اظهارات شاهدان عینی از لحظات ویرانگر زلزله

ساکنان هفت استان جنوبی ترکیه، حوالی ساعت 4 بامداد دوشنبه با زمین‌لرزه‌های شدیدی به بزرگی 7.8 ریشتر، وحشت‌زده از خواب پریدند؛ در حالی که امدادگران در زیر آوار بشدت در حال تلاش برای یافتن بازماندگان هستند، بازماندگان خود را بی‌خانمان و بی‌سرپناه، زیر سوز سرما و برف می‌بینند.تصاویری که به سرعت از تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی در حال پخش است، نمای کلی از میزان آسیب‌ها را نشان می‌دهد: ساختمان‌هایی که مانند خانه‌های کارتنی فرو ریخته‌اند، خانواده‌های وحشت زده که به پارک‌ها پناه می‌برند، جست‌و‌جوی دیوانه‌وار امدادگران و مردم برای یافتن بازماندگان از زیر آوار.در اوایل صبح یکی از امدادگران که جلوی ساختمان ویران شده‌ای در دیاربکر بود در مصاحبه با یک کانال تلویزیونی گفت: ما صدای قربانیان را از هر گوشه‌ای از زیر آوار می‌شنویم. ما فکر می‌کنیم که شاید 200 نفر زیر آوار مانده باشند.
«چند ثانیه طول کشید»
یکی از شاهدان عینی در شهر غازی‌انتپ ترکیه با اشاره به اینکه این شهر بویژه تحت تأثیر زلزله قرار گرفته، گفت: می‌خواستم بلند شوم تا پناه بگیرم، اما زمین از همه طرف تکان می‌خورد. فقط چند ثانیه طول کشید، اما برای من یک ابدیت به نظر می‌رسید.
لازم به ذکر است که لرزه‌های شدیدی در عراق، قبرس و لبنان نیز مشاهده شد. به نظر می‌رسد سوریه بیشترین آسیب را دیده باشد.
رئیس اتحادیه سازمان‌های امدادی و مراقبت‌های پزشکی سوریه، هشدار می‌دهد که برای نجات جان زخمی‌ها و افرادی که زیر آوار مانده‌اند، به کمک‌های فوری نیاز دارند.
بر اساس گزارش منابع خبری ترکیه و سوریه تا ظهر دیروز، 2818 ساختمان در ترکیه فروریخته و آمار موقت مقامات دو کشور حداقل 1504 کشته را نشان می‌داد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی