نایب رئیس شورای رقابت:

فروش خودروی سواری فقط از طریق سامانه یکپارچه خودرو انجام شود

نایب رئیس شورای رقابت از ادامه فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو خبر داد و گفت: در دوران‌گذار از وضعیت فعلی نیاز است سامانه‌ای برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد که در چهارچوب تصمیم شورای رقابت، سامانه فروش یکپارچه خودرو پیش‌بینی شده، اما این به معنای تأیید قرعه کشی نیست و این سامانه صرفاً ابزاری است تا خودروهای تولیدی به مصرف کننده واقعی عرضه شود.
به گزارش ایسنا، محمود دودانگه با تأکید بر اینکه بازار خودرو قرار است در چهارچوب مصوبه شورای رقابت تنظیم شود، اظهار کرد: با بررسی‌های انجام شده، شورای رقابت بازار خودرو را انحصاری تشخیص داده است، بنابراین طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، باید دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در این مورد تدوین و اجرایی شود. این دستورالعمل چند محور دارد که یکی از این محورها واقعی شدن قیمت خودروهاست.
وی افزود: شورای رقابت نه تنها معتقد است خودروسازان نباید زیان کنند بلکه بر این باور است که این شرکت‌ها حتماً باید سودده باشند. این شورا نمی‌خواهد قیمت‌گذاری دستوری که به زیان خودروسازان است، تداوم داشته باشد.دودانگه با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا و معامله خودرو با قیمت پایین‌تر از بازار عنوان کرد: فروش خودرو در بورس کالا منافع طرف عرضه را بیشینه می‌کند، ولی آیا منافع مصرف‌کنندگان مورد توجه قرار می‌گیرد؟این عضو شورای رقابت با تأکید بر اینکه قیمت خودرو در بازار واقعی نیست، اظهار کرد: قیمت‌های بازار به دلیل تقاضاهای سفته‌گرایانه، واقعی نیست. اگر در بازار تقاضای واقعی باشد و عرضه به حد کافی رخ دهد، خودرویی با قیمت تمام شده ۱۰۰ واحد نباید با ۲۰۰ واحد به دست مصرف کننده برسد. موضوع مهم برای شورای رقابت این است که یک فضای رقابتی در بازار شکل بگیرد تا هم منافع تولید کننده و هم منافع مصرف کننده حفظ شود.
دودانگه در پاسخ به اینکه وزارت صمت از حذف سامانه یکپارچه خبر داده بود پس چرا در دستورالعمل شورا باز هم به تداوم این سامانه اشاره شده است، گفت: پیش‌بینی شورا این است که با تداوم تولید و عرضه خودروسازان و همچنین انجام واردات و اعمال ضوابطی برای طرف تقاضا، میزان تقاضاها واقعی می‌شود. در این صورت، نیازی به قرعه‌کشی نخواهد بود اما در دوران‌گذار از وضعیت فعلی، نیاز است سامانه‌ فروش یکپارچه خودرو برای عرضه محصولات تولیدی خودروسازان وجود داشته باشد تا خودروهای تولیدی، به مصرف کننده واقعی عرضه شود.
گفتنی است بعد از این اظهارنظر مدیران گروه‌های خودروسازی دولتی و خصوصی اعلام کردند که درباره دستورالعمل خودرویی شورای رقابت برای عرضه خودرو با ثبت نام در سامانه یکپارچه و قرعه کشی، درخواست تجدیدنظر خواهند داد چرا که آنها معتقدند برخلاف قرعه کشی، 80 درصد خریداران بورس مشتری واقعی هستند و خودرو را زیر قیمت بازار در بورس به فروش رسانده‌اند.