حرف و عملش یکی بود

گفت‌وگو با سرلشکر «حسن حسن»
 فرمانده بازنشسته واحد سیاسی ارتش سوریه

نظر شما در باره شهید رئیسی و وزیر امورخارجه ایشان شهید امیر عبداللهیان چیست؟
پس از اعلام رسمی حکومت جمهوری اسلامی ایران و تنفیذ حکم ریاست جمهوری رئیس جمهور شهید ایران توسط آیت‏الله خامنه‏ای‏«مد ظله العالی» شاهد سیری تکاملی در روابط دو کشور بودیم.
مورد دومی که باید به آن اشاره کنم این است که وجه تمایز شهید رئیس جمهور و شهید حسین امیرعبداللهیان با دیگران این بود که بین قول و عمل‏شان مطابقت وجود داشت و هیچ وعده‏ای را نمی‏دادند مگر اینکه به آن عمل کنند.
مورد سوم در باره این دو بزرگوار این است که بازدیدها و حضور میدانی زیادی داشتند و رئیس جمهور و وزیر خارجه‏اش به استقرار در دفتر کارشان بسنده نمی‏کردند، به‏خصوص در مورد وزیر خارجه شاهد این تلاش‏ها بودیم. در زمینه داخلی شهید رئیسی مرتباً به دیدار مردمش می‏رفت و با آنها در ارتباط بود و رسانه‏های ایرانی صوت و تصویر این تلاش‏ها را پوشش می‏دادند. اهتمام ایشان به هموطنانش اعم از بزرگ و کوچک برای من جالب بود.
در مورد امیر عبداللهیان و نگاه به ایشان بگویید.
در مورد وزیر خارجه شاهد فعالیت بیش از حد ایشان بودیم و دنیا متوجه این موضوع بود؛ به شکلی که ایران دیگر یک دولت معمولی نبود و امکان بازگشت به عقب را نداشت و امروز ایران یک کشور بزرگ منطقه‏ای به شمار می‏آید، به شکلی که امریکائی‏ها هم به این موضوع اذعان دارند که گستره نفوذ و فعالیت ایران از غرب اقیانوس اطلس آغاز می‏شود و متوجه هستند که این نفوذ بسیار گسترده است ، به‏خصوص که ایران بر خود می‏بالد که نقطه اتکای محور مقاومت از یمن تا عراق، سوریه، لبنان تا جنوب فلسطین است و این موضع صفحه جدیدی را در تاریخ منطقه گشوده است.
همان گونه که توصیف شده است در فقدان این دو عزیز به خدا که اگر اشک چشم خشک نشود و قلب از تپیدن باز ایستد، جای تعجب نیست، زیرا ما در فراق آنان محزون هستیم.
انعکاس حضور شهید رئیسی در بازار دمشق و در بین مردم چگونه بود؟
به یاد دارم که در جریان دیدار شهید رئیسی از سوریه، من در شبکه المیادین حضور داشتم و کل جریان سفر ایشان را پوشش می‏دادم. علاوه بر دیدارهای رسمی و در جریان مراودات متداول شاهد بودیم که حاکمیت ایران مشتاق و علاقه‏مند به گسترش ارتباطات با سوریه است و روابط تهران و دمشق به‏عنوان دو دولت و ملت بزرگ در این دوره بسیار گسترده شد.
اهمیت و تأثیر آن سفر به‏حدی بود که پس از اعلام خبر سقوط بالگرد رئیس جمهور شهید تا زمان اعلام رسمی شهادت ایشان و همراهانشان، مردم سوریه به اندازه مردم ایران موضوع را پیگیری می‏کردند و این خبر سه روز در صدر اخبار سوریه بود و تمام رسانه‏های رسمی، بالاتر از تمام اخبار سیاسی و دیپلماتیک دنیا به این خبر اهمیت دادند. نه تنها شهید رئیسی، بلکه شهید امیرعبداللهیان نیز بیشترین توجه را به روابط دو کشور داشتند، ولی خداوند همان گونه که می‏بخشد، همان گونه هم پس می‏گیرد.
انعکاس خبر شهادت ایشان در سوریه را به‏طور مختصر بفرمائید.
همان‏گونه که خبر در ایران منعکس شد و اهمیت داشت، در سوریه هم منعکس شد و همه مردم اخبار را دنبال می‏کردند. من زمانی که خبر را شنیدم گفتم که این مشیت الهی است. همان‏گونه که این خبر سه روز در ایران و جهان در رأس اخبار بود، در سوریه هم توسط تمام رسانه‏های رسمی پوشش داده شد.

جستجو
آرشیو تاریخی