روزهای حساس فوتبال جهان در مراکش

جدال برای جام

امیررضا همایون
خبر‌نگار

رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان که همه ساله با حضور برترین تیم‌های فوتبالی قاره‌های مختلف جهان برگزار می‌شود این بار هم در دومین ماه سال 2023 به میزبانی مراکش برگزار می‌شود. البته این مسابقات از روز چهارشنبه و با برگزاری بازی افتتاحیه بین الاهلی مصر و اوکلند سیتی نیوزلند که به‌عنوان قهرمان رقابت‌های قاره اقیانوسیه مجوز حضور در این مسابقات را به‌عنوان یکی از تورنمنت‌های برتر رقابت‌های باشگاهی که همه ساله برگزار می‌شود کسب کرده است، برگزار شد. اما این رقابت‌ها از روز شنبه هفته آینده وارد مرحله جدیدی می‌شود، زیرا از این روز تیم‌های ضعیف‌تر که طبق قانون فیفا باید از مراحل پایین‌تر در مسابقات حضور داشته باشند، با شکست مقابل حریفان از دور مسابقات کنار رفته‌اند و روزهای حساس مراحل حذفی این مسابقات آغاز شده است، مراحل حساسی که از روز شنبه با برگزاری مسابقات مرحله یک چهارم نهایی آغاز می‌شود و تا روز 22 بهمن سال‌جاری با برگزاری بازی نهایی و معرفی تیم قهرمان این دوره از رقابت‌ها به پایان خواهد رسید، رقابت‌های مرحله یک چهارم نهایی که از روز شنبه آغاز می‌شود نکات جالب زیادی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

آغاز آسیا با یک چهارم
تیم فوتبال الهلال عربستان که یکی از قدرت‌های بلامنازع در فوتبال آسیا به حساب می‌آید به‌عنوان قهرمان دوره گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا به‌عنوان نماینده قاره کهن جواز سفر به مراکش برای حضور در این رقابت‌ها را کسب کرده است. طبق برنامه از پیش تعیین شده تیم الهلال یکی از تیم‌هایی است که از مرحله یک چهارم نهایی به گردانه رقابت‌ها اضافه می‌شود و باید در این مرحله به مصاف تیم الوداد کازابلانکا نماینده کشور میزبان و قهرمان دوره گذشته رقابت‌های لیگ قهرمانان فوتبال آفریقا که دومین حضورش در این تورنمنت را تجربه می‌کند، برود. رقابتی که بدون هیج شک و تردیدی به خاطر بهره‌مندی این تیم از تماشاگرانش در بازی روز شنبه بازی سختی برای رامون دیاز آرژانتینی و پسرانش محسوب می‌شود، مسابقه‌ای که چشم یک قاره به آن است زیرا یکی از مهم‌ترین رقابت‌های سال این قاره که فوتبالش با دیگر قاره‌های جهان اختلاف فنی زیادی دارد و کم‌تر پیش می‌آید که یک تیم از آسیا فرصت صعود به رقابت‌های جهانی در تورنمنت‌هایی که برای باشگاه و مصاف با تیم‌هایی که هرکدام‌شان قدرت قاره خودشان محسوب می‌شوند را داشته باشد، بنابراین به مصاف الهلال عربستان و الوداد کازابلانکا مراکش می‌توان لقب بازی سال در رقابت‌های باشگاهی را داد.

بازهم قهرمان تکراری
خواهد بود؟
نماینده قاره اروپا در این دوره از مسابقات رئال مادرید است، تیمی که با کسب عنوان قهرمانی رقابت‌های فصل گذشته لیگ قهرمانان اروپا به این تورنمنت صعود کرده است. طبق قانون نمایندگان قاره‌های اروپا و امریکای جنوبی که از قدرت بیشتری نسبت به سایر تیم‌های حاضر برخوردار هستند، از مرحله نیمه نهایی به مسابقات اضافه می‌شوند. نکته‌ای که شاید یکی از دلایل اصلی برگزاری بازی نهایی بین نمایندگان دوقاره فوق که از مرحله نیمه نهایی به مسابقات اضافه شده‌اند حداقل در چند دوره اخیر است. یکی دیگر از آمارهای تکراری این دوره اما قهرمانی تیم‌های اروپایی حاضر در این تورنمنت در پنج سال گذشته است.
شاید یکی از دلایلی که این اتفاق رخ می‌دهد قدرت بیشتر نمایندگان این قاره است، به همین خاطر بسیاری منتظر رسیدن این رقابت‌ها به مراحل پایانی هستند تا متوجه شوند آیا این دوره هم تیم قهرمان تکراری خواهد بود یا اینکه فلامینگو برزیل که به‌عنوان قهرمان رقابت‌های لیبرتادوس در این مسابقات حاضر است موفق به متوقف کردن روند قهرمانی‌های پیاپی تیم‌های اروپایی در این رقابت‌های می‌شود یا این تیم هم به مانند تمام هم قاره‌ای‌هایش در رقم زدن این اتفاق ناکام خواهد ماند.
البته در این میان نباید از قدرت تیم‌های قاره آفریقا هم غافل شویم باتوجه به اینکه این دوره به میزبانی یک کشور آفریقایی برگزار می‌شود و شاید آنها تمام معادلات مربوط به تیم قهرمان این دوره را برهم بزنند.

جستجو
آرشیو تاریخی