صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و پانزده - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی با هدف دیدار رسمی دوجانبه و همچنین حضور در هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز راهی الجزیره شد

آمادگی ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی


آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز گذشته با هدف دیدار رسمی دوجانبه و همچنین حضور در هفتمین مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در رأس هیأت عالی‌رتبه اقتصادی و سیاسی به ‌دعوت رسمی «عبدالمجید تبون»، رئیس‌جمهور الجزایر عازم الجزیره، پایتخت این کشور شد و مورد استقبال نخست‌وزیر الجزایر قرار گرفت. سفر آیت‌الله رئیسی، چهارمین سفر رؤسای جمهوری اسلامی ایران به الجزایر است که با فاصله‌ای حدود ۱۴ ساله پس از سفر سال ۱۳۸۹ رئیس دولت دهم انجام شده است؛ سفری که گرچه به منظور نشست فوق‌العاده هفتمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی‌ئی‌سی‌اف) انجام می‌شود اما در چهارچوب تحولات پرشتابی قابل ارزیابی است که در ماه‌های اخیر در روند دیپلماسی همه جانبه جمهوری اسلامی با قریب به اتفاق کشورهای عربی غرب آسیا و شمال آفریقا به جریان افتاده است. رئیس جمهور پیش از عزیمت خود، جایگاه الجزایر در شمال آفریقا و نیز در حوزه تمدنی اسلامی را مورد توجه قرار داد و تأکید کرد که تقویت رابطه تهران و الجزیره می‌تواند کمک مؤثری به ارتقای سطح روابط جمهوری اسلامی با کشورهای آفریقایی به خصوص کشورهای شمال این قاره کند. رئیس جمهور پس از حضور در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز بر آمادگی ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی و مسیری امن برای توزیع و ترانزیت گاز بین تولیدکنندگان و بازارهای مصرف تأکید کرد و پیشنهاد تشکیل سازکاری از سوی دبیرخانه مجمع برای تبادل دانش فنی و تجربیات کشورهای عضو در صنعت گاز را مطرح ساخت.
وجوه مشترک همکاری تهران- الجزیره
رئیس جمهور در حالی به الجزایر سفر کرده است که نام این کشور به برخی از مهم‌ترین تحولات تاریخی ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی گره خورده است و نقش آفرینی‌های مهم الجزایر را درمناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایران یادآور می‌سازد. قرارداد سال ۱۹۷۵ میان تهران و بغداد در مورد اروندرود با میانجیگری رهبران وقت الجزایر جنبه عملی به خود گرفت. پایان ماجرای تسخیر ۴۴۴ روزه سفارت ایالات متحده در تهران و انعقاد قرارداد برای پایان این ماجرا نیز با پا در میانی الجزایر ممکن شد. در پی چنین دوره‌های پرتحولی، الجزایر از جمله کشورهای عربی شمال آفریقا بوده که روابط پرفراز و نشیبی را در سال‌های اخیر با جمهوری اسلامی از سر گذرانده است. دیدار رؤسای جمهوری ایران و الجزایر در اجلاس هزاره سازمان ملل متحد در سال 1379 که به از سرگیری روابط دیرینه دو کشور در سطح بالای دیپلماتیک انجامید، نقطه عزیمت دو کشور برای ورود به دوره جدیدی شد که در خلال آن، الجزایر کوشید در دام سیاست تسلیح‌سازی کشورهای عربی خاورمیانه از سوی امریکا برای مهار و منزوی‌سازی جمهوری اسلامی نیفتد. دلایل این پرهیز را می‌توان در وجوه مشترکی جست‌و‌جو کرد که میان الجزایر و جمهوری اسلامی پیرامون موضوعات مهم منطقه همچون موضوع فلسطین، مخالفت با برخی تلاش‌ها در منطقه برای تروریستی اعلام کردن حزب‌الله لبنان، مخالفت با جنگ یمن و همچنین حمایت تمام قد از مذاکرات هسته‌ای با ایران جریان داشته است. طبیعی بود حفظ مناسبات نزدیک با الجزایر برای ایران که در چندین سال گذشته با صف بندی برخی از کشورهای عرب منطقه روبه‌رو شده بود، از اهمیت و معنای خاصی برخوردار باشد. این دیدگاه‌های مشترک در کنار ظرفیت دو کشور در قالب عضویت در سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی، اوپک و عدم تعهد امکان‌های گسترده‌ای را برای دو طرف در به اجرا درآوردن اهداف سیاسی و اقتصادی فراهم کرده است. این مهم را رئیس جمهوردر آستانه سفر خود مورد توجه قرار داد و بازار الجزایر را فرصت خوبی برای فعالیت بازرگانان ایرانی و بازار ایران را نیز با توجه به ارتباطات کشورمان با کشورهای منطقه، زمینه خوبی برای فعالیت بازرگانان الجزایری معرفی و اعلام کرد که در جریان این سفر موضوع تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی را که هر دو کشور ظرفیت‌های خوبی در آن دارند، مورد توجه ویژه قرار خواهد داد.

هفتمین نشست سران مجمع
کشورهای صادرکننده گاز
آیت‌الله رئیسی در آستانه سفر به الجزایر همچنین هفتمین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز را فرصت مناسبی برای پیگیری مباحث و پیشنهادات مطرح شده از سوی کشورمان در نشست قبلی این سازمان در دوحه دانست و با اشاره به اینکه ایران به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان گاز و نیز به دلیل ارتباطات گسترده با کشورهای منطقه خلیج فارس و آسیای میانه می‌تواند به هاب منطقه‌ای تولید و صادرات گاز تبدیل شود، تأکید کرد که این ظرفیت باید به دنیا معرفی شود تا بتواند زمینه تقویت تعاملات جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز را فراهم کند. نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، دوحه (قطر) در سال ۲۰۱۱ میلادی، مسکو (فدراسیون روسیه) در سال ۲۰۱۳ میلادی، تهران (جمهوری اسلامی ایران) در سال ۲۰۱۵ میلادی، سانتاکروز (بولیوی) در سال ۲۰۱۷ میلادی، مالابو (گینه استوایی) در سال ۲۰۱۹ میلادی و دوحه (قطر) در سال ۲۰۲۲ میلادی به‌ ترتیب میزبان ۶ دوره گذشته نشست بوده‌اند.
 مجمع کشورهای صادرکننده گاز سازمان تازه تأسیسی است که ایران، روسیه، قطر و تعدادی از دیگر کشورهای صادرکننده گاز در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۸ بنا کردند. از زمان شکل‌گیری این مجمع تاکنون ۲۵ نشست در سطح وزیران و ۶ نشست در سطح سران برگزار شده است. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گاز جهان و از بنیانگذاران این مجمع است که دو دوره دبیرکلی آن را عهده‌دار بوده است. کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، امارات و ونزوئلا، ۱۲عضو اصلی مجمع هستند و آنگولا، جمهوری آذربایجان، عراق، مالزی، موریتانی، موزامبیک و پرو به‌عنوان ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز شرکت می‌کنند. اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۳۹ درصد از تولید گاز جهان، ۶۹ درصد از ذخایر گازی جهان، ۴۰ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۵۱ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) را در اختیار دارند.

دیدارهای صمیمانه رئیس‌جمهور
با همتایان خارجی
آیت‌الله رئیسی با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی»، امیر قطر در حاشیه هفتمین نشست مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر دیدار کرد. رئیس‌جمهور همچنین با «قیس سعید»، رئیس‌جمهور تونس و «فیلیپ نیوسی»، رئیس جمهور موزامبیک هم دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی