به دنبال تلاش برای یکپارچه سازی پلتفرم های داخلی

«ایتا» و «بله» به‌ هم متصل شدند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ویراستی»، از اجرای آزمایشی موفق طرح برقراری ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌های بومی، موسوم به MXP‌ بین دو پیام‌رسان‌ «ایتا» و «بله» خبر داد.
به گزارش برنا، امیر لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار این خبر گفت: وعده بزرگ وزیر ارتباطات یک گام دیگر به تحقق نزدیک‌تر شده است.
عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از مدتی قبل در گفت‌وگوهای رسانه‌ای خود نوید اتصال همه پیام‌رسان‌های ایرانی با یکدیگر (اینترکانکشن) را داده بود.
اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدأ یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است.
کارشناسان زیادی از تعدد سکوهای پیام‌رسان ایرانی ابراز نگرانی می‌کردند و معتقد بودند که این مسأله سبب تمرکززدایی از زیست‌بوم و دردسر کاربران برای یافتن سکویی می‌شود که همه آشنایان خود را در آنجا ببینید. اما اتصال داخلی میان پیام‌رسان‌ها سبب خواهد شد تا کاربران دیگر نگران چنین موضوعی نباشند و هر سکوی ایرانی را که میل دارند، نصب کنند و بدون نگرانی، به کاربران سایر سکوهای ایرانی پیام دهند.
 
چگونگی اتصال
سؤالی که برخی کاربران از روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌کنند، چگونگی عملکرد این سرویس است به این معنا که چطور امکان شناسایی مسیر دریافت پیام را خواهیم داشت. بر اساس گزارش برنا، دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد.
۱. روش :smart routing در این شیوه سرور mxp به طور خودکار مطلوب‌ترین مقصد را برای ارسال پیام انتخاب می‌کند.
۲ .روش manual routing: در این شیوه فرستنده پیام ابتدا از سکوهایی که گیرنده پیامش در آنها عضویت دارد، آگاه خواهد شد. سپس مسیر ارسال پیام را به میل خود انتخاب می‌کند و گفت‌وگو در پیام‌رسان انتخابی فرستنده انجام خواهد شد.
هنوز جزئیات بیشتری درباره این موضوع از سوی مسئولان مربوطه اطلاع‌رسانی نشده و قرار است در آینده نزدیک این موضوع اعلام عمومی شود. وزیر ارتباطات پیش از این با اعتقاد به اینکه تعدد پیام‌رسان‌های داخلی هم فرصت است و هم تهدید، گفته بود: «تهدیدش این است که همه مردم نمی‌توانند در همه این پیام‌رسان‌ها حضور داشته و با همدیگر ارتباط بگیرند، برای حل این مشکل کار ویژه‌ای در حال انجام است و در تلاشیم همه پیام‌رسان‌های داخلی تا دهه فجر یا نهایت تا پایان سال به هم متصل شوند.»

 

جستجو
آرشیو تاریخی