فضای‌مجازی

تنها چند روز به پایان سال 1401 مانده و همه مشغول رتق‌وفتق کارهای یکساله و فکر به سال جدید هستند. هنرمندان هم از این قاعده مستثنی نیستند و دارند پرونده سال 1401 را مروری می‌کنند و آن را کم‌کم می‌بندند تا به سال جدید سلام کنند.

خاطره‌بازی
کودکان دهه ۱۳۶۰ حتماً با مجموعه انیمیشنی «بل و سباستین» خاطره دارند. «بل و سباستین» یک انیمه ۵۲ قسمتی ساخت ژاپن بود که در سال‌های ۱۹۸۱ و ۱۹۸۲ پخش شد و ماجراهای پسری به نام سباستین و سگی به نام بل را به تصویر می‌کشید. این انیمه در دهه ۱۳۶۰ در تلویزیون پخش و به یکی از خاطرات جمعی کودکان آن سال‌ها تبدیل شد. خبر خوب این است که یک فیلم فرانسوی در مورد این دو کاراکتر خاطره‌ساز توسط پلتفرم فیلم‌نت با دوبله اختصاصی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این فیلم «بل و سباستین: نسل جدید» نام دارد و محصول سال ۲۰۲۲ است. فیلم «بل و سباستین: نسل جدید» در مورد پسری ده ساله به نام سباستین است که با بی‌میلی قبول می‌کند تابستان را در کوهستان با مادربزرگش سپری کند. روزهای سباستین به آرامی و بدون هیجان می‌گذرد تا اینکه با سگی بزرگ به نام بل آشنا می‌شود. پیر کوره کارگردان «بل و سباستین: نسل جدید» است و رابینسون منسا روانت، میشل لاروک، آلیس دیوید، کارولین آنگلید و سیروس شهیدی در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.


موسیقی
آن‌طور که در خبرها آمده سهراب پورناظری آهنگساز موسیقی سنتی و نوازنده سازهای تنبور، کمانچه و سه‌تار با همراهی شهاب پارنج آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده سازهای کوبه‌ای ۲۵ مارس (پنجم فروردین ۱۴۰۲) در شهر پورتلند امریکا، قطعاتی از موسیقی کلاسیک ایرانی را اجرا خواهد کرد. پورناظری آبان ۱۳۹۶ در قالب تور کنسرت «نواهای باقی‌مانده» با همراهی پارنج و جمعی دیگر از هنرمندان آثاری را در شهرهای مختلف امریکا اجرا کرد. همچنین پورناظری کنسرت «افسانه» را شهریور امسال با همراهی سحر بروجردی و هنرمندانی دیگر همچون علی قنبری (تار/عود)، آرین کشیشی (گیتار باس)، شایان فتحی (پرکاشن)، سیامند محمدی (طراح صدا/ موسیقی الکترونیک) در سالن کویین الیزابت لندن برگزار کرد. این آهنگساز و نوازنده تابستان امسال نیز کنسرت-نمایش «سی‌صد» را همراه با تهمورس پورناظری و کارگردانی امیر جدیدی در کاخ موزه سعدآباد به روی صحنه برد.

شبکه خانگی
«پوست شیر» یکی از سریال‌های شبکه خانگی‌ است که بسیار مورد توجه قرار گرفته و به گفته بسیاری از منتقدان و مخاطبان صنعت‌ سریال‌سازی نه تنها چیزی از استانداردهای جهانی کم ندارد بلکه قابلیت آن را هم دارد که در عرصه بین‌المللی هم پخش شود. حالا خبر آمده فیلمبرداری این سریال که از ۴ دی ۱۴۰۱ جلوی دوربین رفته بود چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ در تهران به پایان رسیده است و طبق اعلام سازندگان آن پخش فصل سوم و پایانی سریال از روز چهارشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده و تا پایان فروردین ۱۴۰۲ ادامه خواهد داشت. کارگردانی «پوست شیر» برعهده جمشید محمودی است که سابقه ساخت فیلم‌هایی چون «چند متر مکعب عشق» و «شکستن همزمان بیست استخوان» را در کارنامه دارد. این سریال اولین تجربه محمودی در شبکه نمایش خانگی است. فیلمنامه «پوست شیر» را محمودی به همراه رضا بهاروند نوشته‌اند. هادی حجازی‌فر، پانته‌آ بهرام، مهرداد صدیقیان، علیرضا کمالی، پردیس احمدیه، ژیلا شاهی و شهاب حسینی از جمله بازیگران این سریال هستند. تهیه «پوست شیر» هم برعهده نوید محمودی است. سریال «پوست شیر» هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۸ صبح در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

جهان کتاب
کتاب «حسینِ مسیح» نوشته کوثر دانش در ۱۹۸ صفحه و با شمارگان ۲۰۰ نسخه به‌تازگی توسط انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب مجموعه داستان‌های کوتاه (مینیمال) با موضوع نهضت عاشورا و پیوند آن با دفاع مقدس است که نویسنده در ۱۱۴ داستان به تحریر درآورده است و ترتیب چینش داستان‌ها بر مبنای محتوای آثار، ابتدا عاشورایی است و سپس کم کم به سمت محتوای دفاع مقدسی پیش می‌رود و گاهی هر دو محتوا در کنار هم داستان را عاشورایی - دفاع مقدسی می‌کنند. در این مجموعه داستان کرونایی- عاشورایی نیز مشاهده می‌کنیم که از نوآوری و دید روزآمد برخوردار است. کتاب «حسینِ مسیح» با شمارگان ۲۰۰ نسخه و بهای ۱۹۸ هزار تومان منتشر شده است. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت سفارش و خرید کتاب با انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ارتباط بگیرند.

جستجو
آرشیو تاریخی