مردی شجاع در برابر استکبار بود

گفت‌وگو با استاد اهم جابی
 استاد اندیشه و تمدن اسلامی در نیجریه

به‏عنوان یک رهبر شبه‏نظامی در نیجریه، شخصیت آیت‏الله شهید ابراهیم رئیسی را چگونه می‏بینید. ایشان به شهید در راه خدمت شهرت یافتند و در حمایت از فلسطین و مقاومت نیز نقش برجسته‏ای داشتند.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین. و درود و سلام بر ارجمندترین رسولان و مولا و پیامبر ما محمد«ص». مرحوم آقای سید ابراهیم رئیسی در واقع برای خدمت به ملت و خدمت به مقاومت شهید شد. من در بسیاری از زمینه‏ها و به‏ویژه مقاومت، عملکرد ایشان را دنبال می‏کردم. ایشان همواره از فلسطین دفاع و حمایت جمهوری اسلامی از مقاومت را اعلام می‏کرد و به‏رغم فشارهائی که دنیا به ایران و به مقاومت می‏آورد، هرگز دست از این حمایت چه در فلسطین، چه در لبنان یا هر جای دیگری برنداشت. ما به روح این شهید بزرگوار، رئیس جمهور ایران درود می‏فرستیم و به خاطر مواضع شجاعانه جمهوری اسلامی ایران و شخص ایشان در حمایت از مقاومت و ملت‏های تحت ستم و مردم آسیب‏پذیر جهان سپاسگزاریم.
از نظر شما نگاه ایشان به کشورهای آفریقایی چگونه بود؟
تقویت روابط با کشورهای افریقائی بسیار مهم است و ایشان در بازدیدهائی که از این کشورها داشت روی این نکته تاکید می‏کرد. من بلافاصله پس از کودتا راه‏های ارتباطی با ایران را باز کردم و سفیر جمهوری اسلامی ایران اولین مقام بین‏المللی‏ای بود که با او ملاقات کردم. دولت هم بعد از کودتا نخست‏وزیر منصوب را به تهران فرستاد. تمام این فضاها را رئیس‏جمهور شهید باز کرد، زیرا بسیاری از کشورهای افریقائی برای حل مشکلاتشان از جمله رهائی از چنگال استعمار و بسیاری از مسائلی که موجبات نگرانی جهان اسلام را فراهم می‏سازند، چشم امید به ایران دوخته‏اند.
خبر شهادت آقای رئیسی چه واکنشی را در نیجریه برانگیخت؟
این خبر موجب حضور گسترده مردم مسلمان برای عرض تسلیت و موجب حزن و اندوه بسیار شد.

جستجو
آرشیو تاریخی