عضوی؟ بله، اما...

ونوس بهنود
دبیر  تحریریه
vbehnood@gmail.com
خیلی‌ها معتقد به استفاده از اپ‌های داخلی هستند. هم از منظر قطع وابستگی و اعلام قدرت و توانمندی داخلی و هم از تصور راحتی کار و دسترسی آسان. اما اپ‌های داخلی تا چه حد توانسته‌اند جایگزین خوبی برای نمونه‌های خارجی باشند؟
پاسخ به این سؤال به سادگی از نظرات کاربران قابل احصا است. هر کاربری که در گوشی و سیستم خود تنوع اپ‌های داخلی و خارجی را دارد ‌می‌گوید، اپ داخلی تقلیدی از نمونه خارجی است. شاید الگوبرداری، شاید کپی‌برداری، شاید گرته‌برداری و شاید هم هیچ کدام. اما واقعیت این است که اپ‌های داخلی نمی‌توانند مدعی این دیدگاه کلی باشند که یک برنامه و بستر منحصر به فردی هستند که در دنیا برای اولین بار ارائه شده است. هر چند اپ‌های داخلی با افزونه‌هایی با یکدیگر رقابت ‌می‌کنند اما محیط کار، نوع کاربری و نیازهایی که از کاربران رفع ‌می‌کنند، همگی در نمونه‌های خارجی مشاهده ‌می‌شود. واقعیت تلخ این است که هیچ‌گاه یک محصول به اندازه سازنده اصلی آن قدرتمند نیست و هیچ یک از اپ‌های داخلی نیز تما‌می ‌زیرساخت‌های نمونه‌های مشابه خارجی را یکجا ندارند. یکی در بستر تصویر، یکی در بستر صوت و یکی در بستر متن است. اما در نمونه‌های خارجی هر روز شاهد توسعه فناوری و خدمات اپ در تمامی بخش‌ها هستیم.
حال باید پرسید کجای کار اشتباه است؟ زمانی بود که ما در دانشگاه‌ها کپی‌برداری و خوانش ترجمه کتب و یافته‌های علمی‌ غرب را زیر سؤال ‌می‌بردیم و معتقد بودیم نه تنها این یافته‌ها بو‌می‌سازی نشده، بلکه در برخی مواقع هیچ تناسبی با شرایط جامعه ما ندارد. امروز از سطح علم زمانی که به سمت فناوری حرکت ‌می‌کنیم، احساس مشابهی داریم. ‌می‌گوییم فناوری‌ها گاهی تناسبی با جامعه ما ندارد بنابراین لازم است مشابه ایرانی‌اش را بسازیم. اما ساخت مشابه آیا به معنی کپی یا گرته یا الگوبرداری است؟ آیا این حجم از منابع و ظرفیت‌های صرف شده برای تربیت دانشمندان، مهندسان و متخصصان رسانه نتوانسته ما را به سمت تولیدی که بتواند اولین در رسانه باشد، هدایت کند یا اینکه انرژی ما در جنگ رسانه‌ها صرفاً در بازتعریف بستری که قبلاً بوده و هنوز هم هست، صرف شده است؟ هر چند به‌دلیل شرایط اینترنت و ترویج اپ‌های داخلی، مصرف آنها افزایش یافته اما در مجموع ما هنوز نتوانسته‌ایم کاربر را به جایی برسانیم که نیازی به اپ خارجی نداشته باشد و آن را از صفحه گوشی همراه خود حذف کند. ارقام و اعداد میزان عضویت در اپ‌های داخلی و خارجی نیز قابل مقایسه با یکدیگر نیست. پس مشتریان بالقوه بازار منتظر حرف جدیدی هستند که به واسطه آن دست از رقبای خارجی بکشند؟ آیا عزم‌مان جزم است؟

جستجو
آرشیو تاریخی