گم‌شدن‌چمدان‌ها و چند‌راه‌قانونی

قبل‌از‌ســـــــفر از‌چــــــــمدانـــتـــــان عکــــــس بگیرید

سوسن صادقی
خبرنگار

دو نفر جلوی ریل چمدان‌ها ایستاده‌اند. نقاله‌ها دائم در گردش‌اند و آن دو به ریل چشم دوخته‌اند... چمدان‌های رنگارنگ و ساک‌های دستی کوچک و بزرگ از جلو چشم‌هایشان رد می‌شود... اما ردی از یکی از چمدان‌های آن دو نیست... آنقدر چشم به ریل می‌دوزند تا صدای نقاله‌ها کم می‌شود و چمدانی باقی نمی‌ماند... چشمانشان دو دو می‌زند... هاج واج به هم نگاه می‌کنند و نمی‌دانند چه کنند و از کجا رد چمدان را بگیرند؟ یعنی حواسشان نبوده و فرد دیگری آن را اشتباهی برداشته و برده؟ تکلیف سوغاتی‌هایی که در چمدان داشتند چه می‌شود؟
از این دست اتفاق‌ها ممکن است برای هر کسی در سفر هوایی پیش بیاید، اتفاقی که دلهره‌آور و اعصاب خوردکن است اما نگران نباشید، قوانینی در این زمینه وجود دارد. نکته: بهتر است همیشه قبل از شروع سفر، عکسی از چمدان خود و محتویاتش و همچنین فهرستی از اقلام آن تهیه کنید. اگر چمدانتان مفقود شد، پیش از اعلام وضعیت، انجام اقدامات و پر کردن فرم‌های لازم، فرودگاه را ترک نکنید.
طبق پیمان ورشو (کنوانسیون یکسان‌سازی قوانین مشخص در رابطه با حمل و نقل بین‌المللی هوایی، که ایران نیز به آن پیوسته است) شرکت هواپیمایی حمل‌کننده باید چمدان گم‌شده مسافر را یافته و خسارت او را ضمن جلب رضایت پرداخت کند. آنچه در پی می‌آید، جزو همین قوانین است: اگر چمدان مسافر گم شد یا آسیب دید، مسافر باید قبل از ترک فرودگاه، گم شدن آن را به همراه فهرست محتویاتش به شرکت هواپیمایی حمل کننده اطلاع دهد. در صورت تأخیر در تحویل چمدان و بار همراه، ضروری است مسافر در مدت 21 روز و به صورت کتبی موضوع را از طریق فرم مربوطه به شرکت هواپیمایی اعلام کند.
قبل از هر چیزی باید گفته شود که اگر چمدان در ریل بار مسافران دیده نشود، معمولاً مفقود نشده است و با تأخیر به دست مسافر می‌رسد، بنابراین مسافر ابتدا باید به دفتر اشیای گمشده مراجعه کرده و فرمی را پر کند و گزارشی از محتوای چمدان و دیگر اطلاعاتی مانند نشانی و شماره تماس ارائه دهد. اگر عکسی هم از چمدان و محتویاتش دارد می‌تواند ضمیمه فرم کند تا اگر چمدان در پرواز بعدی باشد، برای مسافر ارسال شود. معمولاً ایرلاین‌ها 30 روز به دنبال چمدان‌های گمشده هستند، اگر چمدان‌ها واقعاً گم شده باشند، در آن صورت باید شرکت مربوطه به مسافر خسارت و یا همان غرامت را بپردازد که غرامت هم با بررسی کارشناسی پرداخت می‌شود.
البته گاهی چمدان به سرقت می‌رود. برای جلوگیری از این کار بهتر است مسافر بعد از پیاده شدن از هواپیما مستقیم به بخش تحویل بار برود چون اگر چمدان بعد از منطقه بارگیری به سرقت برود، شرکت هواپیمایی مسئول آن نیست و پای پلیس به میان می‌آید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی