اولین قدم در نویسندگی

آیه طائبی
دبیر گروه زندگی
همه کسانی که دست به قلم می‌برند قرار نیست رمان‌های بزرگ و با مفاهیمی عجیب و پیچیده بنویسند. دنیا به نوشته‌های ساده از ماجراهای عادی هم نیاز دارد. نیاز است که گهگاه در میان نظریات مهم، نوشته‌هایی بخوانیم و بگوییم « دقیقاً منم همین حس رو دارم» یا «ئه فکر می‌کردم فقط من اینجوری بودم، چقدر خوبه که تنها نیستم»
مخصوصاً این روزها که بیشتر ارتباط‌مان با دیگران از طریق شبکه‌های اجتماعی و کلمات است،‌ خوب است که بتوانیم بنویسیم. از زندگی‌مان، احساساتمان، فکرها و خواسته‌هایمان، همین که هستیم را بنویسیم و دیگرانی بخوانند.
اولین قدم برای نوشتن، تمرین مداوم نویسی‌ست. روزانه‌نویسی به شما این امکان را می‌دهد که مداوم و پیوسته بنویسید. برای روزانه‌نویسی،‌ بهتر است از سررسید استفاده کنید که هم کوتاه بنویسید و هم اگر روزی ننوشتید به چشم‌تان بیاید و حواس‌تان را جمع کنید که هرروز حتی اگر شده در حد دو پاراگراف بنویسید.
در روزانه‌نویسی، از چه نوشتن و چطور نوشتن اهمیتی ندارد، خود نوشتن است که اصل است. این کار دست و ذهن‌تان را با هم تمرین می‌دهد و تقویت می‌کند. هم آرام آرام عادت می‌کنید به قلم دست گرفتن یا تایپ کردن و هم ذهن‌تان کند و کاو می‌کند و موضوعی از آن روز می‌یابد برای نوشتن.
اما در کنار همین قدم اول و در اوایل مسیر یک کار دیگر هم لازم است. یادگیری درست‌نویسی، قدم بزرگ، مهم و البته حیاتی‌ست برای نوشتن.
یکی از ساده‌ترین کارها برای آنکه درست‌نویسی را یاد بگیرید این است که، یکی از داستان کوتاه‌های مرحوم هوشنگ گلشیری را انتخاب کنید، اول بخوانید و بعد حداقل پنج بار از روی آن رو نویسی کنید. هنگام نوشتن از روی آن داستان کوتاه به علائم نگارشی و جای استفاده‌شان دقت کنید،‌ حروف ربط و نوع کاربردشان را پیدا کنید، کلمات و فعل‌ها و نحوه نوشتن‌شان را ببینید و سعی کنید به خاطر بسپارید. این تمرین به شما کمک می‌کند با جزئیات مهمی از درست‌نویسی آشنا شوید. البته کتاب‌ها و کلاس‌هایی هم درباره این مبحث وجود دارد و می‌توانید از آنها کمک بگیرید.
صادقانه بگویم اگر روزانه‌نویسی و درست‌نویسی را جدی بگیرید، قدم اول، سخت و بسیار بسیار مهم نویسندگی را برداشته‌اید و می‌توانید به موفقیت‌تان امیدوار باشید.
نویسندگی یک مهارت است که هرکسی بدون توجه به داشتن یا نداشتن استعداد اما با انگیزه و تلاش می‌تواند به آن دست پیدا کند. بزرگ‌ترین نویسنده‌ای که می‌شناسید هم یک روزی در نقطه صفر بوده، فقط قلم به دست گرفته و در این مسیر قدم نهاده. شما هم می‌توانید.

جستجو
آرشیو تاریخی