نگاهی به کتاب «عملیات احیا»

قصه‌ای پُر فرازونشیب از رسیدن به قله دانش

مریم برزویی
محقق تاریخ شفاهی

«... اضطراب و نگرانی خاصی توی کلام بریده بریده‌اش بود. چرخیدم: «بله» معلوم بود جمله‌اش را آماده نکرده و کلمات را نچیده. پیش قدم شدم. «چیزی شده؟» مهندس! حسین...حسین تموم کرد. یعنی چی تموم کرد؟
یعنی مرد. فوت کرد...» این نفس‌های آخر «جمکو*»، بدجوری رمق را از پاهای مهندس تازه از راه رسیده، گرفته بود. دیگر نمی‌توانست معطل کند. از همان سوله‌ای که برای سرکشی رفته بود، راهش را به سمت اتاقش کج کرد. وقتش رسیده بود عملیات احیا را شروع کند. با همراهی همکارانش که پایشان از گوشه‌گوشه کشور به جمکو باز شده بود، دانه دانه آچارها را از جعبه‌ تخصص بیرون کشید و وارد میدان شد. حالا هر آچار قرار بود یک پیچ و مهره را توی جای خودش محکم کند. دست به هرکدامش که می‌بُرد برای خودش قصه‌ای داشت. قصه‌ای پُر فرازونشیب از رفتن و رسیدن. قصه‌ای که هر تکه‌اش جوری به هم جوش خورده که حاصلش یک «ما می‌توانیم» رقم زده است. از آن «ما می‌توانیم»هایی که تو را یاد انقلاب خمینی می‌اندازد. انقلابی که اول دل‌ها را تکان داد و بعد جسم‌ها را به صحنه آورد.
«عملیات احیا» هم توی لحظه‌ لحظه‌اش دارد از انقلاب توی آدم‌ها حرف می‌زند. وقتی حسابی دل‌ها آچارکشی می‌شود، قوت می‌گیرد تا گرد و خاک‌ها را کنار بزند و دوباره تک‌‌تک چرخ‌ها را راه بیندازند. قدم به قدم با این انقلاب کوچک جلو می‌روی و به انتهای روایت می‌رسی. اما روایتی که پایانش هم نسخه شروع برایت می‌پیچد. السلام علیکم و رحمةالله را که می‌گویی و به این طرف و آن طرف سر می‌چرخانی تازه باید کرکره را بالا بزنی و خودت را برای یک آچارکشی حسابی آماده کنی. کتاب «عملیات احیا» روایت یک شرکت دانش‌بنیان و نمونه‌ای از صدها انقلاب کوچکی است که هر روز یک گوشه این کشور رقم می‌خورد. حالا یکی از آن صدتا را سوا کرده‌اند و جلوی چشممان گذاشته‌اند تا ببینیم وقتی تعهد و تخصص به ایمان و توکل تکیه می‌کند، قادر است چگونه یک جسم بی‌جان را سرپا کند و روی پای خودش نگه دارد. کتاب «عملیات احیا»؛ روایتی از پیشرفت‌ها و دستاوردهای مجموعه دانش‌بنیان «جمکو» است که به قلم محمد حکم‌آبادی و به همت انتشارات «راه یار» روانه کتابفروشی‌ها شده است.
* شرکت ماشین‌های الکتریکی جمکو از صنایعی است که در سال ۱۳۶۹ در شهرستان جوین با هدف عدم وابستگی صنایع داخلی به کشورهای خارجی در زمینه تولید انواع ماشین‌های الکتریکی تأسیس و راه‌اندازی شد، ولی در ادامه به دلیل برخی بی‌توجهی‌ها، با مشکلات زیادی روبه‌رو شد و در آستانه تعطیلی قرار داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی