در حافظه موقت ذخیره شد...
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ۳ درصدی زائران ایرانی:
عملیات اربعین امسال آزمونی بزرگ برای حملونقل کشور بود
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامهریزیهای این وزارتخانه برای بهبود زیرساختها، افزایش ایمنی، ساماندهی ناوگان و توسعه دیپلماسی حملونقل با کشورهای همسایه گفت: «عملیات اربعین با رشد ۳ درصدی زائران ایرانی، رویدادی راهبردی با ابعاد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است.»
شروع مسئولیتم همزمان با اربعین سال گذشته بود و از همان ابتدا با حضور در مرزهای مهران، چزابه و شلمچه بررسیهایی انجام شد و اشکالاتی شناسایی شد. البته زحمات زیادی کشیده شده بود و همه دستبهدست هم داده بودند تا این رویداد جهانی شکل بگیرد.
یکی از بخشهای مهم، ایمنی مسیرها بود؛ چراکه نزدیک به ۹۵ درصد از زائران از طریق جاده به کربلا میروند و از این میزان، ۲۳ درصد از حملونقل عمومی استفاده میکنند. در حوزه جادهای، روشنایی، خطکشی، گاردریلها و پایش جادهها در دستور کار قرار گرفت.
مسیرهای منتهی به مرزهایی چون مهران، شلمچه، چزابه، تمرچین، خسروی و بازرگان نیازمند تقویت زیرساخت بودند. همچنین ناترازی در حوزه ناوگان حملونقل جادهای و ریلی وجود داشت.
پایانه برکت و ساماندهی آن، نظارت و کنترل عملکرد ناوگان بویژه در ایام اوج سفر از برنامههای مهم بود و هشت مرکز مانیتورینگ در مرزها تجهیز شد تا پایش مداوم انجام شود.
با بررسی ۱۰ سال گذشته، الگویی برای توزیع سفرها طراحی شد تا از ازدحام و اختلال در سفرهای عادی مردم جلوگیری شود. در گذشته گاهی لازم بود ناوگان از دیگر نقاط کشور برای مرزها بسیج شود که به سفرهای داخلی آسیب میزد؛ اما امسال این مدت به سه تا چهار روز کاهش یافت.
از پنجم تا بیستوچهارم صفر، با اطلاعرسانی و همکاری مردم، سفرها بهخوبی توزیع شد؛ در روزهای اوج نیز خدماترسانی قطع نشد و مردم صبورانه همکاری کردند.
بیش از ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس کمبود وجود دارد که با حمایت معاون اول رئیسجمهوری و همکاری وزارت صمت و نفت، ناوگانی که در صنایع دیگر مشغول بودند در ایام اوج به ناوگان عمومی اضافه شدند. همچنین سفارش ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی ثبت شده است.
امسال افزایش تعداد ناوگان محقق نشد، اما تا پایان سال آینده ۱۳۰۰ دستگاه داخلی تحویل خواهد شد. مجوز واردات ۲۰۰۰ اتوبوس نیز اخذ شده و تا پایان سال آینده حدود ۳۴۰۰ تا ۳۵۰۰ دستگاه به ناوگان افزوده میشود.
در حوزه ریلی، با وجود محدودیتها، جابهجایی زائر ۱۹ درصد افزایش یافت. در شلمچه سکوی موقتی ایجاد شد تا فاصله زائر با مرز کاهش یابد. سرعت قطار خرمشهر–شلمچه از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رسید و زمان سفر کاهش پیدا کرد.
در بازه ۱۰ روزه پایانی سفرها نرخ مصوب بلیت پرواز تعیین شد و نظارت توسط دادستانی، بازرسی کل کشور و بازرسی وزارتخانه انجام گرفت. با اینکه شکایاتی وجود داشت، اما نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بود.
همچنین ایرانایر مکلف شد تا سیام ماه صفر، خدمات خود را با نرخ مصوب ادامه دهد. در حوزه چارتری نیز سختگیریهایی اعمال شد تا مشکلات کاهش یابد.
در جادهها، حدود ۶۰ کیلومتر دوباندهسازی و روکش آسفالت در مسیرهای منتهی به مرز انجام شد. همچنین پایانه مسافری شهید رئیسی در حال آمادهسازی است تا برای سال آینده آماده تکمیل شود.
در بخش ایرانی پروژه قطار شلمچه–بصره، مینروبی کامل شده و پیشرفت فیزیکی پل بینالمللی بسیار خوب است. تلاش میشود ریلگذاری همزمان با تکمیل پل انجام شود؛ چراکه این پروژه تأثیر زیادی بر تجارت و جابهجایی زائر خواهد داشت.
در بخش زیرساخت فرودگاهی مشکلی گزارش نشده است. در ناوگان هوایی، هندلینگ و سایر بخشهای خدماتی به مسافران کمبودهایی وجود دارد.
در قانون برنامه هفتم توسعه، تجهیز ناوگان بهعنوان طرح پیشران تصویب شده که شامل افزایش ناوگان و ارتقای کیفیت خدمات میشود.
نمیتوان گفت (سال آینده) چالش ۱۰۰ درصد رفع خواهد شد؛ چراکه زائران حسینی عاشقانه و غیرقابل پیشبینی حرکت میکنند. اما برای کاهش مشکلات در حوزه ناوگان، پایانهها، زیرساخت و ایمنی، برنامهریزی جدی انجام شده است. حدود ۲۰ درصد کاهش تلفات جادهای نسبت به سال قبل نیز به دست آمده که عدد مهمی است.
توسعه تعامل با کشورهای همسایه یکی از اولویتهای دولت چهاردهم بوده و هدف اصلی، اتصال خلیج فارس به دریای سیاه از طریق ارمنستان و تقویت ترانزیت منطقهای است. در همین زمینه توافق شد دسترسی ارمنستان به آبهای آزاد از طریق جنوب ایران فراهم شود. پروژه پل دوم نوردوز، تسهیل عوارض، ساماندهی گمرک و توسعه لجستیک از دیگر محورهای توافق (در سفر به ارمنستان) بود.
با ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، پاکستان و عراق توافقاتی از جمله تضمین حمل بار با قزاقستان و توسعه سایت لجستیکی در جنوب ایران شده است.
پروژه راهآهن چابهار–زاهدان ۸۵ درصد پیشرفت زیرسازی دارد و تلاش میشود تا پایان سال مسیر ریلی چابهار به زاهدان به بهرهبرداری برسد تا این کریدور راهبردی، بهعنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و فراتر از آن، نقشی مؤثر در توسعه تجارت و ترانزیت منطقهای ایفا کند.
در طول سال گذشته حدود ۶۰ کیلومتر از مسیر رشت–آستارا برای پروژه قطار تملک شده و اکنون برنامهریزی و طراحی اجرایی مراحل بعدی پیگیری میشود. این مسیر حلقه مفقوده اتصال ریل شمال به جنوب کشور را کامل میکند و تحول بزرگی در ترانزیت منطقهای خواهد بود.
۳۰ کیلومتر از اراضی تملک شده در اختیار طرف روسیه برای انجام مطالعات فنی قرار گرفته است.