آغاز به کار مرکز مبادله ارز و طلا از امروز

براساس موافقت شورای پول و اعتبار، مرکز مبادله ارز و طلا از امروز (۱۶بهمن ماه)  به جای بازار متشکل ارزی فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز می‌کند.
به گزارش ایسنا، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی تلویزیونی اخیر خود از راه‌اندازی بازار مبادله ارز و طلا خبر داده و گفته بود برای این منظور، سامانه‌ای تحت عنوان «ناخدا» طراحی شده است. به این ترتیب اگر کسی بیماری در خارج از کشور دارد یا شرکت هواپیمایی و آژانس گردشگری نیازمند ارز است، این نیاز در بازار مبادله ارز و طلا و با نظارت مناسب، در قالب سامانه ناخدا تأمین خواهد شد.
وی البته در این گفت‌وگو اطمینان داد که هیچ مشکلی برای تأمین نیاز ارزی کشور در حوزه تجاری و غیرتجاری وجود ندارد، چرا که بخش زیادی از منابع ارزی بلوکه شده ایران آزاد شده و در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته است.امروز سامانه «ناخدا» هم در کنار مرکز مبادله ارز و طلا با عنوان سامانه نظام مدیریت خدمات ارزی ایران راه‌اندازی می‌شود و قرار است ارز خدماتی و غیربازرگانی را که مصارف ۳۸ گانه از جمله ارز درمانی، ارز مأموریت، امور دانشجویی، اعزام برای شرکت در مسابقات، زیارتی و سیاحتی دارد، تأمین کند. البته هر یک از این مصارف نیازمند شرایط و ضوابطی است تا متقاضیان، مشمول این نوع از ارز خدماتی شوند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی