نگرانی از افزایش ابتلا به مالاریا در ایران از سال ۱۴۰۰

رئیس بخش مالاریا و ناقلین و رئیس آزمایشگاه مرجع کشوری مولکولی مالاریا گفت: اگر کشوری تا 3 سال مورد بومی مالاریا نداشته باشد یعنی به حذف مالاریا رسیده اما ما از سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش موارد مالاریا وارده نسبت به سال‌های قبل بوده‌ایم.
به گزارش ایسنا، اکرم ابویی مهریزی افزود: امسال هم افزایش موارد بیماری را نسبت به سال قبل داشته‌ایم، به طوری که تعداد موارد گزارش شده تا مردادماه امسال بیش از کل موارد مالاریا در سال گذشته بوده است. وی این موضوع را نگران‌کننده عنوان کرد چون افزایش موارد مالاریا، احتمال ایجاد کانون‌های جدید بیماری را افزایش داده و ممکن است سبب بازگشت مجدد بیماری به کشور شود. بویژه که اکثراً موارد گزارش شده، «پلاسمودیم ویواکس» هستند یعنی همزمان با بروز علائم کلینیکی، گامتوسیت هم در خون ظاهر می‌شود و کافی است که شرایط انتقال فراهم شود و پشه، فرد آلوده را نیش بزند و مجدد این چرخه بیماری اتفاق بیفتد.
ابویی مهریزی با اشاره به اینکه پشه آنوفل در اکثر نقاط ایران به‌صورت بومی وجود دارد اما شرایط انتقال مالاریا در برخی مناطق کشور بخصوص نواحی جنوبی فراهم‌تر است، گفت: اگر اقدامات مؤثر انجام نشود این احتمال وجود دارد چرخه گردش بیماری در طبیعت مجدد آغاز شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی