تـرفنــدهـــای ‌کلاهـــبــــــرداران در‌فرودگاه‌ها و دستبردهای قابــل پیـــشگـــیری

سعیده احسانی راد/ استفاده از خطوط هوایی به‌دلیل سرعت بالا حائزاهمیت ویژه‌ای است. بنابراین لزوم توجه به رفع مشکلات و زیرساخت‌های آن به منظور افزایش امنیت مسافران و کالاها، امری ضروری به حساب می‌آید. هرچقدر هم پلیس اقدامات تأمینی مناسب را برای جلوگیری از اقدامات افراد سودجو در فرودگاه‌ها به کار ببرد، باز هم مسافران از ترفندهای کلاهبرداران و سارقان در فرودگاه‌ها ایمن نیستند. در اینجا به برخی از کلاهبرداری‌هایی که ممکن است در سفرهای داخلی در کمین شما باشد پرداخته‌ایم تا با توجه با این نکات سفر امن‌تری داشته باشید.

مختل کردن صف
فرودگاه‌ها بویژه فرودگاه‌های بزرگ و بین‌المللی محل ازدحام مسافران است و به همین دلیل مکانی ایده‌آل برای دزدها و جیب‌برها محسوب می‌شود. هرچند در همه جا باید مراقب اموال و جیب‌تان باشید اما در برخی مکان‌ها و موقعیت‌ها احتمال اتفاق‌های ناخوشایند بیشتر است. ممکن است در صف ایستاده باشید و متوجه شوید که فردی به طور غیرعادی رفتار می‌کند، مدام جیب‌هایش را می‌گردد و طوری رفتار می‌کند که اصلاً آماده این بخش نبوده است. آیا این فرد یک مسافر ناشی است یا یک سارق حرفه‌ای؟ مراقب باشید! این ترفند زیاد در فرودگاه‌ها اجرا می‌شود و معمولاً نیازمند دو سارق است. یک نفر صف را مختل می‌کند و دیگری وسایل شما را که در سبد قرار داده‌اید، کش می‌رود! بنابراین هنگامی که وسایل‌تان را داخل سبد قرار می‌دهید نزدیک آن بایستید و کاملاً حواستان باشد تا مورد دستبرد قرار نگیرید.
 
حواس پرتی
وقتی در فرودگاه هستیم مدام حواس‌مان به چیزهای مختلف است. به تابلوی برنامه پرواز نگاه می‌کنیم، دنبال سرویس بهداشتی هستیم، منتظر چمدان هستیم یا در صف تاکسی منتظر رسیدن تاکسی هستیم. می‌بینید؟ موقعیت‌های زیادی در فرودگاه وجود دارد تا حواس‌مان آنقدر پرت شود که موقعیت مناسبی برای جیب‌برها به وجود بیاید. بنابراین بهترین کار این است که وسایل باارزش مثل کیف پول و اسناد و مدارک‌تان را در جایی قرار دهید که در دسترس نباشند. کیف‌های زیپ دار و کیفی که باز کردنش راحت نباشد برای این کار بسیار مناسب است.
 
اینترنت وای فای رایگان
اینترنت وای فای یکی از ترفندهای مدرن کلاهبرداری در فرودگاه است. وقتی اینترنت وای فای رایگان وجود داشته باشد همه دوست داریم از آن استفاده کنیم و در فرصت باقیمانده تا پرواز سری به دنیای وب بزنیم. اما مراقب باشید! چون بسیاری از کلاهبرداران از این طریق اطلاعات شما را به سرقت می‌برند. سارقان، شبکه‌های جعلی مشابه نام شبکه اینترنت فرودگاه ایجاد می‌کنند و هنگامی که مسافر سعی می‌کند به آن متصل شود از او پسورد می‌خواهند. خیلی‌ها پسوردی را وارد می‌کنند که در بقیه اکانت‌هایشان هم استفاده کرده‌اند که به این ترتیب، سارقان به اطلاعات بسیاری از اکانت‌های شما (از جمله اطلاعات بانکی) دسترسی پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است نام شبکه وای فای را از اطلاعات فرودگاه یا کارکنان فرودگاه بپرسید و هنگام متصل شدن به شبکه هم دقت کنید که نام شبکه عیناً مشابه نام شبکه اینترنت وای فای باشد و حرفی پس و پیش نداشته باشد. گاهی تنها یک حرف یا عدد تفاوت شبکه اینترنت واقعی و جعلی است و به همین دلیل مسافران متوجه آن نمی‌شوند.
 
تنه زدن!
تنه زدن یکی دیگر از ترفندهای کلاسیک برای جیب‌بری است و آنقدر موفق که در کلاهبرداری در فرودگاه هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرودگاه مکانی بسیار شلوغ و پرازدحام است، بنابراین جای تعجب ندارد که یکدفعه مسافری با عجله از کنار شما بگذرد و به شما تنه بزند و در همین فرصت کوتاه کیف پول‌تان را به سرقت برده باشد! مطمئناً در فرودگاه نمی‌توانید از تنه خوردن جلوگیری کنید اما می‌توانید وسایل با ارزش و گرانقیمت‌تان را طوری جاسازی کنید که به راحتی قابل سرقت نباشند. بهتر است کیف پول و مدارک مهم‌تان را در جای مطمئنی قرار بدهید.

جستجو
آرشیو تاریخی