صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز مطرح کرد

از دادخواهی برای غزه تا دعوت سرمایه‌گذاران بین‌المللی

سید ابراهیم رئیسی ظهر روز گذشته از فرصت سخنرانی در جریان هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برای تشریح راهبرد منطقه‌ای ایران در حوزه انرژی و همچنین تحولات خونین جنگ غزه بهره برد و سازکارهای بین‌المللی را به دلیل ناکارآمدی نسبت به حمایت‌های بی‌دریغ امریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی زیر ضرب انتقاد قرار داد. رئیس دولت سیزدهم در سخنان خود راهبرد منطقه‌ای ایران را مبتنی بر افزایش تولید و صادرات گاز و دسترسی هرچه بیشتر ملت‌های منطقه به این انرژی پاک عنوان و اعلام کرد که ایران قصد دارد با توسعه همکاری‌ها دو و چندجانبه در بازار جهانی گاز نقشی متناسب با ظرفیت‌های خود پیدا کند.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی آمادگی تبدیل شدن به هاب انرژی و همچنین مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف را دارد از سرمایه‌گذاران بین‌المللی و کشورهای عضو GECF برای حضور در پروژه‌های بخش انرژی و گاز ایران دعوت کرد. آیت‌الله رئیسی ظرفیت‌های ایجادشده در صنعت گاز ایران را زمینه مناسبی برای همکاری کشورهای عضو GECF در حوزه بالادستی و پایین‌دستی گاز طبیعی و تجارت آن خواند. رئیس قوه مجریه همچنین عنوان کرد: در حوزه‌های علمی و بهره‌مندی از فناوری‌های دانش‌بنیان نیز شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی، می‌توانند در تعامل با کشورهای عضو مجمع و در قالب مدل‌های جدید، مشارکت و نمونه‌های موفقی را خلق کنند. بر این اساس، جمهوری اسلامی ایران از کشورهای عضو مجمع دعوت می‌کند، برای تبادل اطلاعات و تجربیات در حوزه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و فناوری‌های مرتبط، همکاری‌های نظام‌مندی را برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت گاز آغاز کنند. وی در ادامه پیشنهاد کرد: برای برخورداری همه اعضا از ظرفیت‌های یکدیگر، دبیرخانه مجمع، سازکاری برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز به کار گیرد.

غزه در آستانه قحطی جدی
آیت‌الله رئیسی همچنین در بخش مهم دیگری از سخنان خود به شهادت بیش از 30 هزار زن و کودک به دست تروریست‌های صهیونیست اشاره کرد و با تأکید بر اینکه هزاران نفر نیز چندین ماه است که زیرآوارها مانده‌اند و بمباران بی‌وقفه فرصتی برای بیرون کشیدن اجساد آنها فراهم نکرده است، تأکید کرد که سیاست‌های امریکا، غزه را در آستانه قحطی جدی قرار داده است. به گفته رئیس‌جمهور، شورای امنیت سازمان ملل که طبق منشور ملل متحد، ضامن صلح و امنیت معرفی شده‌، به دلیل حمایت‌های بی‌دریغ امریکا از ماشین جنگی رژیم صهیونیستی، در برقراری آتش‌بس ناتوان مانده است. رئیسی با بیان اینکه امریکا در حمایت سیاسی و پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و رسانه‌ای از تروریسم سازمان‌یافته رژیم صهیونیستی سنگ‌تمام گذاشته و بمب‌های امریکایی و اروپایی از آرمان فلسطین انتقام می‌گیرند، تصریح کرد، امریکا و اروپا اگر واقعاً به دنبال صلح و امنیت و عدم گسترش جنگ هستند باید دست از دروغگویی و ریاکاری بردارند و ارسال سلاح و بمب برای کشتار فلسطینی‌ها را متوقف کنند. رئیس‌جمهور با یادآوری اینکه امروز فریادهای عدالت‌خواهی و صلح‌طلبانه به نفع مردم مظلوم غزه از سراسر جهان، از امریکای لاتین تا آفریقا و اروپا بلند است و حتی افسران ارتش امریکا نیز ترجیح می‌دهند، خود را به آتش بکشند ولی در جهنمی که جنایات غرب برای آنها مهیا کرده قدم نگذارند، افزود: فاجعه قتل‌عام عامدانه ده‌ها نفر از مردم مظلوم و گرسنه‌ای که برای تهیه غذا تجمع کرده بودند ولی با حملات عامدانه ارتش تروریستی اسرائیل به خاک و خون کشیده شدند، غیرقابل تحمل و نیازمند اقدام فوری و برخوردی بازدارنده و بین‌المللی است. او با اشاره به اینکه اکنون نزدیک 5 ماه است که آزادی‌خواهان جهان بدون توقف در کشورهای مختلف در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های امریکا از این رژیم، در خیابان‌ها پایداری و استقامت کرده و ناامید نشده‌اند، ادامه داد: فریاد مستمر و خستگی‌ناپذیر آنان این است که کودک‌کشی را متوقف کنید، دست از محاصره مردم غزه بردارید، آب و غذا و دارو را روی مردم مظلوم غزه نبندید، اقدام ضد حقوق‌بشری بمباران بیمارستان‌ها را متوقف کنید، از حمله به مراکز امداد‌رسانی بین‌المللی و دفاتر سازمان ملل و صلیب‌سرخ خودداری کنید، خبرنگاران را نکشید؛ بدانید که صدای ملت مظلوم و مقتدر فلسطین خاموش‌نشدنی است.

آتش‌بس فوری و بی‌قید و شرط
رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما همچنان معتقدیم که آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط و رفع محاصره و ارسال اضطراری کمک‌های انسانی باید انجام شود و لذا از هر ابتکاری در این زمینه حمایت و پشتیبانی می‌کنیم، افزود: باید جنایت‌های ارتکابی رژیم صهیونیستی و امریکا و دیگر حامیان این رژیم، در دادگاه صلاحیت‌دار بین‌المللی مورد رسیدگی قرار گیرد و آنها به کیفر جنایاتی که انجام داده‌اند، برسند. همچنین این رژیم از سازمان ملل و همه مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی اخراج شود و مورد تحریم جهانی ملت‌ها و دولت‌ها قرار گیرد. رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه قطع کامل روابط پیدا و پنهان با این رژیم، کمترین انتظار ملت‌های مسلمان از دولتمردان آنهاست که سریعاً باید انجام پذیرد، تصریح کرد: ما معتقدیم در برابر رژیمی که صدها قطعنامه بین‌المللی را زیر پا گذاشته و حتی به توافقات سازشکارانه پشت پا زده و اکنون به دنبال اشغال نظامی غزه و آواره کردن دوباره ملت فلسطین است، پیروزی، فقط در مسیر مقاومت قرار دارد. او یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با ارائه یک راه‌حل سیاسی پایدار بر این باور است که با رجوع به آرای مردم فلسطین در هر کجای جهان اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی، سرنوشت این سرزمین تاریخی به خود ملت فلسطین واگذار شود.

جستجو
آرشیو تاریخی