شگفــــت‌آورتــرین وسایل‌ممنوعه‌و‌مجاز‌در‌هواپیما

شاید در سفر با ماشین شخصی یا قطار خیلی به این موضوع فکر نکنیم که چه چیزهایی را می‌توانیم با خودمان ببریم اما در سفرهای هوایی این سؤال برای‌مان پیش می‌آید که چه چیزهایی را می‌توانیم همراه داشته باشیم؟تغییرات دائم درقوانین اداره امنیت حمل‌ونقل باعث شده که گاه اطلاع دقیقی از وسایل ممنوع برای بردن به داخل هواپیما نداشته باشیم. به هر حال برخی از اشیایی که به داخل هواپیما می‌بریم ممکن است جزو وسایل ممنوعه یا خطر آفرین باشد. بیشتر ما می‌دانیم مایعات بیش از ۱۰۰ میلی لیتر و ورود وسایل تیز به داخل هواپیما ممنوع است اما درمواردی از شنیدن فهرست اشیای مجاز و ممنوعه برای همراه داشتن در سفر هوایی، شگفت زده می‌شویم. در اینجا با برخی از وسایل ممنوع و مجاز در خطوط هوایی بین‌المللی آشنا می‌شویم.

میل‌های بافتنی
جالب است بدانید کسانی که به بافتنی علاقه‌مند هستند می‌توانند میل‌های بافتنی خود را به داخل هواپیما ببرند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند وقت خود را در طول پرواز صرف بافتن کنند. البته که شگفت انگیز است چون این یک وسیله نوک تیز است اما اجازه ورود به هواپیما را دارد. البته لازم است بدانید که میل‌های چوبی یا پلاستیکی که دارای یک نوک تیز و یک نوک دیگر غیر تیز است اجازه ورود خواهند داشت. هنگام عبور از کنترل‌های امنیتی با داشتن وسایل بافتنی به مشکل بر نمی‌خورید.
 
تی‌شرت‌های زشت و ناهنجار
فقط مسئولان کنترل امنیتی نیستند که قوانین سختگیرانه را دنبال می‌کنند؛ مسئولان پرواز به آنچه شما می‌پوشید هم توجه می‌کنند. مردانی که شلوار جین به همراه ژاکت می‌پوشند و زنانی که لباس‌های ساده با رنگ‌های خنثی دارند در سفرهای هوایی دچار مشکل نمی‌شوند. به یاد داشته باشید که خدمه پرواز مراقب رفتارهای شما خواهند بود. در صورتی که تی‌شرت‌هایی می‌پوشید که روی آنها ناسزا یا توهین و از این دست موارد نوشته شده باشد احتمالاً مجبور خواهید شد که آن را عوض کنید.
 
میله‌های بولینگ، توپ بولینگ
اینکه شما بتوانید از راهروی هواپیما به‌عنوان سالنی برای بولینگ استفاده کنید می‌تواند سرگرم کننده باشد. اما نمی‌توانید میله‌های بولینگ را با خود به داخل ببرید و این جزء وسایل ممنوعه در هواپیماست زیرا می‌توان از آن به‌عنوان چماق استفاده کرد اما شگفت‌انگیز این است که مجاز هستید توپ بولینگ را همراه خود به داخل هواپیما ببرید.
 
تخم مرغ تازه
فرض کنید به تعطیلات رفته‌اید و یک سبد تخم مرغ تازه ارگانیک از بازارمحلی خریده‌اید. بر اساس کنترل‌های امنیتی، تخم مرغ جزو وسایل ممنوعه در هواپیماست به این دلیل که آنها به سادگی می‌شکنند. در طول پرواز ممکن است تخم مرغ‌ها شکسته شده و محتویات آن روی مسافران دیگر ریخته شود. قطعاً کسی نمی‌خواهد لباسی که پوشیده خراب شود.
 
تیغ ریش تراش
براساس قوانین کنترل‌های امنیتی تیغ‌های ریش تراش ایمن و یا تیغ‌های قابل تعویض جزو وسایل ممنوع در هواپیماست حتی تیغ‌های یکبار مصرف را به‌دلیل اینکه قابلیت جدا شدن دارند نمی‌توان وارد پرواز کرد.
 
توپ‌های ورزشی
انواع توپ‌های ورزشی مانند توپ بسکتبال، فوتبال و غیره را می‌توانید به داخل هواپیما ببرید چون دارای هسته‌ای جامد است.
 
پدهای گرم کننده
استفاده از پدهای گرم کننده در هواپیما می‌تواند لذت بخش باشد. شما می‌توانید آن را به پریز موجود در صندلی خود متصل و از آن استفاده کنید. بخصوص زمانی که در بخش اکونومی نشسته‌اید این پدهای گرم کننده می‌تواند خستگی‌تان را از بین ببرد. از سوی دیگر این پدهای حرارتی می‌تواند دردهای گردن، شانه و پشت شما را بخوبی تسکین دهد. اما متأسفانه پدهای گرم کننده جزو وسایل ممنوع در هواپیما است. پدهای گرم کننده به‌دلیل وجود ژل درونشان که اساساً مایع به حساب می‌آید برای ورود به داخل پرواز ممنوع است و فقط می‌توانید آن را در چمدان در داخل بار قرار دهید.
 
گوی‌های برفی
مسافران باید بدانند که گوی‌های برفی جزو وسایل ممنوع در هواپیماست. هرچند این یکی از هدایای معمول در فصل تعطیلات به شمار می‌رود. اگر تمایل ندارید که با کنترل کننده‌های امنیتی مشاجره کنید بهتر است از خرید آن منصرف شوید. گوی‌های برفی می‌توانند تا ۱۰۰ میلی لیتر مایع در خود جای دهند بنابراین در صورتی که این گوی از یک توپ تنیس بزرگتر باشد باید آن را در چمدان خود در بخش بار قرار دهید.
 
ابزارها
بردن ابزار به داخل هواپیما جزو قوانین غیر قابل باور در سفرهای هوایی است، یعنی شما می‌توانید یک آچار یا پیچ گوشتی یا هر چیز دیگر موجود در جعبه ابزار خود بجز چکش را همراه خود ببرید. همانند قیچی، تنها محدودیت موجود این است که هر کدام از این ابزارها باید کوتاهتر از ۱۸ سانتی متر باشد. هرچند که از تمام این ابزارها می‌توان به‌عنوان سلاح استفاده کرد اما تعجب آور است که ورو آنها به پرواز مجاز است.
 
اتو موی فرکننده
یک وسیله زیبایی در اینجا وجود دارد که احتمالاً دوست دارید در مسافرت‌های خود آن را به همراه داشته باشید. این وسیله اتو موی فرکننده بی‌سیم است. اما متأسفانه این وسیله‌ای است که درون آن از بوتان استفاده شده است و جزو وسایل ممنوع در هواپیماست البته به نوعی دیگر. این نوع از اتوی مو را می‌توان به داخل پرواز برد اما نمی‌توان آن را درون قسمت بار گذاشت. در صورت وقوع حادثه ممکن است اتو آتش بگیرد بنابراین باید آن را در یک جعبه ایمنی قرار دهید.
 
شمشیر نوری
شمشیر نوری نوعی اسباب بازی محسوب می‌شود که می‌توان به داخل هواپیما برد. استدلال این است که این وسیله می‌تواند موجب ترساندن مسافران شود اما کنترل کننده‌های امنیتی نظر دیگری دارند و می‌گویند این صرفاً یک وسیله بازی بوده و نمی‌تواند هیچ گونه خطری داشته باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی