بهـــتــــرین موتورهای‌مفهومی‌که هرگز به تولید‌نرسیدند

 آرزو کیهان
روزنامه‌نگار

موتورسیکلت‌های مفهومی همیشه در نمایشگاه‌ها توجه جمعیت را به خود جلب می‌کنند، خواه ماکت باشند یا به ظاهر آماده تولید. برخی آنقدر عجیب و غریب هستند که نمی‌توان آنها را ساخت، در حالی که برخی دیگر در نسخه‌های اندک تولید شده‌اند. با این حال، اکثراین موتورها هرگز وارد خیابان نمی‌شوند اما به هر حال به خاطر ظاهر جذابشان طرفداران خاص خود را دارند. با وجود این همیشه این امید هست که برخی از مدل‌های طراحی شده بتوانند با سرمایه‌گذاری در آینده‌ای نه چندان دور به چرخه تولید انبوه وارد شوند. چند موتور مفهومی که ظرف سال‌های گذشته مورد توجه شرکت‌های خودروسازی قرار گرفته‌اند به شرح ذیل است.

 

یاماها تی سرات
در نگاه اول، واضح به نظر می‌رسد که چرا این مفهومی عجیب هرگز به تولید نرسید، زیرا نه می‌توان آن را یک موتورسیکلت نامید نه یک خودروی چهارچرخ. یاماها در سال 2007 ایده ماشینی را پیشنهاد کرد که بتواند در حالی که هر چهار چرخ را روی زمین نگه دارد، خم شود و این مهم است زیرا مستقیماً به سه چرخ متمایل «نیکن» و اسکوتر سه چرخ منتهی شد و شکل ظاهری عجیبی پیدا کرد. با این حال، ایده‌ای که اساساً یک موتور، چهارچرخ داشته و چرخ‌ها و لاستیک‌های باریک آن می‌تواند در پیچ‌ها خم شود، جالب است. تولید این موتور هنوز می‌تواند ایده‌ای وسوسه‌انگیز باشد و تنها می‌توان امیدوار بود که یاماها این مفهومی غیرعادی را به‌ طور کامل رها نکرده و روزی به تولید انبوه‌اش فکر کند.

 

هوندا CB1100R
این کانسپت خاص برای اولین بار در سال 2007 ظاهر شد و در نهایت به تولید رسید. اما چیزی که ما واقعاً ترجیح می‌دهیم ببینیم این بود، CB1100R، نسخه اسپرتی که در همان زمان نمایش داده شد؛ با ظاهری کاملاً متفاوت، ترکیب زیبایی از مدل قدیمی و جدید و طراحی و رنگ‌آمیزی یک ماکت خالص هوندا. هوندا برای طراحی این موتور زمان زیادی صرف کرد. بدنه بسیار با کیفیت و مقاوم در کنار تایرهای ۱۸ اینچی با فرمانی که عملکرد عالی داشت سبب شد تا نسبت به دیگر همتایان خود موفق‌تر عمل کرده و وارد چرخه تولید شود.

 

هوندا NAS
هوندا NAS یا New American Sports یک طراحی امریکایی بود. این موتور توسط بخش تحقیق و توسعه هوندا ایالات متحده توسعه یافته است. موتور از هوندا VTR1000 Firestorm مشتق شده و موتورسیکلت دارای سیستم تعلیق جلو فیبر کربنی تک بازویی، ترمز دیسکی جلو تک نصب شده روی رینگ، چرخ‌های آلومینیومی و چهار چراغ جلو با پرتو پروژکتور است. متأسفانه به نظر می‌رسد NAS بدون هیچ ردی ناپدید شد و وارد چرخه تولید نشد.

 

سوزوکی استراتوسفر
سوزوکی استراتوسفر زیبا نیست؟ موتور شش سیلندر با طراحی مدرن از نوع «کاتانا» است. این نوع، از موتورسیکلتی به نام کاتانا الهام گرفته شده که خود برگرفته از نام «کاتانا» شمشیر سامورایی است و مطمئناً توجه همه را به خود جلب کرده، اما بحران مالی اواخر دهه 2000 این موتورمفهومی 2005 را قبل از ورود به نمایشگاه‌ها نابود کرد. تقریباً آماده تولید بود و موتور 24 سوپاپ 1100 سی سی، 180 اسب بخار قدرت و 100 فوت گشتاور تولید می‌کرد اما وارد چرخه تولید نشد.

 


سوزوکی فالکوروستیکو
Falcorustyco یک داستان علمی - تخیلی خالص از سوزوکی، حدوداً در سال 1985 است. هیچ قابی وجود ندارد، هر دو بازوهای چرخشی جلو و عقب به موتور متصل می‌شوند، موتور یک طراحی چهار زمانه، 16 سوپاپ، 500 سی سی دارد، که منطقی به نظر می‌رسد. سوزوکی در آن زمان به پایان موفقیت خود در فرم دو زمانه، نزدیک می‌شد. فرمان مرکزی هیدرولیک، سیستم تعلیق الکتریکی و ترمزهای الکترومغناطیسی مشخصات مربوط به آینده را تکمیل کردند. جای تعجب نیست که این طراحی هرگز اجرایی نشد، چه رسد به اینکه وارد تولید شود.

 

هوندا RC-E
از شرکتی به بزرگی هوندا، انتظار ارائه موتورسیکلت‌های مفهومی وجود دارد و به نظر می‌رسد در دهه 2020، دیدن موتورسیکلت‌های برقی مفهومی کاملاً طبیعی است، اما در سال 2011، آینده این موتورسیکلت‌ها آنچنان تیره و تار نبود و هوندا واقعاً برای تولیدRC-E دست و پا می‌زد و تلاش می‌کرد. این موتورمفهومی بر اساس علاقه به وجود آمد تا ضرورت. اما تولید آن به جایی نرسید و در حد نمایشی کوتاه بود.

 

سوزوکی نودا
به نظر می‌رسد سوزوکی عادت به طراحی موتورها و دوچرخه‌های مفهومی دارد که به همان اندازه که زیبا و سرشار از نو‌آوری‌اند، کاربردی و آماده برای سواری هم هستند. در نگاه اول به نظر می‌رسد این موتور چند سال پیش از استودیوی طراحی بیرون آمده است، اما در واقع طرح اولیه مربوط به سال 1986 است و در گذر زمان تکمیل شده است! در زیر این بدنه زیبا یک موتور معمولی GSX-R750 قرار دارد، اما هر دو چرخ را از طریق محور محرک و بازوهای چرخشی یک طرفه جلو و عقب به حرکت در می‌آورد. سوزوکی، با وجود ظاهر آینده‌نگر و عناصر عملی نه چندان آشکار مانند اگزوز و سیستم‌های خنک کننده، اصرار داشت که این طراحی یک مدل کارآمد و آماده تولید است، اما روشن نیست که چرا وارد چرخه تولید نشد.

 

کاوازاکی جی
«کاوازاکی جی» موتور مفهومی کاملاً آینده‌نگر و بدون هیچ شانسی برای تولید است که تبدیل به ویترینی برای فناوری و مهندسین آینده‌نگر کاوازاکی شد. «Concept J» برای اولین بار در سال 2013 به‌عنوان یک خودروی سه چرخ با قدرت الکتریکی با تغییر شکل، ظاهر شد. همچنین قسمت تغییر شکل ظاهری موتور به توانایی آن برای تبدیل خود از یک موتور ورزشی معمولی به یک موتور امروزی‌تر آماده شد. چرخ جلو روی بازوی چرخ‌ها نصب شده و هر بازو به فرمان متصل است. هنگام خم شدن، میله متصل به چرخ داخلی بالا می‌رود و طراحان کاوازاکی ادعا می‌کنند این عملکرد بصری‌تر است. نسخه‌های بعدی دارای یک قاب لوله‌ای فولادی و موتور احتراق داخلی بودند که هر دو مشابه H2 سوپرشارژ عمل می‌کردند. اگر همه‌گیری کرونا گسترده نمی‌شد این امکان وجود داشت تا سال 2021 موارد بیشتری از این طراحی‌ها را مشاهده می‌کردیم.

 

بوگاتی تیپ 100M
تیپ 100M یک ایده مفهومی ناب از طراح «رومن گووین» است که از برخی طرح‌های بوگاتی الهام گرفته، اما ساخت این موتورسیکلت تقریباً غیرعملی است. به‌عنوان مثال، هنگامی که مشخص کردید قرار است به کدام سمت حرکت کنید، باید مشخص کنید که پاها و دستان خود را کجا قرار دهید! در واقعیت، این بیشتر یک ماشین است تا یک موتورسیکلت، با چهار چرخ و کابینی که «سوار» در آن می‌نشیند. آینه‌های دید عقب در واقع دوربین‌هایی هستند که تصاویر خود را روی صفحه نمایش جلو نمایش می‌دهند. اما، مانند همه بهترین مفاهیم، تنها چیزی که برای شما باقی می‌گذارد این است که آرزو کنید واقعاً ساخته شده باشد، حتی اگر هرگز قادر به خرید آن نباشید!

 

موتوراد ویژن نکست 100
در اواسط دهه 2010، گروه BMW صدمین سالگرد خود را با چهار مفهوم «Vision Next 100» شامل مینی، رولزرویس، خودروهای BMW و BMW Motorrad جشن گرفت. همه آنها رادیکال بودند، اما شاید کانسپت Motorrad Vision Next 100 در صدر فهرست قرار گیرد، زیرا به‌دلیل آنچه BMW Motorrad آن را «سیستم‌های کمک فعال آینده» (به عبارت دیگر ژیروسکوپ‌ها) می‌نامد، موتور نمی‌تواند چپ کند. بی‌ام و، ادعا کرد که بسیار ایمن است و راکب نیازی به پوشیدن کلاه ایمنی ندارد و موتورسیکلت به طور هوشمند می‌تواند از راننده در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد محافظت کند و ارتباط راننده را بلادرنگ به رایانه داخلی منتقل می‌کند. فرمان موتورسیکلت این قابلیت را داراست که در حالت ایستاده نرم و در سرعت‌های بالا سفت‌تر عمل کند. این موتور همچنین می‌تواند بر اساس سطح مهارت موتورسوار پیکربندی شود، برای تازه‌کارها بیشتر در حالت ایستایی قائم بماند، اما برای رانندگان حرفه‌ای در زوایای کامل تغییر کند. حتی لاستیک‌ها هم می‌توانند الگوی آج خود را از طریق یک سیستم «آج متغیر» تغییر دهند تا با سطحی که راکب روی آن سوار می‌شود، چه گلی باشد یا یک مسیر مسابقه، مطابقت دهد. فناوری خود متعادل کننده بعداً به R1200GS تغییر یافته راه پیدا کرد که قادر بود خود را در اطراف یک پیست با خواسته‌های راکب هماهنگ کند.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی