ســـــــــرعــــــــیـــــن

سفـری بـه سرزمـین ‌چــشمـه‌های آب‌گــــرم در دل زمســــــــتان

مرجان قندی
روزنامه‌نگار
شهرهای شمال کشور همیشه و در هر فصلی مقصدی برای سفری ایده‌آل است. این‌بار اما بیایید مسیر مقصدمان را کمی به سمت غرب کج کنیم و از مسیر آستارا سری به اردبیل و سرعین بزنیم. سرعین شهری است که در هر فصل، گردشگران مخصوص به خود را دارد. این شهر جاذبه‌های دیدنی‌ کم ندارد و شما با بازدید از دیدنی‌های این شهر علاوه‌ بر لذت بردن از مناظر و اماکن تاریخی همچون تپه باستانی آناهیتا، دهکده صخره‌ای باستانی ویند کلخوران، دره جنگلی ایردموسی، دره گلستان (دره آلوارس)، پیست اسکی آلوارس، آبشار ورگه‌سران و روستای بیله‌درق (ویلا دره) می‌توانید برای اهداف سلامتی و درمانی نیز از چشمه‌های آب‌گرم آن بهره‌مند شوید و یک سفر لذتبخش توأم با فعالیت‌های درمانی آرامبخش را تجربه کنید.

از مبدأ تا سرعین
برای سفر به این شهر پرگردشگر می‌توانید از طریق هوایی یا زمینی اقدام کنید. البته شهر سرعین فرودگاه مستقل ندارد و اگر انتخاب شما برای سفر به این شهر مسافرت هوایی است، به‌ دلیل فاصله کم این شهر تا اردبیل می‌توانید از پروازهای اردبیل استفاده کنید. فرودگاه اردبیل در ۴۷ کیلومتری سرعین واقع شده است و حدود ۵۰ دقیقه با سرعین فاصله دارد. در این فرودگاه ترمینال و ماشین‌های مسافربری به مقصد سرعین تردد می‌کنند. اگر رانندگی در جاده را دوست دارید و می‌خواهید با خودروی شخصی سفر کنید، مطمئن باشید مناظر زیبای جاده‌های منتهی به سرعین شما را سر شوق می‌آورد، اما اگر در فصل زمستان راهی سرعین می‌شوید، با به همراه داشتن تجهیزات زمستانی بخصوص زنجیرچرخ حرکت کنید. راه دسترسی از تهران تا سرعین حدود ۶۰۰ کیلومتر و شامل سه مسیر است. در مسیر اول از تهران به رشت و سپس از جاده صومعه‌سرا و خلخال به شهر اردبیل می‌رسید. در مسیر دوم از تهران به رشت می‌روید و بعد به انزلی و از آنجا به جاده اسالم- خلخال بروید و سپس راهی اردبیل شوید. مسیر جاده‌ای سوم کمی با دو مسیر قبلی متفاوت است؛ ابتدا باید از تهران به سمت زنجان حرکت کنید و بعد از طریق جاده سرچم خود را به خلخال و اردبیل برسانید. مسیر اردبیل تا سرعین را هم می‌توانید از جاده سراب-اردبیل بپیمایید. این مسیر آنقدر جذاب و دیدنی است که در لیست بهترین دیدنی‌های سرعین قرار دارد. توجه کنید این مسیرها برای برخی مسافران طولانی است. بنابراین می‌توانید شب اول را در رشت یا انزلی سپری کنید و صبح روز بعد ادامه مسیر را طی کنید تا از مسیر هم لذت کافی ببرید.

آب‌درمانی در آب‌گرم‌های سرعین
سرعین پر از چشمه‌های آب‌‌گرم معدنی است. اگر برای آب‌درمانی به این شهر سفر می‌کنید، حتماً لباس شنا با خود به همراه داشته باشید. مجتمع آب‌درمانی «سبلان» بزرگ‌ترین آب‌درمانی خاورمیانه، با امکانات استخرهای متعدد و بزرگ سرپوشیده، حوضچه‌های آب‌گرم تحت فشار(جکوزی)، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، رستوران، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای آقایان و بانوان، پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات مورد نیاز منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی آب‌درمانی‌های دنیا است که در داخل این شهر قرار دارد. «بش باجیلار» با استخر سرپوشیده بزرگ، سونای خشک و بخار، آب‌گرم تحت فشار (جکوزی)، دوش‌های انفرادی و خدمات پزشکی، درمانی و پارکینگ، دیگر مجتمع آب‌درمانی داخل شهر سرعین است. آب‌گرم معدنی «گاومیش گلی» پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین آب معدنی ایران و آب‌گرم‌های معدنی قره‌سو، ساری‌سو، پهنلو، قهوه‌سوئی، ژنرال و یئل‌سوئی، داخل شهر توریستی سرعین قرار دارد.

خواص استفاده از آب‌گرم سرعین
آب‌گرم‌های سرعین با استخر ساده فرق دارند. چشمه‌های آب‌گرم سرعین انواع بسیار متفاوتی دارد و هر کدام خواص خاص خودش را دارد، اما به‌ صورت کلی این آب‌گرم‌ها خواصی مانند تسکین دردهای مفصلی، تسکین درد رماتیسم، تقویت بدن، آرامش‌بخش و تسکین دردهای عصبی و حتی ضدعفونی دارند. لذت آبتنی در چشمه‌های سرعین یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحاتی است که تجربه آن بخصوص در فصل سرما بسیار به‌یادماندنی‌ خواهد بود.

پیست اسکی در دامنه کوه سبلان
یکی از جذاب‌ترین مکان‌های تفریحی که در اکثر استان‌های کوهستانی و سردسیر مسافران را به هیجان می‌آورد، پیست اسکی هر منطقه است. درست در فاصله 12 کیلومتری سرعین مکانی قرار دارد که 12 ماه سال برف دارد و 6 تا 8 ماه سال می‌شود آنجا اسکی کرد. از این حیث در سفر به اردبیل حتماً سری به منطقه آلوارس که پیست اسکی و امکانات گردشگری از جمله تله‌سیژ، چشمه‌‌های آب‌گرم، پیست موتورسواری، پارکینگ و... دارد، بزنید. این پیست فقط مختص اسکی‌بازان حرفه‌ای نیست. خدمات و امکانات این مجموعه باعث شده‌ همه گردشگران با هر سطح تجربه و امکانات بتوانند از تفریحات موجود استفاده کنند. فرقی ندارد اسکی‌باز باشید یا طبیعت‌گرد، مناظر و هوای روستای آلوارس به قدری خارق‌العاده است که هر کسی در زندگی باید یک ‌بار به این مکان سفر کند.

دهکده ویند کلخوران با خانه‌هایی از جنس صخره
در ۵ کیلومتری جنوب و جنوب‌غربی سرعین در جاده اردبیل به سمت نیر، دهکده‌ای باستانی به نام دهکده ویند کلخوران قرار دارد که کاملاً صخره‌ای است. این دهکده زیبا یکی از پدیده‌های معماری بی‌نظیر ایرانی و دارای قدمت بسیاری است از این‌رو جزو سازه‌های باستانی به‌ شمار می‌آید. بازدید از این دهکده باستانی را در صدر لیست گشت‌های خود قرار دهید، چراکه می‌توانید به هنگام بازدید از این جاذبه تماشایی به نظاره دشتی بر فراز تپه‌ای بلند بروید که اطرافش را کوه‌هایی سر به فلک کشیده احاطه کرده‌اند.
از جذابیت‌های روستای ویند کلخوران وجود دخمه‌های سنگی است که در دل کوه‌ها به دست انسان ساخته شده‌اند. غارهایی ساخته دست انسان که نقوشی تماشایی روی دیواره‌هایش حکاکی شده است. شاید برایتان جالب باشد بدانید در کنار تماشای غارهای دست‌ساخته، این امکان برایتان وجود دارد از دخمه‌های سنگی دیدن کنید که زمانی پیش از تاریخ، محل سکونت مردمان این منطقه بوده است. از دیگر دیدنی‌های این روستای صخره‌ای، پل کلخوران است که روی رودخانه‌ای که از مرکز روستای کلخوران عبور می‌کند، ساخته شده ‌است. قدمت بنای این پل سه دهنه به گفته اهالی روستای کلخوران و باستان‌شناسان به دوره صفویه برمی‌گردد. آرامگاه امین‌الدین جبرائیل که به پدر شیخ صفی‌الدین اسحق، جد سلاطین صفوی تعلق دارد و در نیمه اول قرن دهم هـجری قمری ساخته شده‌ در روستای کلخوران واقع شده است و شما در بازدید از این روستا می‌توانید از این آرامگاه بازدید کنید.
تپه آناهیتا، منطقه‌ای با قدمت باستانی
تپه باستانی و معروف آناهیتا را می‌توانید در قسمت غربی شهر سرعین ببینید. در این تپه‌های باستانی کاوش‌هایی انجام و در پی آن اشیا و سفالینه‌هایی کشف شد. بر اساس بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد قدمت آنها به اواخر هزاره دوم و اول قبل از میلاد مسیح می‌رسد. همچنین در این تپه از دوره‌های مختلفی مثل ایلخان‌ها، قراقویونلوها، سلجوقیان و آق قویونلوها آثار مختلفی پیدا شده است.

اقامت در سرعین
سرعین به‌ دلیل گردشگرپذیر بودن، سوئیت‌ها و خانه‌های اجاره‌ای بسیاری دارد، اما بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید، چون ممکن است زمانی که به این شهر می‌رسید اقامتگاه‌ها پر باشد. برای اقامت در سرعین می‌توانید براساس بودجه و سطح انتظارات خود از یک اقامتگاه مناسب از میان‌ هتل‌ها و میهمان‌پذیرهای آن، گزینه مناسب را انتخاب کنید.

سفره‌ای پر ازغذاهای دلچسب زمستانی
فصل سرد وقت خوردن آش داغ است با بخاری که از رویش بلند می‌شود. اگر این روزها به اردبیل سفر کردید فرصت خوردن و لذت بردن از آش‌های اوماج، دوغ، شیر و یارما که از غذاهای سنتی اردبیل است را از دست ندهید. آش دوغ (آیران آشی) مهم‌ترین غذای سنتی اردبیل است و به‌عنوان غذای سنتی جهانی شناخته شده است. بزباش، پیچاق قیمه، تاس‌کباب، ترحلوا، ترشی قورمه، چیغیرترما، حلوای زرد، حلوای زنجبیل، خشیل، ساج ایچی، سوغان‌سو، قورمه‌سبزی، قویماق، قیساوا، قیقاناق و کوفته از دیگر غذاهای معروف این منطقه است که یادتان باشد آنها را هم امتحان کنید.

سوغاتی‌هایی از مزه‌های خواستنی تا یادگاری‌های ماندنی
حالا که با غذاهای خوشمزه این منطقه آشنا شدید خوب است اشاره‌ای هم به سوغاتش داشته باشیم. عسل معروف‌ترین سوغات سرعین است که بسیار هم طرفدار دارد. از دیگر سوغات اردبیل و سرعین آبنبات، تخمه آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، گل سرخ محمدی خشک، شیرینی‌های محلی، شکلات روسته، عسل طبیعی سبلان (عصاره گل‌های سبلان) و کره است. حلوای سیاه اردبیل معجونی است که از جوانه گندم و کره طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی است. ورنی هم که گلیمی است فرش‌نما و بدون نقشه و توسط زنان و دختران مناطق عشایر و روستایی استان اردبیل تولید می‌شود، از جمله صنایع‌دستی پرطرفدار اینجا است.

سرعین شهری است که در هر فصل، گردشگران مخصوص به خود را دارد. این شهر جاذبه‌های دیدنی‌ کم ندارد و شما با بازدید از دیدنی‌های این شهر علاوه‌ بر لذت بردن از مناظر و اماکن تاریخی  می‌توانید برای اهداف سلامتی و درمانی نیز از چشمه‌های آب‌گرم آن بهره‌مند شوید

جستجو
آرشیو تاریخی