عاشق محور مقاومت و مردم آن بود

گفت‌وگو با علی الضاهر ،معاون تبلیغات حزب الله لبنان

برای شروع در مورد رابطه عاطفی حزب‏الله و شهید آیت‏الله رئیسی اگر نکته‏ای در ذهن دارید بفرمائید؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم. از دیدار با عوامل روزنامه ایران بسیار خوشحالم. این برای من فرصت خوبی است. اینها خاطراتی هستند که هرگز فراموش‏شان نخواهم کرد.
ایشان حدود پنج سال پیش به دیدار ما در جنوب لبنان آمدند و من در مرز فلسطین در خدمت ایشان بودم. ایشان و همراهان‏شان از منطقه‏ای توریستی که در تاریخ مقاومت اسلامی در لبنان نقطه عطفی است و جاودانه خواهد ماند، دیدار خوبی داشتند.
ما حدود سه ساعت از این جاذبه گردشگری بازدید کردیم و سپس ایشان فرصتی یافت تا از مراکز و تجمعات ویژه مقاومت که همواره در برابر اسرائیل در آمادگی کامل به سر می‏برند، دیدار داشته باشد. گمان می‏کنم تصاویر دیدار ایشان با رزمندگان مقاومت، در ایران هم منتشر شده‏اند.
ما در رئیس‏جمهور شما عشق به مردم لبنان، مقاومت و مجاهدین و عشق به فلسطین را یافتیم و نیز تواضع و فروتنی بسیار که از ویژگی‏های این مرد بزرگ بود. ایشان در سفر به لبنان با مسئولین حزب الله و نیز سیدحسن نصرالله دیدار داشت.
اینها برخی از مشاهداتی است که من از نزدیک در این شخصیت علمی و این مقام مذهبی که خداوند بر او مهر شهادت زد، دیدم. او شهیدی است که به این کشور و این انقلاب خدمت کرد. ما ایشان را یار و یاور خوبی برای رهبر انقلاب - که خداوند بر طول عمر ایشان بیفزاید - می‏دانستیم. این واقعیت‏ها برخی از مشاهدات و نظرات من از شهید عزیز هستند که هرگز فراموش نخواهم کرد.
امکان دارد از مشاهدات‏تان نکاتی را بفرمائید؟
آنچه من دیدم عشق او به مردم لبنان و به محور مقاومت بود. بسیاری از اقدامات وی نشان‏دهنده تواضع زیاد ایشان به‏رغم برخورداری از جایگاه علمی بالا بود.
مطلع هستیم در دوره‏ای که آقای رئیسی تولیت آستان قدس رضوی را داشتند، سید حسن نصرالله برای زیارت مشرف شدند و در آنجا با هم دیدار داشتند. آیا نکاتی درباره رابطه شهید رئیسی و سیدحسن نصرالله و زیارت امام رضا(ع) می‏دانید؟
ما به زیارت حضرت رضا(ع) نائل شدیم و در باره موضوعات فرهنگی و رسانه‏ای تبادل نظر کردیم و تجربیاتمان را با یکدیگر در میان گذاشتیم و همکاری‏هائی هم صورت گرفتند، اما متاسفانه فرصتی برای این دیدار خوب بین سیدین فراهم نشد.
شهادت شهید آیت‏الله رئیسی چه تاثیری در لبنان داشت؟
لبنان واقعاً روز غم‏انگیز و سختی را برای شهادت آقای رئیسی و یاران همراهش پشت سر گذاشت و در تمام لبنان عزاداری رسمی بود. فکر می‏کنم لبنان تنها کشور منطقه است که سه روز عزای عمومی اعلام کرد. برخی از مراجع هم در این مراسم‏ها حضور داشتند و در سراسر لبنان یک پویش (کمپین) رسانه‏ای به راه افتاد. تصاویر آقای رئیسی و وزیر امورخارجه شهید امیر عبداللهیان در تمام مناطق لبنان و نیز مراسم ترحیم‏ها بود. سید حسن نصرالله نیز سخنان محبت‏آمیزی را در مورد این دو شهید ایراد کردند.
در جنگ حاضر که مقاومت علیه صهیونیسم دارد، نکته‏ای از پیگیری‏ها و حمایت‏های شهید رئیسی به خاطر دارید؟
نکته خاصی ندارم، ولی ما صحبت‏های آقای رئیسی را چه در ایران، چه در سفرهای‏شان به کشورهای عربی و سازمان ملل متحد دنبال می‏کردیم. ایشان شجاعانه از آرمان فلسطین دفاع و با جسارت در باره ظلم و ستمی که بر آنها می‏رود، صحبت می‏کرد. این چیزی است که ما دیده و ستوده‏ایم. ایشان حقیقتاً خدوم مردم خود و مردم مظلوم دنیا بود. رحمت خدا بر او باد و نیز وزیر امور خارجه، شهید امیر عبداللهیان که ما ایشان را وزیر مقاومت می‏دانیم.

جستجو
آرشیو تاریخی