خودروی خورشیـــــدی که مجبور نیستید شـــــارژش کنید

ســـه‌چـــرخه مفهـــومـــی با قابلیـت شارژ‌کم

 رهامنفرد
مترجم

«اپترا» نام خودروی مفهومی آینده نگری است که با انرژی خورشیدی تا 64 کیلومتر حرکت می‌کند و تازه! مجبور نیستید شارژش کنید.
به گفته طراحان این خودرو، سلول‌های خورشیدی تعبیه شده در بدنه آن قادر است خودرو را هنگام رانندگی شارژ کند.
این وسیله نقلیه 64 کیلومتر را با یک بسته باتری 42 کیلووات ساعتی طی می‌کند.
ظرف سال‌های گذشته خودروهای خورشیدی به دلیل سازگار بودن با محیط زیست مورد توجه مردم قرار گرفته‌اند اما افرادی که از این خودروها استفاده می‌کنند از تعداد دفعات شارژ باتری گلایه دارند. این موضوع سبب شده تا شرکت سازنده این خودروی مفهومی باتری آن را طوری طراحی کند که نیاز به شارژ مجدد نداشته باشد. به همین دلیل، خودروی خورشیدی Aptera  کمی گران است و با رقم 33 هزار و 200 دلار تا پایان سال جاری در بازار عرضه خواهد شد.
بدنه این خودروی سه چرخ آینده‌‌نگر با پنل‌های خورشیدی 34 فوت مربعی ادغام شده و به آن اجازه می‌دهد در زمان رانندگی با 700 وات برق شارژ شود.
به گفته سازندگان این خودرو، خریداران می‌توانند با این کانسپت، هفته‌ها و حتی ماه‌ها بدون نیاز به اتصال به برق برای شارژ رانندگی کنند. این قابلیت در مکان‌هایی که تابش نور خورشید بهتر است به وضوح مشهود خواهد بود.
ترکیب بدنه خودرو از الیاف کربن و فایبرگلاس ساخته شده است. ظاهر خودرو ساده و سبک طراحی‌اش به صورتی است که کارایی آن  را به حداکثر برساند همچنین به این معنی است که تنها یک چهارم انرژی سایر وسایل نقلیه الکتریکی و هیبریدی را مصرف می‌کند.
اگر راننده متوجه شود که نیاز به شارژ دارد، Aptera می‌تواند به هر پریز برق استاندارد وصل شود و به ازای هر ساعت اتصال به یک شارژر استاندارد 110 ولت، 13 مایل (21 کیلومتر) برد خواهد داشت.
هر یک از سه چرخ این خودرو توسط یک موتور مجزا نیرو می‌گیرد که مجموع قدرت آن 128 کیلووات (171 اسب بخار) با حداکثر سرعت 101 مایل در ساعت (162.5 کیلومتر در ساعت) است و توانایی رسیدن به 60 مایل در ساعت (100 کیلومتر در ساعت) را تنها در چهار ثانیه دارد.
یکی از بنیانگذاران و مدیران  Aptera Motorsمی‌گوید: ما با طراحی این خودرو روش کارآمدتر برای سفر را با استفاده از نیروی خورشید ارائه کرده‌ایم و برای معرفی خودروی خود هیجان زده‌ایم. تلاش‌های خستگی‌‌ناپذیر ما به ساخت وسیله نقلیه Aptera منجر شده است که می‌تواند مردم را با استفاده از انرژی خلاقانه مستقیم خورشید به جایی که می‌خواهند برساند.
این شرکت در سال 2005 تأسیس شد، اما در سال 2011 پس از تمام شدن سرمایه اش و بدون حمایت تعطیل شد. پس از هشت سال در سال 2019 توسط سازندگان اصلی احیا شد.
این زمانی بود که آنها برای اولین بار خودروی خورشیدی Aptera را به اشتراک گذاشتند و دو سال بعد اعلام کردند که فاصله زیادی با عرضه ندارد.
مهندسان این سازه هنوز در حال تکمیل تست‌های تصادف و بررسی‌های نهایی هستند، با این حال این شرکت امیدوار است که تولید آن در پایان سال جاری آغاز شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی