اثر و محبوبیت او در بین همه آزادی‏خواهان جهان وجود خواهد داشت

گفت‌وگو با مهندس غلوم عباس، عضو انجمن دوستی ایران و کویت

لطفا برای شروع خودتان را معرفی بفرمائید.
من مهندس مصطفی غلوم عباس، از کویت هستم. حدود چهل سال است که پژوهش علمی می‏کنم. در حال حاضر عضو انجمن دوستی ایران و کویت هستم.
مردم ایران و کویت سابقه دیرینه ارتباطی دارند. خبر شهادت شهید آیت‏الله رئیسی فارغ از رسانه‏های رسمی، در فضای عمومی جامعه چه واکنش‏هائی را برانگیخت؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا. اولاً عرض تسلیت دارم به مقام ولایت، امام مهدی(عج) و رهبر انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران در حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور محبوب، نه در ایران بلکه در دنیا. و وزیر خارجه بسیار‏کاری و زحمتکش و فهیم و عاقل و دیپلمات موفق در عرصه‏های کل جهان و همراهان آنها، استاندار زحمتکش و خلبانان محترم. به خانواده‏های‏شان تسلیت می‏گویم.
آقای رئیسی؛ رئیس جمهور ایران است، اما اثر و محبوبیتش در کل جهان و نزد آزادی‏خواهان وجود دارد. این مبالغه نیست. در سازمان ملل، در شورای امنیت، در مجمع عمومی و رسانه‏های بین‏الملل، از لحظه خبر سقوط بالگرد شهید، در همان دقیقه‏های اول کل جهان اهمیت ویژه‏ای به این حادثه تأسف بار دادند. این دلیل محبوبیت بین‏المللی ایشان بود. از واکنش‏هایی که در کل رسانه‏های جهان دیده شدند درک کردیم و شنیدیم که به استثنای اسرائیل و بعضی از منافقین، این حادثه موجب حزن و اندوه همه آزادی‏خواهان جهان از جمله ملت کویت شد. بعد از شنیدن خبر سقوط بالگرد، همه در کویت نگران بودند و دعا می‏کردند، مخصوصاً در سفارت جمهوری اسلامی و شیعیان. آنها آن شب در حسینیه‏ها برای سلامت آیت‏الله رئیسی و همراهان‏شان دعا کردند.
ایشان سید، بزرگوار، خدمتگزار اسلام و مسلمین بود. لذا خبر شهادت ایشان اندوه بسیاری را به همراه داشت. عده کثیری از افراد برای امضای دفتر یادبود و نیز شرکت در مجلس ترحیم، در سفارت ایران در کویت حضور پیدا کردند.
این کنش در رسانه‏های رسمی کویت هم وجود داشت؟
بله. رسانه‏های کویت تقریباً همگی عکس‏العمل مثبتی نشان دادند. شخصیت ایشان از ابعاد مختلف مؤثر بود. از یک بعد ارتباطی که ایشان با عربستان سعودی، کویت، امارات برقرار کرد و دکتر شهید امیرعبداللهیان که در بین وزرای خارجه جهان محبوبیت ویژه‏ای داشت. من عضو انجمن دوستی ایران و کویت و از مؤسسین آن هستم. ایشان چند وقت پیش که به کویت آمد تقریبا یک ساعت با ما جلسه داشت و از ما برای دیدار از ایران دعوت رسمی هم کرد.
با شرایطی که در کویت پیش آمد، یعنی انتخابات مجلس کویت و ماه رمضان، ما اجابت این دعوت را به تاخیر انداختیم. بنا بود ما دو هفته قبل از شهادت ایشان به دعوت‏شان لبیک بگوئیم و در تهران با ایشان ملاقات کنیم. لکن خداخواست آنچه را که شد.
من همان روز اولی که آمدم، به زیارت قبر دکتر امیرعبداللهیان رفتم. این لبیک به دعوت ایشان بود. من نتوانستم حضوری ایشان را ببینم. ایشان در ملکوت اعلی است، ما هم در زمین هستیم، اما روح ما با روح این شهدا، با تمام شهدا از قبل انقلاب و بعد از انقلاب و از این پس انس و الفت دارد.
به نظر شما این نگاه مردم در کشورهای دیگر به شهید آیت‏الله رئیسی ناشی از چیست؟
محبوبیت آقای رئیسی نتیجه آن آیه‏ای است که من در ابتدای عرایضم خواندم: «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا» چون در وعده‏هائی که می‏داد صادق بود. دلسوز مردم بود. قبل از اینکه ایشان رئیس جمهور بشود و در قوه قضائیه یا آستان قدس بودند، با ایشان آشنائی داشتم. با دکتر امیرعبداللهیان هم آشنایی داشتم. تقریباً شش سال قبل که ایشان معاون وزیر بود با ایشان آشنا شدم و رابطه‏مان خوب بود.
این افراد صادقانه با مردم سلوک کردند و مردم هم به آن شکل باشکوه آنها را بدرقه کردند. صحنه‏هائی که در تبریز، تهران و مشهد خلق شدند، در تاریخ بی‏سابقه است که یک رئیس‏جمهور و یا وزیر خارجه یا استاندار یا خلبان، را این گونه تشییع کنند. این نتیجه صدق در وعده است که بهترین صفت این شهدا بود. صداقت برای انسان امتیاز بزرگی است. اینها وقتی قول می‏دادند عمل می‏کردند. ایشان عاشق بود و معشوق. عاشق امام، رهبر، انقلاب، مردم و کار برای خدا بود و به همین دلیل معشوق ایران و جهان شد. تمام این شهدا در جای خود خدمت کردند و نتیجه اعمالشان برای ملت روشن است. چه استاندار باشد، چه وزیر، چه رئیس جمهور، چه خلبان و.... هر کاری را که می‏کردند با عشق و با محبت به مردم و جمهوری اسلامی بود.
دومین ویژگی آنها علاقه‏شان به مظلومین غزه بود. این امتیاز بزرگی بود در حالی که می‏بینیم که بسیاری از سران جهان، با یک سخنرانی تشریفاتی در باره غزه صحبت می‏کنند، آیت‏الله رئیسی و وزیر خارجه ایران در قلب هدف و مبارزه با صهیونیسم بودند. از یک شهر تا شهر دیگر و از یک کشور تا کشور دیگر، در شرایط پیچیده جنگی و در فضای جنگی غرب آسیا، موشک‏ها، هواپیماهای نظامی، ریسک عجیبی می‏کردند و به جبهه‏های جنگ در جنوب لبنان یا سوریه و کشورهای مختلف می‏رفتند. این صفت خاص مجاهدین فی سبیل‏الله است. انسان عاقل نمی‏تواند این همه ویژگی‏ها را ببیند و یک ذره نگاه منفی به این شخصیت‏ها داشته باشد.
رابطه مردم کویت با امام رضا(ع) رابطه خاصی است و ایشان هم مدتی تولیت آستان قدس بودند. از آن دوره نکته خاصی هست که بفرمائید.
ملت کویت، مخصوصاً شیعیان، از قدیم، یعنی قبل از ظهور نفت در کویت، با زحمت بسیار به مشهد می‏رفتند. یعنی با کشتی به آبادان یا خرمشهر یا بنادر دیگر می‏آمدند و از آنجا با قطار یا ماشین به مشهد می‏رفتند. بعد از کشف نفت در کویت که وسائط نقلیه بیشتر شدند، مسافرت‏ها خیلی بیشتر شدند. من یادم هست که از سن چهار سالگی با پدرم به آبادان یا خرمشهر می‏رفتیم و از آنجا با قطار به تهران می‏آمدیم و در تهران مدتی در شمس‏العماره می‏ماندیم تا بلیت قطار یا اتوبوس بخریم و برویم مشهد و برمی‏گشتیم. سفر ما از کویت تا مشهد تقریباً یک هفته طول می‏کشید. خوشبختانه در حال حاضر با یک پرواز دو ساعته می‏شود به مشهد رفت و سفارت ایران در کویت سالانه صد هزار ویزا برای سفر به ایران صادر می‏کند که تقریباً ۹۵ درصدش برای زیارت مشهد است. در حال حاضر هفته‏ای چهار پرواز به مشهد _ از شنبه تا چهارشنبه _ هست و کاروان‏های زیارتی زیاد هستند که خدمات خوبی به زوار می‏دهند.
این حجم از سفر نشانه علاقه مردم کویت به زیارت حضرت امام رضا(ع) است.
بله، مردم کویت عاشق امام رضا(ع) هستند. حتی از اهل سنت عاشق دیدار از مشهد و معماری زیبای آن هستند. عشق ملت کویت به امام رضا(ع) عشق عجیبی است. می‏شود گفت کمتر شیعه‏ای در کویت هست که به مشهد نرفته باشد. حداقل ۸۵ درصد شیعیان کویت بارها به مشهد رفته‏اند. خصوصاً در دوره بعثی‏ها در عراق که رفتن به آنجا ممنوع یا خطرناک بود، مردم به مشهد می‏رفتند. کویتی‏ها در مشهد مراکز خدماتی عجیبی را هم درست کرده‏اند. چندین بیمارستان و ده‏ها و شاید صدها مسجد در مشهد و اطراف آن ساخته‏اند. با سازمان معلولین همکاری می‏کنند. خدمات اجتماعی زیادی می‏دهند. کویتی‏ها در آنجا هتل دارند و ملک خودشان است و خدمات می‏دهند. در مناسبت‏های مختلف برای ازدواج دخترها و تجهیز جهیزیه کمک می‏کنند. کفالت یتیم توسط کویتی‏ها در مشهد زیاد است. بسیاری از کویتی‏ها در مشهد آپارتمان‏های شخصی دارند و دائماً به آنجا می‏روند. در نظر کویتی‏ها مشهد قبله عاشقان اهل بیت(ع) و امام رضا(ع) است.
ظاهراً در دوره آقای رئیسی، این رفت و آمدها تسهیل شد. ما که در ایران بودیم، احساس می‏کردیم که رفت و آمد کویتی‏ها بیشتر شده. چنین چیزی صحت دارد؟
حتماً. در زمان آقای رئیسی خدمات زیادی به زوار ارائه می‏شدند. یکی از بهترین هتل‏های مشهد، هتل قدس که در نزدیکی حرم است و از زوار پذیرائی می‏کند، زیر مجموعه آستان قدس رضوی است. هتل‏های درجه ۱ پنج ستاره تأسیس شدند. خدماتی که در حرم به زوار ارائه می‏شود، اثر بسیار مثبتی در روحیه آنها دارد. نه فقط برای کویتی‏ها که برای تمام زوار از پاکستان، هند، بحرین، عراق و.... الحمدلله خدمات ایشان بسیار موفق بود. ایشان گزینه مقام معظم رهبری بود، چون رهبری می‏دانستند که ایشان می‏تواند آنجا را اداره کند که ایشان رفت و بسیار خوب هم اداره کرد. لقب «خادم الرضا» انصافاً شایسته ایشان بود.

 

در قلب هدف و مبارزه با صهیونیسم
در حالی که می‏بینیم که بسیاری از سران جهان، با یک سخنرانی تشریفاتی در باره غزه صحبت می‏کنند، آیت‏الله رئیسی و وزیر خارجه ایران در قلب هدف و مبارزه با صهیونیسم بودند. از یک شهر تا شهر دیگر و از یک کشور تا کشور دیگر، در شرایط پیچیده جنگی و در فضای جنگی غرب آسیا، موشک‏ها، هواپیماهای نظامی، ریسک عجیبی می‏کردند و به جبهه‏های جنگ در جنوب لبنان یا سوریه و کشورهای مختلف می‏رفتند. این صفت خاص مجاهدین فی سبیل‏الله است. انسان عاقل نمی‏تواند این همه ویژگی‏ها را ببیند و یک ذره نگاه منفی به این شخصیت‏ها داشته باشد

جستجو
آرشیو تاریخی