سرنوشت شگفت‌انگیز پسرک ژاپنی در جزیره‌ای ناشناخته

ماسافومی ناکازاکی، پسرکی تنها در جریان جنگ جهانی دوم با یک موج بلند سونامی به جزیره‌ای ناشناخته برده می‌شود. در آن جزیره با پرنده‌ای که درنای آرزوهاست و یک خرچنگ آشنا می‌شود. او تا رسیدن پدرش، پارو زن یک دست، روزهایی پرماجرا را پشت سر می‌گذارد و به مفاهیم عمیقی از خودشناسی دست پیدا می‌کند. این خلاصه‌ای است از داستان نمایش «هایکوی پارو زن یک دست» که بزودی اجرای خود را در مجموعه تئاتر شهر آغاز می‌کند.
به گزارش ایسنا، این اثر نمایشی که نوشته و کار ماندانا عبقری است، سال ۹۹ در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران مبارک که به صورت مجازی برگزار شد، شرکت کرد و قرار است از روز ۲۷ بهمن ماه 1401 در کارگاه نمایش مجموعه تئاتر شهر روی صحنه برود. این کارگردان درباره موضوع انتخابی‌اش برای اجرای این نمایش می‌گوید: «برایم مهم بود که نگاه عمیقی به آسیب‌شناسی جنگ و تأثیر آن بر کودکان داشته باشم و از آنجا که قهرمان نمایش ما یک پسربچه است، شیوه عروسکی را برای اجرای این نمایش انتخاب کردم زیرا عروسک اولین همراه و همزاد انسان است. در نمایش ما تنهایی شخصیت کودک باعث رشد او می‌شود و همین برایم جذاب بود. ضمن اینکه دوست داشتم تلنگری به فرهنگ عامه ژاپن هم بزنیم زیرا در کشور خودمان آشنایی چندانی با آن نداریم.»
این کارگردان اضافه می‌کند: آدم‌ها وقتی بزرگ می‌شوند، از دنیای خیال‌انگیز عروسک‌ها فاصله می‌گیرند و چه خوب که دوباره آنان را به این دنیای جادویی برگردانیم چراکه این جادو همیشه در زندگی انسان‌ها جاری است و نمایش عروسکی می‌تواند مخاطب بزرگسال را با دنیای کودکی‌اش پیوند بدهد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی