استاندار در آیین نواخته شدن «زنگ مهر و مقاومت» اعلام کرد
احداث ۷۲۵ مدرسه در خراسان رضوی با هدف تحقق عدالت آموزشی
در روزگاری که توسعه کشورها با میزان سرمایهگذاری در آموزش سنجیده میشود، خراسان رضوی با گامهای محکم در مسیر عدالت آموزشی و مدرسهسازی، به یکی از پیشگامان تحول در حوزه تعلیم و تربیت بدل شدهاست.
به گزارش ایران، خراسان رضوی با در برگرفتن بیش از یک و نیم میلیون دانشآموز و سهم ۱۰ درصدی از جمعیت دانشآموزی کشور، اکنون به الگویی از همافزایی دولت، مردم و خیرین در ساخت مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی تبدیل شدهاست. حرکت گستردهای که تحت عنوان «نهضت توسعه عدالت آموزشی» در این استان آغاز شده، تنها یک برنامه عمرانی نیست، بلکه نشانهای از بازتعریف نقش مردم و نهادهای محلی در تربیت نسل آینده است.
ورود ۲۷۳ مدرسه جدید به چرخه آموزشی
در همین راستا، استاندار خراسان رضوی، در حاشیه آیین زنگ مهر و مقاومت در شهرستان تایباد از ورود ۲۷۳ مدرسه جدید به چرخه آموزشی استان خبر داد و گفت: در حال حاضر عملیات احداث ۷۲۵ مدرسه در قالب نهضت توسعه عدالت آموزشی در دست اجراست که ۲۷۳ مورد آن به بهرهبرداری رسیده و مابقی تا سال آینده به سرانجام خواهد رسید. غلامحسین مظفری با اشاره به جایگاه آموزش در دولت چهاردهم افزود: در دولت وفاق ملی، آموزش و پرورش در اولویت نخست قرار گرفته و برنامهریزی لازم برای تأمین نیازهای فیزیکی مدارس با همکاری مردم و مدیران انجام شدهاست.
وی تأکید کرد: با وجود سهم 8 درصدی از جمعیت کشور، استان ما میزبان 10 درصد دانشآموزان ایران است که این تفاوت آماری ضرورت تلاش مضاعف برای جبران عقبماندگی در زیرساختهای آموزشی را دوچندان میکند.
ساخت هر شبانهروز یک مدرسه
استاندار با اشاره به کمبود فضاهای آموزشی در استان اظهارداشت: میانگین سرانه فضای آموزشی در کشور ۵.۲ مترمربع برای هر دانشآموز است، اما در خراسان رضوی این عدد حدود ۴.۳ مترمربع است.
وی با بیان اینکه با کمبود ۷۲۵ مدرسه و حدود ۴۸ هزار کلاس درس روبهرو بودیم که با برنامهریزی دقیق و بسیج امکانات، روند ساخت مدارس را بهگونهای تنظیم کردیم که بهطور میانگین هر شبانهروز یک مدرسه جدید ساخته شود، ادامه داد: برای هر پروژه مدرسهسازی، هیأت امنایی پنجنفره از فرهنگیان، مدیران اجرایی و معتمدان محلی تشکیل شده است تا نظارت، پشتیبانی و مشارکت مردمی تقویت شود.
به گفته استاندار، پویش مردمی «با من» در همین راستا راهاندازی شدهاست تا هر فرد با هر توان، سهمی در مدرسهسازی داشته باشد. مظفری دراینباره گفت: برخی در خرید میز و نیمکت کمک کردند، برخی دیگر در رنگآمیزی کلاسها یا محوطهسازی مدارس مشارکت داشتند که نتیجه این همراهی مردمی در روستای کلات مشهود بود؛ جایی که مردم ظرف ۴۰ روز، مدرسهای کامل ساختند و به بهرهبرداری رساندند. در نمونهای دیگر، مجموعه آموزشی چمن با ظرفیت ۲۰۰ نفر تنها در ۲۴ ساعت ساخته شد.
خیرین؛ بازوی اصلی دولت در مدرسهسازی
نماینده عالی دولت در استان، ضمن قدردانی از خیرین مدرسهساز یادآور شد: خیرین همواره بازوی اصلی دولت در مسیر توسعه آموزشی بودهاند؛ آنان با نیت خیرخواهانه، بخش عمدهای از بار ساخت مدارس را بر دوش کشیدهاند و گاهی حتی در مناطق مرزی، مانند تایباد، با کمترین امکانات، مدارس جدیدی بنا کردهاند. پهلوان رسول خادم نیز یکی از چهرههایی است که دراین مناطق به ساخت مدرسه پرداختهاست.
وی خاطرنشان کرد: به هر بهانهای باید از خیرین مدرسهساز تکریم و تجلیل کنیم؛ تشکیل هیئت امنا برای ۷۲۵ مدرسه نهضت عدالت آموزشی با حضور معتمدان، فرهنگیان و خیرین، اقدامی ماندگار بود؛ این هیئتها نهتنها در مرحله ساخت، بلکه پس از بهرهبرداری نیز باید در مسیر آموزش و تربیت دانشآموزان نقشآفرینی کنند.
عدالت آموزشی؛ کلید توسعه پایدار
استاندار، همچنین با اشاره به نگاه راهبردی دولت چهاردهم به عدالت آموزشی بیان کرد: عدالت آموزشی، چه در بُعد فیزیکی و چه در بُعد محتوایی، محور اصلی سخنان رئیسجمهور در جلسات استانی بوده و در خراسان رضوی نیز این موضوع با جدیت پیگیری میشود.
لازم به ذکر است، در استان خراسان رضوی، ۱۶ کارگروه مشورتی با حضور نخبگان تشکیل شده که یکی از طرحهای برجسته آنها، طراحی « دستیار هوشمند معلم» است. این طرح با هدف توانمندسازی معلمان و استفاده از فناوری در یادگیری تدوین شده و مورد استقبال وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و قرار است خراسان رضوی به عنوان استان پایلوت اجرای این طرح انتخاب شود.