برای نخستین‌بار در جهان روش جدید جراحی قلب در شیراز ثبت جهانی می‌شود

روش جایگزین کردن دریچه سه لختی قلب، از مرحله ایده، طراحی، ساخت و اجرا به نام مرکز قلب شیراز و کشور ایران به ثبت جهانی می‌رسد.
مهرداد شریفی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اظهار داشت: اخیراً عمل جراحی پیچیده‌ای روی قلب یک‌ نوجوان ۱۴ ساله برای نخستین بار در دنیا توسط دکتر احمدعلی غفران یکی از اساتید بنام ایران انجام شده و قرار است بزودی به ثبت جهانی برسد.
 وی در خصوص جزئیات این عمل توضیح داد: این بیمار دریچه سه لختی قلب خود را به دلیل عفونت کاملاً از دست داده بود و نیاز به جایگزینی دریچه داشت. دکتر غفران هم با بهره‌گیری از قسمتی از قلب خود بیمار دریچه‌ای را طراحی و استفاده کردند و توانستند برای اولین بار در دنیا این عمل جراحی را با موفقیت به پایان برسانند. بیماری که تحت این عمل جراحی قرار گرفته پیش از این دچار تنگی نفس شدید بود و توانایی بدنی کمی داشت اما در حال حاضر در وضعیت بسیار خوبی به سر می‌برد و توانسته به زندگی عادی برگردد.
شریفی اضافه کرد: پیش از آنکه این جراحی با طراحی، ساخت و اجرای این دریچه جدید از بافت گوشت دهلیز خود بیمار انجام شود معمولاً چنین بیمارهایی را با قرار دادن دریچه مصنوعی به جای دریچه سه لختی قلبشان درمان می‌کردند که البته استفاده از دریچه مصنوعی و به کار بردن جسم خارجی در بدن بیمار عوارض بسیاری به دنبال داشت. یکی از عوارض بسیار بدی که این بیماران پس از به کار بردن دریچه مصنوعی در قلبشان با آن روبه رو می‌شدند این بود که تا پایان عمر مجبور بودند از داروی ضدلخته استفاده کنند.
وی افزود: این تکنیک برای نخستین بار در دنیا به کار گرفته شده و تاکنون سابقه نداشته است که از این روش برای جایگزینی دریچه سه‌ لختی بیمار استفاده شود. البته سابقه داشته که از قسمت‌هایی از قلب، دریچه دیگری بسازند اما طراحی و استفاده از دریچه سه لختی برای نخستین بار است که توسط دکتر غفران و به نام دانشگاه علوم پزشکی ثبت می‌شود.
جستجو
آرشیو تاریخی