رفقای سفرهای کوتاه که در نیمه راه رهایتان نمی‌کنند!

5 پیشنهاد جمع و جور برای مطالعه در حین سفرهای کوتاه شهری

شما را نمی‌دانم، من وقتی در اتوبوس یا مترو هستم معمولاً کتاب می‌خوانم. نه که کتاب‌های سبکی هم بخوانم، در واقع سبک و سنگین ندارد، هرمطلبی را که در حال مطالعه‌اش باشم با خودم به مترو و اتوبوس هم می‌برم. بر اساس همین رفتار بسیار مدرن و خارجکی و درجه یک و خیلی خفن!!!تصمیم گرفتم که در‌این شماره برای شما پنج، شش کتاب جمع و جور معرفی کنم که همگی بین نیم الی یک ساعت کامل خوانده شده و داستان‌های شکیل و قوی‌ای هم هستند. بخوانید و اگر خوشتان آمد به جان من دعا کنید!

نوازنده‌ای که به‌ ایرلند خیانت کرد
«نوازنده‌ای که به‌ ایرلند خیانت کرد» نوشته فرانک اوکانر، سال 1981 و پس از مرگ نویسنده منتشر شده است. اوکانر در سال 1903 میلادی به دنیا آمد و در 62 سالگی درگذشت. نویسنده‌ای ‌ایرلندی که بیش از 150 اثر از او به یادگار مانده و بیشتر شهرتش را مرهون داستان‌های کوتاه و خاطراتش است. به دلیل شهرت‌ این نویسنده، جایزه معتبر و بین‌المللی داستان کوتاه نیز به یاد وی نامگذاری شده که نویسنده‌ای مانند هاروکی موراکا‌می‌ برنده آن جایزه شده است. جایزه «فرانک اوکانر» که برای بزرگداشت نام‌ این داستان‌نویس بزرگ راه‌اندازی شده، گران‌ترین جایزه مجموعه داستان کوتاه در جهان است.

آئورا
«آئورا»، داستان کوتاه بلندی نوشته کارلوس فوئنتس است که اولین بار در سال 1962 به انتشار رسید.‌این کتاب در عین حجم بسیار کم خود در زمره برترین آثار فوئنتس و به طور کلی ادبیات مکزیک قرار ‌می‌گیرد. داستان از‌این قرار است که فلیپه مونترو به منظور ویراستاری خاطرات شوهر فقید زنی سالخورده، در خانه ‌این زن استخدام می‌شود. او در آنجا با یکی از خویشاوندان پیرزن، دختری زیبا با چشمانی سبز به نام آئورا آشنا می‌شود. علاقه فلیپه به آئورا و درک تدریجی او نسبت به ماهیت واقعی رابطه ‌این دختر جذاب با پیرزن، نیروی محرکه اصلی داستان است و پایان بندی شگفت‌انگیز ‌این داستان را رقم ‌می‌زند.

گیرنده شناخته نشد
«گیرنده شناخته نشد»، داستانی نوشته کاترین کرسمن تیلور است که اولین بار در سال 1939 انتشار یافت و از موفق‌ترین آثاری است که در مجله Story منتشر شد. «گیرنده شناخته نشد» قدرت خارق‌العاده قلم را به عنوان یک سلاح به نمایش می‌گذارد.‌این اثر که در بحبوحه جنگ جهانی دوم و هولوکاست نگاشته شد، داستان خود را در قالب نامه‌هایی رد و بدل شده میان دو دوست روایت می‌کند: مردی امریکایی در سان فرانسیسکو و شریک تجاری سابق و دوست او که به کشورش آلمان بازگشته است.‌این کتاب جاودان، به یاد ماندنی و تأثیرگذار، شرارت‌های نازیسم را به تصویر می‌کشد و در عصر نژادپرستی و تبعیض‌های قومیتی، هشدار می‌دهد که تاریخ ممکن است تکرار شود.

داستان خرس‌های پاندا
نمایشنامه «داستان خرس پاندا» سرگذشت زن و مردی است که خود را در کنار هم می‌یابند. بی‌آنکه به روشنی معلوم باشد که چگونه و کجا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. آنها با هم قرار می‌گذارند تا چندین شبانه‌روز را کنار هم سپری کنند. با‌ این قرار، وضعیتی آغاز می‌شود که گویی زن و مرد به موجوداتی خیالی تبدیل می‌شوند و کسی قادر به دیدن آنها نیست.«داستان خرس‌های پاندا» در عین کوتاهی از بهترین نمایشنامه‌هایی است که ماتیی ویسنی‌یک، نمایشنامه نویس شهیر رومانیایی نوشته است.

حدیث شطرنج و رساله سیسرو
«حدیث شطرنج و رساله سیسرو» را در واقع به علت داستان «شطرنج‌باز» پیشنهاد می‌دهم. داستانی کوتاه، جذاب و بسیار تنش‌زا درمورد مردی که برای فرار از رنج تنهایی در زندان، به یک کتاب تاریخ شطرنج پناه می‌برد و سال‌ها بعد در یک کشتی و در حین سفر، ‌این تاریخچه برایش ماجراهای زیادی پیش می‌آورد. شطرنج را «اشتفان سوایگ» نویسنده اتریشی نوشته است.

جستجو
آرشیو تاریخی