معاون‌فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در‌گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» عنوان کرد

راه‌های‌ساده‌برای‌در‌امان ماندن از کلاهبـرداران‌ایــنتــرنـتی در‌خریــدهای نــــوروزی

سعیده احسانی‌راد/ طرح نوروزی پلیس فتا برای جلوگیری از تبلیغات دروغین در فضای مجازی برای فروش بلیت هواپیما و قطار در فضای مجازی که از اول اسفند آغاز شده تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه دارد. سرهنگ رامین پاشایی، معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران»، در زمینه خریدهای آنلاین نوروزی به مردم هشدارهایی داد و گفت: با توجه به نزدیک شدن نوروز و افزایش تقاضا برای خدمات آنلاین، مجرمان سایبری اقدام به تبلیغات دروغین در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های داخلی و سایت دیوار کرده‌اند.

از واقعی بودن رزرو هتل و بلیت اطمینان حاصل کنید
سرهنگ پاشایی توصیه کرد: هموطنان وقتی رزرو را انجام دادند برای دریافت بلیت و پرداخت وجه به مکان‌های مورد اطمینان بروند. بعد از گرفتن بلیت، وجاهت قانونی آن را بررسی کنند و حتماً به هتل زنگ بزنند و اطمینان خاطر پیدا کنند که بلیت و رزرو واقعی است و پس از بررسی‌های کامل پول را پرداخت کنند.

راه‌هایی برای کاهش ریسک خرید از شبکه‌های اجتماعی
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا به فروش البسه و لوازم منزل توسط فروشنده‌نماها اشاره کرد و گفت: این افراد در شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌های داخلی و سایت دیوار عمدتاً لباس و لوازم ورزشی مورد نیاز شما را زیر قیمت بازار ارائه می‌دهند یا اینکه جنس اصلی را تبلیغ می‌کنند ولی در عمل جنس کپی یا تقلبی را به جای محصول اصلی تحویل می‌دهند. این در حالی است که پول جنس اصلی را می‌گیرند. سرهنگ پاشایی گفت: ریسک خرید از شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها بالاست اگر قصد خرید آنلاین دارید حتماً از سایت‌هایی که ‌ای‌دی و دامنه‌اش مشخص و ir است و اینماد دارد، خرید کنند.

همزمانی پرداخت وجه و دریافت کالا
سرهنگ پاشایی گفت: هموطنان سعی کنند از سایت‌های معروف و مرجع خرید کنند. خرید از پیج‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌هاست ریسک بالایی دارد و مردم باید حتماً به توصیه‌ها در این زمینه توجه کنند تا دچار مشکل نشوند. پرداخت وجه و دریافت کالا باید همزمان باشد، به‌علاوه در زمان دریافت کالا از اصالت کالا مطمئن شوید و بعد پول را پرداخت کنید.

اسکیمرکارت‌های بانکی توسط فروشندگان دوره‌گرد
معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتا فراجا همچنین درباره خرید از فروشندگان سیار کنار خیابان و جاده گفت: جرایم در این حوزه در زمینه کپی کارت و اسکیمرکارت‌های بانکی زیاد است؛ توصیه می‌کنم اگر از فروشندگان سیار خرید می‌کنید به هیچ عنوان کارت بانکی را بیشتر از ۱۰ ثانیه در اختیار فروشنده قرار ندهید و تمام مراحل عملیات بانکی را خودتان انجام دهید. مجرمانی که به این شیوه در قالب فروشنده اقدام به فعالیت می‌کنند شیوه و شگردشان این است که معمولاً کارتخوان‌های خود را طوری قرار می‌دهند که شما به آن دسترسی پیدا نمی‌کنید. حتماً تمام مراحل کشیدن کارت و عملیات رمز را خودتان انجام دهید، اگر به هردلیل احساس کردید و شک داشتید که مورد سوء‌استفاده مجرمان قرار گرفتید در اولین عابر بانک رمز کارت‌تان را تغییر دهید تا مجرمان نتوانند به حساب بانکی‌تان دسترسی پیدا کنند.

 

شگردهای تبلیغاتی‌مجرمان‌مجازی
وی با اشاره به شیوه‌های متفاوت و شگردهای تبلیغاتی مجرمان مجازی گفت: این افراد بلیت هواپیما، قطار و خدماتی که مربوط به فروش نوروزی است، زیر قیمت بازار ارائه می‌دهند و بعضی از آنها که در فتوشاپ حرفه‌ای هستند، بلیت تقلبی طراحی کرده و به مشتریان ارائه می‌دهند.
وی اضافه کرد: ما پرونده‌هایی داشتیم که کاربران خدمات گردشگری را در فضای مجازی دریافت کردند، اما زمانی که به هتل رسیدند، فهمیدند که بلیتی برای آنها رزرو نشده است یا بلیت هواپیما تقلبی بوده است. مردم اگر به خدمات گردشگری نیاز دارند صرفاً به سایت‌های مجاز که از طرف انجمن‌های صنفی کسب و کارهای اینترنتی یا شورای صنفی کسب و کار، «اینماد» دریافت کرده‌اند و مجوزهای لازم را دارند، مراجعه کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی