ویژه نامه پلاس۸۱۰۴ - ۲۵ دی ۱۴۰۱
روزنامه ایران - ویژه نامه پلاس۸۱۰۴ - ۲۵ دی ۱۴۰۱ - صفحه ۱۴

با وجود مخالفت‌های ایران خودرو

دناپلاس در بورس کالا عرضه می‌شود

چندی است که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و حتی گفته می‌شود که تا پایان سال، این مدل ارائه خودرو، جایگزین قرعه‌کشی خواهد شد. تاکنون خودروهایی همچون شاهین، تارا، پژو207 و هایما در بورس کالا عرضه شده‌اند که البته این عرضه موافقان و مخالفانی داشته است. وقتی نوبت به عرضه دناپلاس در بورس کالا رسید، ایران خودرو در نامه‌ای به مدیرعامل بورس کالای ایران خواستار لغو عرضه آتی این خودرو شد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد مورد موافقت قرار نگرفته چراکه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی از ادامه ارائه خودرو در بورس گفته است.

روال گذشته ادامه می‌یابد
با ادامه چانه‌زنی گروه‌های منفعت‌طلب برای کارشکنی در عرضه در بورس کالا، روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی طی نامه‌ای در پاسخ به نامه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام کرد که سیاست وزارت اقتصاد حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و دریافت نکردن مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا طبق روال گذشته ادامه می‌یابد. در این نامه عنوان شده است، در صورت دریافت هر درخواستی از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجدداً در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح می‌شود.
به گزارش «ایران»، این نامه در پی نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره تعیین‌تکلیف ادامه پذیرش عرضه خودروهای جدید در بورس کالا ارسال شد و بر اساس آن، بر خلاف اخبار منتشر شده، عرضه روز یکشنبه خودروی دنا‌پلاس از طرف شرکت ایران خودرو انجام خواهد گرفت.

حمایت‌از سهام‌داران
امیرمهدی صبایی، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با توجه به اختیارات مطرح قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا‌پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرایندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است. متقاضیان می‌توانند در چهارچوب اطلاعیه عرضه، اقدام به ثبت سفارش کنند.
وی تأکید کرد: اگر نهادی درباره لغو عرضه‌ها تصمیمی گرفته باشد، باید خروجی را به‌صورت مکتوب به سازمان بورس و شورای عالی بورس ارسال کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
صبایی افزود: قیمت‌گذاری خودرو در اختیار شورای عالی بورس و بورس کالا قرار گرفته و اگر نهادهای دیگر پیشنهادی در این خصوص دارند باید در شورای عالی بورس مطرح و در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.
وی درباره تدابیر اندیشیده شده در خصوص احتمال عمل نکردن خودروسازان به تعهداتشان گفت: پیشنهادی که از طرف یک خودروساز برای لغو عرضه خودرو مطرح شد، از نظر ما منطقی نبود و سازمان بورس دلایل آنها را برای توقف عرضه نپذیرفت و اعلام کرد که باید عرضه‌ها در موعد مقرر انجام شود. بستر بورس کالا عرضه‌کننده را متعهد می‌کند. اینجا بورس است و ما طرفین قرارداد را موظف به اجرای قـــراردادهـــای خـــود خـــواهیــم کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی