهای مختلف از جمله اختلاف‌افکنی بین مسلمانان، توهین به مقدسات مسلمانان، تشکیل گروهک‌های افراطی و به خدمت گرفتن افراد سست عنصر در میان حاکمان برخی کشورهای اسلامی، این قدرت را تضعیف و از میدان خارج کند.
آیت‌الله رئیسی با اشاره به سابقه 75 ساله مظالم رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین که با حمایت‌های بی‌چون و چرای امریکایی‌ و غرب صورت گرفت، اظهارکرد: صهیونیست‌ها و حامیان آنان تصور می‌کردند با عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای اسلامی مسأله یک تاریخ، غصب و ویرانگری و کشتار به حاشیه می‌رود، اما طوفان‌الاقصی همه محاسبات و تصورات آنان را برهم زد.
رئیس‌جمهور تأکید کرد: بعد از جنایات اخیر رژیم صهیونیستی دیگر هیچ حکومت اسلامی نمی‌تواند دم از عادی‌سازی روابط بزند.
آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: نقش‌آفرینی اجتماعی و حضور مردم مسلمان در خیابان‌ها از جمله در پاکستان و اعلام حمایت آنان از فلسطین و فریاد علیه ظلم رژیم صهیونیستی و حامیانش در بازدارندگی جنایات این رژیم کودک‌کش و شکست ابهت و قدرت پوشالی او و حامیانش بسیار مؤثر است.

واکاوی علت علاقه مردم پاکستان
به انقلاب اسلامی
رئیس‌جمهور کشورمان، دلیل علاقه‌مندی مردم پاکستان به انقلاب اسلامی، امام راحل، مقام معظم رهبری و مردم ایران را احساس آنان نسبت به تلاش ملت ایران برای احیای ارزش‌ها، مبارزه با ظلم و استعمار، طرفداری از مظلومان و پیگیری وحدت و عزت امت اسلامی عنوان کرد و گفت: مردم پاکستان و مردم ایران در پیکار خود با ظلم و دفاع از مظلومان در کنار هم بوده و یک آهنگ دارند و همه توطئه‌های دشمن برای تفرقه انداختن میان آنان به لطف بصیرت و آگاهی این مردم و بخصوص نخبگان پاکستانی و ایرانی به نتیجه نرسیده است.

ادای احترام آیت‌الله رئیسی
به اقبال لاهوری
سفر آیت‌الله رئیسی به شهر لاهور، پایتخت ایالت پنجاب پاکستان هم با حضور در آرامگاه علامه اقبال لاهوری آغاز شد. رئیس‌جمهور با حضور در مجموعه قلعه‌شاهی این شهر، با تقدیم تاج‌گل به آرامگاه اقبال لاهوری ادای احترام کرد و پس از قرائت فاتحه برای ایشان، دفتر یادبود این مجموعه را نیز امضا کرد. این آیین که با حضور و همراهی سروزیر و جمعی از مقامات محلی برگزار شد، حواشی جالبی نیز داشت.
هنگام بازدید آیت‌الله رئیسی از مجموعه قلعه‌شاهی، تولیت آرامگاه اقبال لاهوری در گفت‌و‌گویی صمیمی با رئیس‌جمهور کشورمان، خطاب به وی گفت: «دل ما از اقدام شما (عملیات وعده صادق) شاد شد.» وی همچنین افزود: «لاهور پاکستان خانه دوم شماست.»

دیدار سروزیر ایالت پنجاب
با آیت‌الله رئیسی
آیت‌الله رئیسی در لاهور، در دیدار خانم «مریم نوازشریف» سروزیر این ایالت نیز، اراده سران دو کشور برای گسترش همکاری‌ها را باعث بی‌اثر شدن تلاش‌های برخی کشورها برای خدشه وارد‌کردن به روابط دوستانه تهران و اسلام‌آباد عنوان کرد.
وی تبادل ظرفیت‌های متنوع متقابل را زمینه تأمین منافع دو ملت و افزایش قدرت دو کشور دانست و تأکید کرد: مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین نیست.
آیت‌الله رئیسی، لاهور را نماد فرهنگی پاکستان برشمرد و با بیان اینکه شخصیت اقبال لاهوری در بین ایرانیان شناخته‌شده و محترم است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان شخصیتی فرهنگی و فرهنگ‌دوست از مرحوم اقبال لاهوری تحت‌عنوان ستاره آسمان شرق یاد کرده‌اند. همچنین دلدادگی و علاقه مردم پاکستان به امام‌رضا(ع) کم‌نظیر و مثال‌زدنی است.
خانم «مریم نواز شریف» نیز در این دیدار با ابراز تشکر و خرسندی از سفر آیت‌الله رئیسی به ایالت پنجاب و حضور در مزار اقبال لاهوری و نیز حضور در دانشگاه «جی‌سی‌یو» این شهر به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جنوب آسیا که در سال 1864 تأسیس شده است، گفت که تمام تلاش خود را برای گسترش بیش از پیش روابط ایران و پاکستان به کار خواهد گرفت.

اعطای دکترای افتخاری
به آیت الله رئیسی
آیت الله رئیسی پس از پایان برنامه ها و دیدارها در ایالت پنجاب، به کراچی مرکز ایالت سند پاکستان سفر کرد. رئیس جمهور در بدو ورود به شهر کراچی، با حضور در آرامگاه محمدعلی جناح، «قائد اعظم» و رهبر استقلال این کشور، با تقدیم تاج گل و قرائت فاتحه به مقام وی ادای احترام کرد. همچنین طی مراسمی در دانشگاه کراچی که با حضور جمعی از مقامات ایالت سند، نمایندگان مجلس ایالتی و تعدادی از اعضای هیأت علمی این دانشگاه برگزار شد، مدرک دکترای افتخاری این دانشگاه به رئیس جمهور کشورمان اهدا شد.
پروفسور عراقی، رئیس دانشگاه کراچی به عنوان قدیمی ترین دانشگاه پاکستان در این مراسم تصریح کرد: این مدرک دکترای افتخاری نظر به سوابق تحصیلی و مدارج علمی رئیس جمهور در زمینه فقه و حقوق و نیز سابقه فعالیت طولانی دکتر رئیسی در حوزه قضایی به ایشان اعطا می‌شود.

توسعه همکاری با کشورهای مسلمان اولویت‌ ایران است  
همچنین «سید مراد علیشاه» سروزیر ایالت سند و «محمدکامران خان تسوری» استاندار با حضور در فرودگاه کراچی ضمن استقبال، با آیت الله رئیسی دیدار و گفت و گو کردند. رئیس جمهور در این دیدار با بیان اینکه توسعه همکاری با کشورهای همسایه و مسلمان بویژه کشور دوست و برادر پاکستان جزو اولویت‌های سیاست جمهوری اسلامی ایران است، ابراز امیدواری کرد توافقات حاصل شده در این سفر با پیگیری مقامات دو طرف هر چه سریع‌تر اجرایی و عملیاتی شود. مقام های ایالت سند پاکستان نیز ضمن تأکید بر اینکه همه تلاش خود را برای تسهیل و تسریع در گسترش مبادلات تجاری و همکاری‌های اقتصادی با ایران به کار خواهند گرفت، پاسخ مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران برای تنبیه رژیم صهیونیستی را باعث خوشحالی و ارتقای عزت و عظمت جهان اسلام دانستند و تأکید کردند که این اقدام مایه افتخار همه مسلمانان جهان شد.

جستجو
آرشیو تاریخی