در گیر و دار عاشقی چه کتابی بخوانیم؟

کتاب عشقا

زهرا بزرگ زاده
روانشناس کودک 

برای مطلب بلند این هفته، دبیر گروهمان از من خواست تا در مورد کتاب­ های روانشناسی زناشویی بنویسم. من هم بلافاصله پذیرفتم اما بخشی از ذهنم مدام هشدار می ­داد که تو هنگام ازدواج خودت هیچ کتابی نخواندی! هر چند کتاب­هایی را تورق کردم اما منبع من برای مشورت، در آن روزهای پراسترس تصمیم­ گیری درباره ازدواج، آدم­ها بودند، نه کتاب­ها. سعی کردم در این باره از دیگران هم بپرسم. حدود بیست نفر از اطرافیانم نیز حین فرایند تصمیم‌گیری برای ازدواج یا جدایی، کتابی نخوانده بودند. من از این نظرسنجی محدود، نتیجه  تعمیم ­ناپذیری گرفتم؛ آدم­ها معمولاً در هیاهوی انتخاب میان دوراهی­ ها، آن سکون و آرامش و حتی زمان فراغت کتاب خواندن را نمی­ یابند و احتمالاً بیشتر ترجیح می­ دهند با دوست یا مشاوری گفت­ و ­گو کنند که حرف­هایشان را بشنود و به آن­ها پاسخ دهد. پس این کتاب­ های پرفروش چه زمانی خوانده  می شوند؟ مردان مریخی و زنان ونوسی را چه کسی می­ خواند؟ و واقعاً آیا مردها زنان زرنگ را بیشتر دوست دارند؟ در 750 کلمه آینده می­ خواهم کتاب­ های مناسبی درباره ارتباط و عشق ورزیدن معرفی کنم. این کتاب­ ها را به زحمت، از میان کتاب­ های عامیانه روانشناسی در این حوزه، انتخاب کرده ­ام و زمان مناسب خواندن هر کدام را نیز پیشنهاد می­ کنم.

دو، سه سال پس از ازدواج بخوانید!
کشش و جذابیت فرد جدیدی که وارد زندگی ما می ­شود، تمام اولین‌هایی که باید با یکدیگر تجربه کنیم و تمام بخش­‌های جالب و رمانتیک یک رابطه، پس از گذشت چند سال ممکن است همان احساس اولیه را در ما به وجود نیاورد. درست مثل هر عمل هیجان­ انگیزی که اگر به بخشی از برنامه روزمره ما تبدیل شود، کم کم دیگر ما را بر نمی­ انگیزد. فرض کنید هر آخر هفته به موج سواری یا پرواز با پاراگلایدر می­ رفتید، قطعاً دیگر شوق بار اول را تجربه نمی­ کردید. از این رو پاراگلایدرسوارهای قهار می­ گویند باید یک هفته بین هر پرواز فاصله انداخت. اما برای نگه داشتن هیجان ارتباط نیز می­ توان در زندگی کردن با آن فرد وقفه انداخت؟ آیا آنچه از ازدواج می­ خواهیم تنها انگیختن هیجانات است؟ پس از مدتی باید برای یافتن پاسخ این سؤالات جست و جو را آغاز کرد. برای رسیدن به آن­چه هدف غایی یک رابطه است، تلاشی دو نفره لازم است پس در این دوران نیاز داریم تا کتابی راه­ حل ­محور، علمی و پرکشش بخوانیم، من برای این دوران نیز دو کتاب معرفی می  کنم:
1-حل معمای ازدواج با تئوری انتخاب: ازدواج بدون شکست، نوشته دکتر ویلیام گلسر و همسرش و ترجمه دکتر علی صاحبی، انتشارات سایه سخن.
ویلیام گلسر نظریه­ پرداز رویکرد واقعیت ­درمانی در علم روان­شناسی است. این رویکرد بیش از باقی رویکردها بر مسئولیت شخصی افراد تکیه دارد. از این رو با خواندن آن می‌توانید سهم خود را در تکراری شدن روزهای پس از ازدواج پیدا کنید و پاسخ معمای ازدواج را بیابید. این کتاب با داستان و مثال­ های موردی همراه است تا خواندنش آسان باشد، 224 صفحه دارد و خواندنش حدوداً 8، 7 ساعت زمان می­ برد. حتی اگر راه­ حل­ ها و بینش­ های کتاب به درد شما نخورد، حدود 8 ساعت فکر کردن به ارتباطتان و بررسی دوباره آن با عینک واقعیت درمانی قطعاً رهیافت­ هایی برایتان خواهد داشت.
2- سیر عشق، نوشته­  آلن دوباتن، ترجمه زهرا باختری، نشر چترنگ
این کتاب را نباید با کتابی از همین نویسنده با نام جستاری در باب عشق، اشتباه گرفت. هر چند تم داستانی هر دو یکی است اما این کتاب دقیقاً برای کسانی مناسب است که در وسط ارتباط خود هستند و از نقطه صفر تاکنون، راهی را طی کرده­ اند اما کتاب جستاری در باب عشق که در بخش ابتدایی هم معرفی­ اش کردم، برای شروع ارتباط نکات و سرنخ­ های بیشتری دارد. آمیختن داستان، فلسفه و روان­شناسی، در داستان­ های آلن دوباتن باعث می ­شود پس از خواندن کتاب احساس کنید یک گپ و گفت طولانی در مورد همسرتان با دوستی عمیق و صمیمی داشته­ اید.

در فراغت تجرد بخوانید!
اکنون اگر در سنی باشید که بخواهید برای زندگی خود شریکی پیدا کنید، یا هنوز فرد مورد نظرتان را نیافته ­اید و یا نمی­ دانید چه طور باید رابطه با او را آغاز کنید. پس در این فرصت طلایی، می ­توانید بیشتر در مورد عشق، ارتباط و ازدواج بیاموزید. در این روزها دو کتاب را پیشنهاد می­ کنم:
1- جستاری در باب عشق، نوشته­­ آلن دوباتن، ترجمه گلی امامی و منتشر شده در انتشارات نیلوفر
خوبی این کتاب این است که به شما به صورت درشت و نتراشیده، پندهای روانشناسی و این گونه باشید، این گونه نباشید، نمی­ دهد. داستانی لطیف و شیرین تعریف می­ کند تا از خلال آن فلسفه زندگی  بیاموزید. این کتاب، پر از تجربه «من هم همین­طور!» است. به طور کلی آلن دوباتن در همدلی با همه آدم­ های جهان، ماهر است. او به خوبی ذهن هر دو طرف ارتباط را تصویر
می­ کند و فردای ازدواج، شما به کمک این کتاب، بهتر می­ توانید خودتان را جای همسرتان بگذارید.
2- هنر عشق ورزیدن، نوشته اریک فروم، ترجمه­ پوری سلطانی، انتشارات مروارید
هنر عشق ورزیدن کتابی است که باید نم نم و آرام آرام خوانده شود. شاید دقیقاً دور از حال و هوای عشق و عاشقی. اریک فروم از  نظریه پردازان صاحبنام روان­شناسی است که در این کتاب سعی کرده نظریه­ اش را درباره عشق روشن کند. قبل از هر ارتباطی، داشتن تصویر روشنی از عشق مهم‌ترین آگاهی برای شروع است.

 

گاهی آن­ها را تورق کنید!
کتاب­ هایی هم هستند که لازم نیست آن­ها را باز کنید و از ابتدا تا انتهای آن را بخوانید. می ­توانید فهرست را نگاه کنید و اطلاعاتی را که لازم دارید از آن بردارید. در این بخش دوکتاب در مورد تفاوت‌های زن و مرد به لحاظ مغزی پیشنهاد می‌کنم. این کتاب وقتی از کار همسرتان حیرت­ زده شده­ اید و احساس می­ کنید او از مریخ آمده است، به دردتان می ­خورد.
1- مغز زنانه، نوشته­  دکتر لوآن بریزندین، ترجمه محسن دهقانی و سهیلا پیمانی، نشر رشد
2- مغز مردانه، نوشته­ دکتر لوآن بریزندین، ترجمه محسن دهقانی و محمدحسین طهرانی زمانی، نشر رشد

جستجو
آرشیو تاریخی