سطح آب سدهای تهران پایین‌تر از سال گذشته

رعایت الگوی بهینه مصرف آب ضروری است

حال وخیم این روزهای منابع آبی و آمارهایی از کاهش بارندگی نسبت به مدت مشابه از یک‌ سو و افزایش دما از سوی دیگر وضعیت منابع آبی تهران را با بحران روبه‌رو کرده است تا جایی که در آبان ماه امسال با هشدار «تهران ۱۰۰ روز دیگر آب دارد» مواجه شدیم.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به کاهش ۱۸ درصدی آب ورودی به سدهای تهران در سال آبی جاری گفت: مخازن سدهای پنج‌گانه تهران با کسری ۸۱ میلیون مترمکعبی نسبت به سال گذشته روبه‌رو شده‌اند.
به گزارش ایرنا، علیرضا ارسطویی اظهار داشت: میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر ۲۴۴ میلیون مترمکعب است که این میزان در سال گذشته ۳۲۵ میلیون مترمکعب بود. اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر حدود ۲۶ میلیون مترمکعب است که این میزان در روز مشابه سال گذشته ۴۲ میلیون مترمکعب بود. همچنین حجم ذخیره آب سد طالقان از ۱۷۹ میلیون مترمکعب در سال گذشته به ۱۴۷ میلیون مترمکعب کاهش پیدا کرده است.
مدیر دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تأسیسات آبی و برقابی شرکت آب منطقه‌ای تهران تصریح کرد: حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی کنونی، ۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو از ۷۱ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۴۵ میلیون مترمکعب رسیده و حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با پنج میلیون مترمکعب کاهش به ۱۴ میلیون مترمکعب رسیده است.ارسطویی درباره میزان بارش‌ها گفت: میزان بارش‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون ۵۰،۷ میلی‌متر ثبت شده که این میزان در سال گذشته ۸۶،۸ میلی‌متر بوده است؛ بر این اساس میزان بارش‌ها نسبت به سال آبی قبل آن ۴۲ درصد و نسبت به بلندمدت ۵۴،۳ درصد کاهش‌ یافته است.وی با اشاره به این موضوع که خط قرمز وزارت نیرو تأمین آب شرب پایدار است، خاطرنشان‌ کرد: با توجه‌ به شرایط اقلیمی کشور، رعایت الگوی بهینه مصرف در بخش‌های مختلف مصرف امری ضروری است و باید مورد توجه همه اقشار جامعه قرار گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی