ابرقایق شیشه‌ای نامرئی

برسام جنتی مترجم

«پگاسوس» یک کانسپت ابرقایق تفریحی 290 فوتی (88 متری) است که توسط «جوزف فواکیس» طراحی شده تا تأثیر بسیار اندکی بر محیط زیست داشته باشد.  این قایق تفریحی لوکس که به طور کامل از شیشه‌های آیینه‌ای ساخته خواهد شد تا تصویر دریا و آسمان را منعکس کند، به عنوان یک طرح مفهومی معرفی شده است. این سازه نخستین قایق طراحی شده با چاپگر سه بعدی است که هم از نظر طراحی و هم از نظر تأثیرات زیست محیطی نامرئی خواهد بود. به گفته این طراح، پنل‌های خورشیدی پنهان شده در ساختار بدنه کشتی می‌توانند انرژی خورشیدی-الکتریکی را برای اجرا فراهم و در کنار یک منبع هیبرید هیدروژن کار کنند.

ویژگی‌های‌کشتی‌آیینه‌ای
 شیشه آیینه‌ای برای انعکاس تصاویر آسمان و دریا
 بال‌های خورشیدی برای تأمین انرژی خورشیدی-الکتریکی
 یک راه‌پله مارپیچ به همراه فضای سبز
 استخر و باشگاه ورزشی
 محل فرود هلی‌کوپتر
 جکوزی بزرگ
«پگاسوس» در حال حاضر برای نمایش کارخانه‌های کشتی‌سازی علاقه‌مند آماده می‌شود و ممکن است تا سال 2030 تولید شود. طراح این کشتی می‌گوید: «می‌خواهد یک قایق تفریحی بسازد که آلایندگی صفر داشته باشد. درون کشتی فضای سبز و باغ هیدروپونیک (آب کشت) چند سطحی وجود دارد که می تواند هوا را تصفیه و هوای تازه را به درون کشتی پمپاز کند. تلاش کرده‌ام تا به طبیعت احترام بگذارم و از ایده‌های تازه بهره ببرم تا بتوانم آینده پایدار را در این ساختار نشان دهم. «پگاسوس» یک چشم انداز جسورانه اما قابل دستیابی برای آینده نزدیک صنعت سوپرقایق‌های تفریحی است، جایی که انسان و ماشین به جای رقابت یا به خطر انداختن طبیعت، در هماهنگی زندگی می‌کنند. این سوپرقایق با استفاده از یک ماشین چاپ سه بعدی روباتیک برای ایجاد چهارچوب مشبک برای کل قایق ساخته خواهد شد.» به گفته این طراح، ساخت قایق با چاپگر سه بعدی منجر به شکل‌گیری ساختاری بسیار قوی و در عین حال سبک می‌شود که می‌تواند با استفاده از انرژی، مواد، ضایعات، فضا و زمان کمتری در مقایسه با ساخت و سازهای معمولی تولید شود. فضای داخلی قایق بادبانی دارای چهار سطح است، که توسط یک پلکان مارپیچ مجسمه‌ای به هم متصل شده‌اند و سالن‌های بزرگ میهمانان در آن در نظر گرفته شده است. قایق دارای طراحی مینیمالیستی است که هم در داخل  با فضای سبز زنده و هم در خارج، با مناظر بی وقفه از دریا در همه جهات زیبایی‌اش دو چندان شده است. در طبقه آخراین کانسپت  یک سوئیت اصلی با یک تراس خصوصی بزرگ وجود دارد که فقط صاحب قایق می‌تواند به آن دسترسی داشته باشد.

هیدروپونیک چیست؟
هیدروپونیک اصطلاحی در علم باغداری است و به روشی در صنعت کشاورزی مدرن امروز اشاره می‌کند که گیاه، به جای آنکه مثل روش سنتی همیشگی، در خاک رشد و نمو پیدا کند، در سیالی از محلول‌های غذایی قرار می‌گیرد تا بستر هماهنگی برای رشد گیاه به صورت هیدروپونیک (HYDROPONIC) فراهم  شود. باغ هیدروپونیک یا آب‌ کشت، یکی از روش‌های خلاقانه تولید محصولات کشاورزی بدون خاک و سم و با کمترین نیاز به آب (با استفاده از محلول مغذی) است. پگاسوس تنها  یکی از طرح‌های مفهومی قایق‌های تفریحی است که در چند ماه گذشته ارائه شده است. پیش از این، یک قایق تفریحی لوکس 242 فوتی که در رم طراحی شده است، معرفی شد. این قایق تفریحی دارای توانایی «پرواز» بوده و به راحتی قادر است در دریاهای آزاد، هم روی دریا و هم در هوا حرکت کند و حس شگفت‌انگیزی به مسافرانش بدهد. این قایق سبک که از الیاف کربن خشک ساخته شده، قادر است به لطف سه موتور هیدروژنی که هر کدام 5000 اسب بخار قدرت دارند، خود را از سطح آب بلند کند.

جستجو
آرشیو تاریخی