فرشــــــــ قلب تپنده خانه‌

ایده‌هایی برای چیدمان فرش در اتاق‌ها

سام عظیمی
نویسنده

خوش ذوقی می‌گفت: «ما ایرانی‌ها به شعر حرف می‌زنیم و روی نقاشی راه می‌رویم». فرش همیشه جزء جدایی ناپذیر زندگی ما بوده و هست. آن چیزی که رنگ و روح به خانه می‌دهد و علاوه بر زیبایی راحتی به همراه دارد. قدیم‌ترها،‌ کف‌پوش همه اتاق‌ها لب‌به‌لب فرش بود. اما در زندگی مدرن باید نکاتی را در چیدمان فرش رعایت کرد تا ظاهر اتاق‌ها بهتر باشد. نکاتی که می‌خواهم درباره‌شان با شما صحبت کنم، بسیار ساده اما اثرگذار است.

 

فرش در اتاق‌های مختلف چگونه باشد؟

قسمت اول
اتاق نشیمن

اولین قدم آن است که اتاق مورد نظر را بررسی کنید و براساس آن تصمیم بگیرید فرش را چگونه و در چه جهتی پهن کنید
-اگر اتاق نشیمن بزرگی دارید، بهترین کار آن است که تمام پایه‌های مبل را روی فرش قرار دهید. به این صورت قسمت نشیمن از فضاهای دیگر جدا شده و نظم خوبی به اتاق می‌دهد. برای این کار مطمئن شوید فرشتان به حدی بزرگ هست که حدوداً ۱۵ سانتی‌متر از هر طرف ادامه داشته باشد.
 
 اگر اتاق نشیمن کوچک است و حداقل یک طرف مبلمان مماس دیوار قرار می‌گیرد. بهترین کار آن است که فرشی انتخاب کنید که در میانه قرار گیرد. یعنی تمام پایه‌های جلویی مبل روی فرش باشد و پایه‌های پشتی روی فرش قرار نگیرند. با این چیدمان ثبات را در نگاه اول منتقل می‌کنید.
 
 اگر اتاق نشیمن کوچک یا باریکی دارید یک راه حل دیگر انتخاب فرشی کوچک‌تر از فضای خالی مبلمان شماست. با این کار فضای اتاق بزرگ‌تر از چیزی که هست به نظر می‌آید. دقت کنید که در این چیدمان هیچ‌کدام از پایه‌های مبل نباید روی فرش قرار گیرند.

 

قسمت دوم
اتاق خواب

در اتاق خواب، تخت عنصر اصلی و نقطه کانونی است و عاملی‌ست که محل قرارگیری دیگر وسایل را تعیین می‌کند. فرش هم از این قاعده مستثنی نیست. فرش در اتاق خواب علاوه بر پر کردن فضا و اضافه کردن رنگ به محیط، وظیفه القای گرما و راحتی را هم برعهده دارد.
-بسیاری افراد در مواجهه با یک اتاق خواب کوچک، از پهن کردن فرش صرف نظر می‌کنند یا یک فرش کوچک انتخاب می‌کنند. این در حالی‌ست که شما می‌توانید فرشی بزرگ انتخاب کنید که تمام فضای اتاق را پر کند و تختخواب و عسلی‌ها روی آن قرار گیرند. فقط حواس‌تان به فاصله فرش و دیوار باشد. خوب نیست که فرش تا لبه دیوار ادامه پیدا کند. در این مدل قاعده کلی آن است که تقریباً ۴۶ تا ۶۱ سانتی‌متر از فرش بیرون از تختخواب باشد.
-دیگر گزینه آن است که فرش دو سوم فضای زیر تخت را اشغال کند و یک سوم بالایی بیرون از فرش باشد. این چیدمان بیشتر برای تخت‌های سلطنتی و در اتاق‌های نسبتاً بزرگ پیشنهاد می‌شود.
-یک راه دیگر برای فرش کردن اتاق خواب آن است که دو طرف تخت یک عسلی قرار دهید و در امتداد عسلی یک فرش طولی بیاندازید.
در این مدل مهم است که هیچ یک از پایه‌های تخت یا عسلی‌ها روی فرش قرار نگیرد،‌ اما فرش به گونه‌ای باشد که هنگام پایین آمدن از تخت پای شما روی فرش بیاید.
 این شیوه‌ها صرفاً ایده‌هایی برای چیدمان بهتر فرش در خانه شماست، اما هیچ‌کس بهتر از شما از سلیقه‌تان آگاه نیست. پس دست خودتان را نبندید و با در نظر گرفتن شرایط‌تان ایده‌های عالی که به ذهن‌تان می‌رسد را عملی کنید.
شما می‌توانید بهترین طراح دکوراسیون خانه خودتان باشید.

جستجو
آرشیو تاریخی