جهان زیرپای کودکان

ماجراجویی با کره زمین جادویی

زهرا بزرگ‌زاده
روانشناس کودک
هفته‌‌های گذشته در مورد ماجراجویی کودکان در دنیای داستان‌های خیال‌‌پردازانه حرف زدیم. این هفته هم می‌‌خواهم در مورد ماجراجویی حرف بزنم اما در دنیای واقعی و آدم‌های واقعی، نه هیولاها و پرنده‌‌های سخنگو.
ماجراجویی برهم‌زننده ملال و رخوت است و کتاب‌‌ها جهان ماجراجویی ذهن هستند. این روزها کودکان‌مان به جای هرکاری خودشان را در بازی‌‌های دیجیتالی گم می‌‌کنند. آنها ساعت‌ها میان موسیقی‌‌ها، تصاویر و جلوه‌‌های ویژه نمایشی هستند و ذهنشان در مقابل تردستی‌ بازی‌‌ها و فیلم‌‌ها ساکت و مبهوت تنها می‌‌بیند و می‌‌شنود. خیلی وقت‌ها دلمان می‌خواهد دست کودکمان را بگیریم و از پای گوشی بلندش کنیم و جهان بیرون را به او نشان بدهیم. جهانی پر از رنگ‌ها، بوها، مزه‌ها و آدم‌ها.
نشر اطراف مرداد ۱۳۹۶ در دنیای کتاب به دنیا آمد. او رسالت خود را زنده نگه داشتن روایت می‌‌داند و روایت یعنی تجربه‌‌های زیسته آدم‌ها، قصه‌هایشان و سرگذشت راهی که آمده‌‌اند از زبان خودشان. اما نشر اطراف، ادامه‌‌ای دارد که برای کودک و نوجوان کتاب چاپ می‌‌کند و به نظر من در این قسمت، هدفش زنده نگه داشتن ماجراجویی است؛ ماجراجویی‌‌های کودکی و نوجوانی آدم‌ها در نهایت روایت بزرگسالی‌شان را می‌‌سازد و قصه‌‌ها از دل جستن و کاویدن جهان بیرون می‌‌آید.
کتاب تازه منتشر شده نشر ادامه -واحد کودک و نوجوان نشر اطراف- در مورد دختربچه‌‌ای است به نام لی لی که هر روز با کره زمین جادویی‌‌اش، به نقطه‌‌ای از جهان سفر می‌‌کند. او می‌خواهد در هر کشوری دوستی داشته باشد و در جریان اتفاقاتی که در هر کشور برای او می‌‌افتد، دوستانی پیدا می‌‌کند که با آنها در مورد فرهنگ و غذا و آداب و رسوم آن کشور حرف می‌‌زند. لی لی در انجمن ماجراجویان کتابی است با نقاشی‌‌های شگفت‌‌انگیز و داستانی جذاب که برای کودکان 8 تا 10 سال مناسب است. این کتاب نوشته آدری اسمیت و جکی نپ است. آن‌ها فرزندان قد و نیم قد ماجراجویی دارند که بهشان در نوشتن کتاب کمک کرده‌اند.
جهان برای کودکان امروز کوچک است یا در قاب گوشی خلاصه می‌‌شود یا در چاردیواری‌ خانه‌‌های آپارتمانی. سفرهای ماجراجویانه خانواده‌‌ها هم به خاطر مشغله‌های کاری کم‌تر شده و هر چقدر هم که زیاد باشد نمی‌‌تواند جهان را در بربگیرد. جهان برای کودکان امروز کوچک است مگر از کتابخانه‌شان دری به سمت بی‌نهایت باز کرده و آنها را به انجمن ماجراجویان جهان ملحق کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی