در گفت‌وگو با مخترع جوان کشور مطرح شد

‌چشم‌بند زیستی ‌می‌تواند مشکل 10 میلیون ‌ایرانی را حل کند

چشم‌بند زیستی یکی از محصولات استارتاپی است که به ادعای سازنده آن ‌می‌تواند انقلابی در مشکل کم‌خوابی افراد به وجود آورد. محصولی که منتظر جذب اسپانسر است. نازنین زهرا امیری زگلوجه، پژوهشگر برتر ملی و جوان‌ترین مخترع دختر کشور، مدرس حوزه بیوتکنولوژی و عنوان‌دار مسابقات علمی‌ و پژوهشی است. این مخترع جوان که از یک بحران محیط‌ زیستی به ضرورت ساخت یک محصول پی برده است، در گفت‌و‌گو با‌ «ایران جمعه» به ضرورت حمایت‌‌های عملی و نه لفظی مسئولان تأکید کرد.

چه اتفاقی شما را به اختراع یک محصول سوق داد؟
اولین جرقه فکری برای ورود به حوزه پژوهشگری از مسابقات استارتاپی بود که در سال ۹۷ شرکت کردم و اگر به خاطر بیاورید سیل شدیدی در استان‌‌های کشور رخ داده بود به همین علت در مسابقه، طرح‌ ایده‌ای تحت عنوان طراحی ماسک‌‌های بهبوددهنده تنفس ارائه شد و شروع کار بنده شکل گرفت و با توجه به شرایط و سطح دغدغه‌‌های مهم اخیر کشور طرح ارائه شده تغییر یافت و در طی چهار سال پروژه اختراع شکل گرفت.

قرار است تولید شما چه دغدغه‌ای از کاربر رفع کند؟
محصول ارائه شده اولین ‌چشم‌بند زیستی خواب ملی است که با توجه به مکانیسم عملکردی، طبع و مزاج بدن هر فردی طراحی ‌می‌شود و با توجه به هر قشر جامعه روش‌‌های استفاده محصول نیز متفاوت است. حدود هفت الی ۱۰ میلیون نفر در ‌ایران مبتلا به بی‌خوابی هستند که ۸۰ درصد آنها از مشکل بی‌خوابی خود بی‌اطلاع‌اند. با توجه به افزایش افراد مبتلا به اختلالات خواب و عوارض آن در‌ آینده، بر آن شدیم محصولی در اختیار مردم قرار دهیم تا‌ این مسأله را درمان کند و علاوه بر آن بر بهبود عملکرد خواب افراد دیگر نیز
تأثیرگذار باشد.

اگر محصول خود را به‌صورت مشترک با فرد یا نهادی ساخته‌اید، توضیح دهید.
خیر ولیکن پیشنهادهایی از قبیل خرید امتیاز اختراع مطرح شده است.

به اعتقاد شما مدارس چقدر از اختراعات و اکتشافات دانش‌آموزان حمایت ‌می‌کنند؟
به‌طورکلی در هر کشور میزان کشف استعداد و نبوغ فردی در دوران دوازده ساله تحصیل انجام ‌می‌شود. مدارس دولتی که از امکانات ناچیزی برخوردار هستند باعث جلوگیری از پیشرفت استعداد‌‌ها در دانش‌آموزان می‌شوند و تبعیض‌‌های لحاظ شده برای مدارس سمپاد و غیردولتی نیز انکارنشدنی است. متأسفانه حمایت از سوی آموزش و پرورش و بنیاد نخبگان مقبول نیست و هیچ نوع امتیازی برای دانش‌آموزان ندارد. بنده در مقابل پیگیری‌ها این پاسخ را دریافت کردم که امتیاز بنیاد نخبگان فقط برای دانشجویان است.

آیا حمایتی از سوی نهادهای دولتی برای توسعه آن دریافت کرده‌اید؟
حمایت لفظی از جانب نهاد‌‌های دولتی بله ولی حمایت عملی خیر. از سوی وزارت کشور هم حمایتی نداشتم.
هر چند معتقدم فردی که بخواهد هدف بزرگی را دنبال کند می‌تواند تا جایی که ممکن است موانع سر راه خود را بر دارد، اما این در صورتی ممکن خواهد بود که افراد موفق از سوی جامعه حمایت شوند.

حجم رویدادهایی که به منظور معرفی محصولات و خدمات دانش‌بنیان برگزار ‌می‌شود، کافی است؟ اگر پیشنهادی دارید بفرمایید؟
از نظر بنده خدمات دانش‌بنیان و رویداد‌‌هایی که برگزار ‌می‌شود کاملاً منحصر به دانشجویان ‌می‌شود در صورتی که ممکن است سطح علمی ‌یک دانش‌آموز فراتر از یک کارشناس هم باشد. در بعضی از نمایشگاه‌‌های بین‌المللی نیز که حضور دانش‌آموزان مجاز است، غرفه ارائه شده به دانش‌آموزان دور از دید قرار ‌می‌گیرد. پیشنهاد بنده برای بیشتر دیده شدن افراد مستعد ‌این است که در جشنواره، کنگره و رویداد‌‌های ملی و بین‌الملل نیز از حضور دانش‌آموزان نه‌تنها در بخش ارائه بلکه در بخش یادگیری نیز استفاده شود و جشنواره‌‌های دانش‌آموزی فقط به جشنواره خوارز‌می ‌محدود نشود.

با توجه به شرایط بازار و مسائل اقتصادی کشور، چه پیشنهادی برای فروش و توسعه تجاری‌سازی تولید خود دارید؟
برنامه‌های تجاری‌سازی طرح بنده به‌طور کامل تکمیل شده است و صرفاً برای تولید صنعتی نیاز به افراد متخصص و حمایتگر دارد. محصول ارائه شده از دید اقتصادی و شرایط بازار نیز می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد.

اگر ‌ایده‌ای در دست اجرا و مطالعه دارید بفرمایید؟
در حال حاضر در حوزه نانوبیوتکنولوژی و سلول مولکولی (ژنتیک) متمرکز هستم که امیدوارم با اتمام‌ این طرح، بتوانم آنها را نیز مجدداً با تشکیل یک تیم قوی به اتمام برسانم.

جستجو
آرشیو تاریخی