پنـــج راه برای معنادارتر‌کردن ســـــفر

برسام جنتی
مترجم

اپیدمی کرونا، میزان سفر و سیاحت را در دو - سه سال گذشته کاهش داد اما حالا شاهد عادی شدن الگوها و عادات سفر هستیم و قادریم تا بار دیگر شگفتی‌های جهان را کشف کنیم. می‌توان گفت اکنون زمانی است که ریشه‌های درونی خود را بهتر کشف کنیم، مسیر جدیدی را در پیش بگیریم و به‌دنبال علایق خود باشیم. به عبارتی، می‌توانیم معنادارتر سفر کنیم.

راه‌هایی برای معنادارتر کردن سفر
استفاده از چند شیوه کمک می‌کند تا در پایان سفر احساس رضایت بیشتری داشته باشیم و بدانیم که سفرمان بی‌هدف نبوده است. اگر سفرهای عادی باب طبعتان نیست، این ‌5 راه را امتحان کنید.

مسیر جدیدی انتخاب کنید
نخستین گام این است که در مسیری قدم بردارید که کمتر شناخته شده باشد و برایتان چشم اندازهای تازه‌ای داشته باشد. منطقه‌ای دورافتاده در میان جنگل‌های انبوه یا مکان‌های باستانی یا جزیره‌ای دور یا شاید هم نقطه‌ای کوهستانی، می‌تواند تاریخ و فرهنگ تازه‌ای را به شما نشان دهد.

علاقه خود را دنبال کنید
برای انتخاب مقصد به علاقه قلبی‌تان توجه کنید اینکه عاشق قدم زدن در یک منطقه ساحلی هستید یا به‌دنبال سکوت آرامش بخش در دل جنگل هستید یا به پیاه روی در منطقه کوهستانی علاقه دارید همه و همه می‌تواند در پایان سفر حس خوبی به روح و جسم‌تان بدهد. بدون شک سفر به مکانی که به آن علاقه‌مند نیستید و به انتخاب دوستان خود یا شرایط خاص کاری به آن سفر می‌کنید نمی‌تواند چندان جذابیتی برایتان داشته باشد.

حمایت از اکوسیستم‌های محلی
شما می‌توانید با حمایت و محافظت از محیط زیست، به حفظ مناظر و حیات وحشی که دوست دارید کمک کنید. تجربه نشان داده گردشگری مسئولانه می‌تواند به بقای برخی مناطق و حتی کشورهای کوچک کمک ‌کند و نوع جدیدی از سافاری مبتنی بر جامعه را در برخی مناطق ارتقا ‌دهد. در طول سفر می‌توانید دیگر همسفران خود را به حفظ منابع طبیعی و پایداری اکوسیستم تشویق کنید.

جست و جوی ریشه‌ها
سفر در جست‌و‌جوی تاریخچه و میراث خانوادگی آسان نیست اما می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. به‌دنبال ریشه‌های خانوادگی خود باشید، این کار مسیری لذت‌بخش خواهد بود. می‌توانید با کسب اطلاعات بیشتر متوجه شوید که چند نسل از خانواده شما در گذشته‌های دور در چه مکانی زندگی می‌کردند و اجداد و نیاکان شما چه کسانی بوده‌اند و ریشه‌های شما از کجا نشأت گرفته است. این کار در نهایت حس شیرینی از شناخت بیشتر ریشه‌هایتان را به همراه خواهد داشت.

اطلاعات جدیدی کسب کنید
فرصت‌های بیشتری برای مسافران وجود دارد تا ضمن ایجاد ارتباطات فرهنگی، به مجموعه مهارت‌های خود بیفزایند. آموزش هنر حصیربافی در کنار یک خانواده یا آشنایی با روش تولید پارچه قلمکار یا هر نوع صنایع دستی دیگری می‌تواند بسیار جذاب باشد. حتی آموختن چند غذای محلی در یک اقامتگاه گردشگری می‌تواند احساس خوشایندی برایتان داشته باشد. اینکه بتوانید در هر سفر چیزی یاد بگیرید و از مکان‌هایی دیدن کنید که جذاب هستند کمک می‌کند تا سفر مدت‌ها در یادتان بماند و خاطرات خوش آن روح و جسمتان را جلا ببخشد.

جستجو
آرشیو تاریخی