در قسمت قبل، به آداب پوشش در قشر روشنفکر اشاره نمودیم. در این شماره به آداب پیرایش در این قشر می‌پردازیم.

آداب آرایشگاه رفتن

مجتبی قبادی        طنز پــرداز 

 

رجال
در باب پیراستن دو نقل موجود است که نقل نخست آرایشگاه را دشمن انتلکتوئل داند و هپلی بودن را فضیلت شمرد. این طایفه گویند که هرچه پشمت بیش انتلکتوالیتت بیشتر. پس چون «کارلوس والدرامای» فوتبالیست فرفر کنند و ریش بی‌کادر نهند و گاها بوی سگ مرده دهند. منقول است از «بارون دیویس» بسکتبالیست که من وقت ندارم موها را کوتاه کنم. و نیز گوید «جو کری» بازیگر که می‌توانم بگویم هر مدل مویی که زده‌ام، یک مدل بد بوده است. و فضیلت نهی از پیراستن از این جمله حاصل است.
لکن بنا بر اشهر فتاوا دسته‌ای دیگر گویند که انتلکت را آرایشگاه باید و مد زدن موی را و تراشیدن ریش را استحباب بسیار است. روایت حسن است از «وینی گوادینو» بازیگر که برای من، همه چیز کوتاه کردن مو است. و حقیر هرچند گر باشم، لیکن به همان هم بسیار می‌رسم و هر پنج روز یک بار به آرایشگاه می‌روم. و خدا بر رازها داناست و شاید طریق صحیح این باشد.
و نیز در رساله‌ی آداب الانتلکت آورده‌اند که بهتر است هنگام ورود به آرایشگاه نخست پای راست داخل نهند و چون آرایشگر را دید سلام گوید و آرام بر صندلی نشیند و چون کار آرایشگر تمام شد در همان موضع فی‌الفور سر شستن و طهارت و سشوار کردن و در آخر به پای چپ خارج شدن از سلمانی.
نسوان
و بسیار منقول است از بزرگان که آرایش نسوان غم بزداید و چهره‌ی شهر را زیبا کند و بهترین جهاد انتلکتوئل مؤنث، آرایش باشد و تیپ زدن و بر فرش قرمز پای نهادن و در کافه نشستن که دیده را روشن کند. نقل است از امام الفشنین مادام «کوکو شانل» که اگر غمگین هستید، رژ لب مالید. و منقول است از «اِما استون» بازیگر دامت حُسنه که حقیر هر روز کمی آرایش می‌کنم که احساس را بهتر کند. و حتی زیبای دهشتناک جناب «بیانسه» نیز در باب اثر آرایش بر اندیشه گوید که شما می‌توانید با خط چشم یا رژ لب متفاوت دیدگاه خویش را تغییر دهید. و نزد اهل علم معلوم است اثرات آرایش بر خرد.
و در حدیث معتبر از «صدف بیوتی» باشد که ابتدا پوست خویش را بشناس وانگه بر آن کرم پودر و کانسیلر و وسمه و خط چشم و مداد ابرو نِه. و نقل است از «سام فین» گریمور که رنگ برونز تقویت‌کننده‌ی پوست است. و همو گوید بر شما باد سایه‌ای تیره‌تر از رنگ پوستتان که گرما و غنای بیشتری می‌بخشد.
و «مرلین منسون» خواننده گوید که خط چشم مشکی کفایت می‌کند جهان را بهتر دیدن. و اهل فن گویند امبره و سامبره و مش و میکروبایلیدینگ بهترین است و زرد عقدی امّلی. و اگر هم حال آرایش نباشد، مضطر نشود که خداوند منان همه‌ی انتلکت‌ها را نچرال بیوتی آفرید. و برخی گویند کوته کردن بینی نیم زیباییست و بر شما باد نیم دیگر. و کلفت کردن لب نیز احوط است. و آداب این نیز چون آدابیست که بهر رجال نقل شد.

جستجو
آرشیو تاریخی