ضرب المثل منسوخ

ابراهیم کاظمی مقدم        طنزپرداز

از بدعت‌هایی که از دامان اساتید تربیت ابدان و معلمین ورزش و اوزان آمده؛ مثلی‌ست که از بنیان غلط است و تو گویی ابتدا هذیان بوده است. و آن این مثل است که در مردمان رایج گردیده و گویند: «عقل سالم در بدن سالم است.» آیا این افراد ندیده‌اند بدن روی فرم و بطون شش‌گانه و سیکس‌پک ساحرُنا و جادوگرُنا علی کریمی را؟ آیا با این تفاسیر در صحت تن و جان وی شک و تردیدی باقی‌ست؟
لیکن از همو به کرات نقل گردیده که: «ایهاالناس شما را به گل‌هایی که زده‌ام، رأی مدهید.» و این خود به وضوح ناقض مثل مذکور است. خصوصا که در نص کلام به گل زدن و استعمال دخان اشاره کرده است. چرا که اگر رأی به منتخب خویش ندهی، به ناچار باید از منتخب این و آن پیروی نمایی. البته این بهتر است که تنها ذوی‌العقول به رأی دادن همت گمارند و آنان که بهره از هوش نازل‌تر از موش دارند به ورزش خود پردازند.
دیگر دلیل بر رد مدعای این ضرب‌المثل لات و اوباشی‌ست که سام رجبی نام دارد. در نشنیدن نام و نشان وی عجب نیست که مدتی که در ایران به ورزش جودو اشتغال داشت، چیزی نشد. تا این که به دوپینگ روی آورد. آن‌گاه باز هم هیچ نگردید. سپس به ایالات متحده گریخت و بالأخره در آنجا چیزی شد. و آن چیز، چیزی نبود جز مجنون. پس راهی تیمارستانش نمودند. اما چون سخن وی در رثای رأی ندادن را شنیدند، وی را در دامان طبیعت فضای مجازی رها نمودند.
آری. این از عقول ناقص که دیدید چگونه در ابدان سالم نهفته بودند. اما بشنوید از استفن هاوکینگ که چندی پیش به همت مردم شتافت. وی را با این که خللی نبود که در تن نداشته باشد، کتب بسیار است و دانشی در انظار. اگر با وجود عقیده‌ی فاسد وی را صاحب عقل سلیم بدانیم، چنان ضرب المثل عقل سالم در بدن سالم است را نقض خواهد کرد که گویی سیاه‌چاله‌های کتاب‌های او آن را بلعیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی