امسال می‌توانید به مریخ سفر‌کنید

تجربه مریخ‌نوردی‌در‌سفر به «دره سکوت» جزیره هرمز

شیما جهان بخش
روزنامه‌نگار

اگر از هیاهوی زندگی ماشینی خسته شده‌اید و گاهی دلتان می‌خواهد برای فرار از شلوغی، زمین را به مقصد مریخ ترک کنید، عید امسال فرصت خوبی است که این سفر را تجربه کنید. راه زیادی تا قدم زدن در زمین‌های رنگی، خاکی و صخره‌ای مریخ  ندارید. کافی است بلیتی به مقصد بندرعباس یا قشم تهیه کنید تا یک قدم به مریخ نزدیک شوید. اگر به بندرعباس رفتید، خودتان را به اسکله شهید حقانی برسانید و اگر هم راهی قشم شدید، به  اسکله ذاکری بروید تا بعد از یک قایق سواری 40 دقیقه‌ای به جزیره هرمز برسید. در این جزیره هنوز موتورهای سه‌چرخه‌ای هستند که شما را به مقصد نهایی‌تان که «دره سکوت» یا «دره انرژی» است، می‌رسانند تا این سفر به یکی از ناب‌ترین تجربه‌های تفریحی زندگی‌تان تبدیل شود. وقتی وارد این دره نمکی می‌شوید، گویی بر مریخ پا گذاشته‌اید. همان‌قدر شگفت‌انگیز و پرجاذبه. سکوت رمزآلود همراه با آرامشی دلچسب که همه چیز را برای یک استراحت مطلق برایتان فراهم می‌کند. محلی‌ها درباره سکوت مطلق این دره می‌گویند از آنجا که سنگ نمک از بین برنده استرس است و آلودگی‌های صوتی را به خود جذب می‌کند، کوه‌های نمک این دره سبب شده‌اند تا هیچ صدای مزاحمی در اینجا به گوش نرسد. البته نمک‌های این دره به حدی سفت و سخت هستند که قدیمی‌ترها با تبر نمک‌ها را از دامنه‌ کوه‌ها جدا می‌کردند برای همین هم  آنجا را به اسم «دره تبرزن» هم می‌شناسند.
 
الهه نمک، عروسی با دامن نارنجی
یکی از زیباترین کوه‌های این دره رمز آلود «الهه نمک» است که مانند عروسی زیبا در دل دره با دامنی نارنجی جا خوش کرده است. در زیر این کوه، رودی در جریان است که تلألو آب آن بر بلور و شن‌های نارنجی رنگ کوه، تصویری زیبا پیش روی شما به نمایش می‌گذارد و شما می‌توانید عکس‌های یادگاری زیبایی از این سفر را در کنار این کوه ثبت کنید.
شگفتی‌ها تمام نشده و هنوز می‌توانید کوه‌های مریخی دیگر را هم ببینید. کوه بعدی  که ترکیب رنگی نمک‌ها به شکل طبیعی  آن را ساخته‌اند، کوه روحانی است.
 
بفرمایید خاک
این دره عجیب برای هر سلیقه‌ای از شکم‌گردها تا کوله‌گردها چیزی کنار گذاشته است. اینجا اگر دلتان یک خوراکی جدید خواست مشتی خاک بردارید و با آن یک نان خوشمزه برای خودتان بپزید!  بله! درست شنیدید محلی‌ها از خاک دره سکوت، نان «سوراغ» یا «تمشی» که یک میان وعده پرطرفدار است می‌پزند.
 
هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک
به دره سکوت
پیش از هر چیز خوب است بدانید که از دره سکوت جزیره هرمز در هر چهار فصل سال می‌توانید به صورت رایگان بازدید کنید. اما اگر گرمایی هستید فرصت تعطیلات نوروز را از دست ندهید چون اینجا تا اواخر فروردین ماه هوا قدری خنک است و بعد از آن تحمل تابستان داغ کار هر کسی نیست. اگر سفرتان یک روزه است که هیچ اما اگر ماندگار شدید باید برای اقامت در هتل به   بندرعباس و قشم بازگردید مگر اینکه دلتان بخواهد شب را هم در همین منطقه بگذرانید. در این صورت می‌توانید شب را در اقامتگاه بوم‌گردی بگذرانید. سال‌های قبل مسافران  شب‌ها را در کمپ  یا چادر هم می‌گذراندند اما از آنجا که این کار آسیب‌هایی برای محیط زیست منطقه به همراه داشت مسئولان آن را ممنوع  کردند.
 
چه در کوله‌هایمان بگذاریم
برای سفر به  دره سکوت وسایل چندانی نیاز نیست. یادتان نرود برای رسیدن به این دره باید از دریا عبور کنید  پس حمل وسایل زیاد منطقی به نظر نمی‌رسد. خوراکی و نوشیدنی، کلاه نقابدار، دوربین عکاسی، زیرانداز، کفش راحتی، کلاه آفتابی، عینک آفتابی، ضدآفتاب و لباس آزاد و سبک دراین سفر کفایت می‌کند.
 
سری هم  به همسایگان دره سکوت بزنید
 حالا که تا جزیره هرمز آمده‌اید، بهتر است بعد از قدم زدن در دره مریخی  سکوت،  سری هم به غار کریستالی، قلعه پرتغالی‌ها، ساحل مفنق و سواحل رنگین کمانی هم بزنید. این جزیره پر از دیدنی‌های جذاب و خاص است.

جستجو
آرشیو تاریخی