پس از صدور قبوض نجومی، با دستور رئیس‌جمهور

قبوض گاز مشترکان پرمصرف با 70 درصد تخفیف تعدیل می‌شود

صدور قبوض نجومی در استان‌های کردستان، لرستان و خراسان‌جنوبی خبرساز شد و در پی این اتفاق، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: اعمال تعرفه‌های جدید گاز برای مشترکان پرمصرف با کاهش دمای هوا در اغلب مناطق کشور همزمان شده از این‌رو برای کمک به معیشت مردم و با دستور رئیس جمهور، این هفته قبوض تعدیل شده و تخفیف ۷۰ درصدی اعمال خواهد شد. این تخفیف در این ۳ ماه سرد سال اعمال می‌شود.به گزارش ایرنا، مسلم رحمانی افزود: اگر مشترکی قبض گاز خود را بدون اعمال این تخفیف‌ها پرداخت کرده باشد، در قبوض بعدی گاز بستانکار خواهد شد.به گفته وی، بر اساس تبصره قانون بودجه وزارت نفت در سال ۱۴۰۱ موظف بود تا الگوی مصرف گاز را با همکاری برخی دستگاه‌های دیگر مانند وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه اصلاح کند. از سوی دیگر قرار است مشترکانی که زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی قرار دارند، گازبهایشان رایگان شود و محل تأمین اعتبار آن از محل افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف و بدمصرف خواهد بود.

تعرفه پلکانی
رحمانی به مصوبه دولت در زمینه پلکانی شدن تعرفه گاز در آذرماه اشاره کرد و افزود: ۳ پله اول مصرف گاز متعارف بوده و تعرفه‌اش تغییری نخواهد داشت، اما پله‌های چهارم تا ششم نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد و پله‌های هفتم تا دهم ۵۰ درصد افزایش تعرفه دارند.
وی با تأکید بر اینکه مشترکان پله‌های چهارم تا دهم مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند، گفت: پله یازدهم و دوازدهم مشترکان بسیار پرمصرف و بدمصرف هستند.
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه درباره افزایش تعرفه گاز و اعمال تعرفه پلکانی از 16 آذرماه اطلاع‌رسانی شده است، افزود: اعمال این مصوبه با سرمای بی‌سابقه همزمان شده و ۲۶ مرکز استان به‌صورت همزمان دمای زیر صفر را تجربه کردند. به‌دلیل ماندگاری و سرمای بی‌سابقه، مصارف برخی مشترکان خانگی در شهرها و روستاها بیشتر شد و خانوارها در مصرف آن صرفه‌جویی نکردند، از این‌رو برخی قبوض که بر اساس تعرفه‌های جدید صادر شد، بیشتر از انتظار آنها بود.وی تصریح کرد: بر اساس قبض‌های توزیعی حدود ۶۰ درصد مردم در ۳ پله اول هستند و تنها ۱.۶ درصد مشترکان در پله‌های یازدهم و دوازدهم قراردارند که قبض‌های میلیونی دریافت کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی