مجید صالحی؛ بازیگری که دیر توانایی‌هایش را در سینما بروز داد

بازیگر کمدی دیروز،‌ستاره فیلم‌های جدی امروز

اتفاقات خوب و مثبت برای برخی بازیگران خیلی دیر می‌افتند، البته تا حدودی باید خودشان را در این موضوع مقصر دانست، چون به قدری خودشان را در یک قالب مشخص محدود می‌کنند که دیگر فرصتی برای ابراز تمام و کمال توانایی‌هایشان نمی‌ماند.
مجید صالحی در جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم «شماره 10» حسابی خوش درخشید و توانست سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را ببرد. او در «شماره 10» در نقشی متفاوت ظاهر شد و بحق مستحق گرفتن سیمرغ هم بود. صالحی چند سالی است سعی می‌کند خودش را از قالب بازیگر فیلم‌های کمدی خارج کند و تصویری تازه از جنس بازیگری‌اش نشان دهد.
به‌عنوان کسی که چند نمایش مجید صالحی را در تئاتر دیده‌ام، باید بگویم توانایی‌های او خیلی بیشتر از بازی کردن در فیلم‌های کمدی تلویزیون است. او خیلی خوب از پسِ نقش‌های جدی و سخت برمی‌آید و نشان داده می‌تواند در فیلم‌های جدی بازی کند و بدرخشد.
برای کسانی که سینما را از دور دنبال می‌کنند، مجید صالحی در حد همان بازیگر شوخ و شنگ سریال‌های کمدی خلاصه می‌شود، ولی او چند سالی است که تغییر رویه داده و با سختکوشی به دنبال کسب تجربه‌های جدید و پیدا کردن مسیرهای تازه است.
صالحی این تغییر رویه در بازیگری‌اش را از اوایل سال‌های دهه 90 آغاز کرد. نخست در نمایش‌های جدی بازی کرد و پس از تست زدن خودش در این نقش‌ها و بازخورد مثبتی که از سوی مخاطبان گرفت، در سینما هم نقش‌های جدی‌تر و سخت‌تر برعهده گرفت.
«استراحت مطلق» جزو نخستین آثار صالحی در سینما بود که جنس دیگری از بازی‌هایش را شاهد بودیم. پس از موفقیت صالحی در این نقش‌ها، کارگردانان دیگر نیز به او اعتماد کرده و در فیلم‌هایشان از صالحی استفاده کردند. مجید صالحی سال گذشته با بازی در «برف آخر» حسابی متفاوت ظاهر شد و درخشید. سریال «سیاوش» را نیز نباید فراموش کنیم که روی کاکل صالحی می‌چرخید و حضور این بازیگر یکی از دلایل جذابیت سریال به شمار می‌رفت.
مجید صالحی در کنار بازیگری، نشان داده کارگردان توانمندی هم هست و در کارگردانی بیشتر به خاستگاه اصلی‌اش که همان طنز و کمدی باشد، نزدیک‌تر می‌شود. او چند باری که به‌عنوان کارگردان پشت دوربین قرار گرفته است، نشان داده می‌تواند اثری درخور تولید کند.
سریال «سه در چهار» که سال 1387 روی آنتن رفت، هنوز یکی از بهترین سریال‌های کمدی تلویزیون به‌ شمار می‌رود. صالحی در کنار بازیگری و کارگردانی، مدت کوتاهی است که مجری طرح و سرمایه‌گذار فیلم‌های سینمایی هم شده است. پتانسیل و انرژی بالای صالحی در پیشبرد آثار سینمایی و تلویزیونی ستودنی است. او چه پشت‌ صحنه و چه مقابل دوربین، همواره بهترینِ خودش را ارائه داده و چیزی کم نگذاشته است. مجید صالحی کمی دیر به جایگاه امروزش در سینما رسیده ولی حالا که این اتفاق افتاده است، در بهترین حالت کارهایش را پیش می‌برد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی