دور دنیا به دنبال کتاب‌ها

کتاب‌بازها برای کتاب‌بازها

ریحانه عارف‌نژاد
خبرنگار 

تا مدتی طولانی مقاومتی ستودنی دربرابر خرید و خواندنش داشتم. فکر می‌کردم احتمالاً به هیچ دردی نمی‌خورد و فقط یک داستان بی‌مزه است. ولی آخرش هم تصمیم گرفتم امتحانش کنم و ببینم این کتاب‌بازها اصلاً چی هست که همه‌جا تعریفش را می‌کنند. نتیجه؟ جلد اول بسیار عالی بود و باعث شد ذره‌ای در خرید جلدهای بعدی شک نکنم. داستان غافلگیرکننده کتاب‌بازها همان‌طور که از اسمش پیداست، دائماً بین اسامی کتاب‌ها و نویسندگان معروف و آشنا می‌گذرد و این برای هر کتاب‌بازی هیجان‌انگیز خواهد بود.
امیلی عاشق مطالعه و معماست؛ روزی نیست که کتاب نخواند و معمایی نیست که برای حلش تلاش نکند. او و خانواده‌اش زندگی عجیب و غریبی دارند. بر اساس یک قانون نانوشته، هر سال در یک ایالت امریکا زندگی می‌کنند. پدر و مادر امیلی و برادرش متیو، هردو دورکارند و همین موضوع دستشان را برای اسباب‌کشی هرساله و مهاجرت باز گذاشته است. این سفرهای پیاپی و تغییر خانه و مدرسه، باعث شده‌اند امیلی و متیو دوستان زیادی نداشته باشند. اما وقتی پایشان به نیویورک می‌رسد، امیلی برای اولین‌بار دوستی صمیمی پیدا می‌کند. دوستی که به اندازه خود امیلی اهل کتاب و باهوش در حل انواع معماهاست. هردویشان هم عضو کتاب‌بازها هستند که درواقع وب‌سایتی برای دوستداران معما و مطالعه و البته طرفداران آقای گریسولد است که از ناشرهای بزرگ کشور است. خانواده امیلی وقت خیلی خوبی به نیویورک رسیده‌اند. آقای گریسولدِ ناشر قصد دارد مسابقه خیلی بزرگی در نیویورک برگزار کند، اما اتفاق هولناک و عجیبی می‌افتد. امیلی و دوستش که همیشه در حل معماهای آقای گریسولد موفق بوده‌اند، این‌بار خیلی اتفاقی درگیر ماجرایی می‌شوند که به نظر می‌رسد قرار نیست فقط درباره پیدا کردن چند کتاب و حل معماهای ساده در نقاط مختلف نیویورک باشد. ماجرا خیلی جدی‌تر و خطرناک‌تر از این حرف‌هاست!
کتاب‌بازها، آتش ققنوس و فرار از آلکاتراز سه جلد این مجموعه هستند. امیلی و دوستش جیمز در هر جلد ماجرایی جدید را پشت سر می‌گذارند که تماماً به دنیای کتاب‌ها مربوط می‌شود. داستان کشش و تعلیق خوبی دارد و مخاطب می‌تواند با شخصیت‌ها ارتباط برقرار کند. دیدن اسامی آشنای کتاب‌ها و نویسنده‌های معروف، لابه‌لای جملات داستان برای هر کتاب‌بازی جالب و دوست‌داشتنی خواهد بود. ترجمه هم با ظرافت و دقت انجام شده و آسیبی به نثر روان کتاب نزده است.
جنیفر چمبلیس برتمن در رشته نویسندگی خلاق دانشگاه کالیفرنیا تحصیل کرد و از وقتی هجده سالش بود، در مجله‌ای در نیویورک کار می‌کرد. جنیفر برای نوشتن اولین جلد کتاب‌بازها مورد تشویق و تحسین منتقدان و خوانندگان قرار گرفت. کتاب‌بازها همچنین از پرفروش‌های نیویورک‌تایمز و بهترین کتاب ماه و سال آمازون شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی