در قسمت قبل، به برخی از آداب پوشش در قشر روشنفکر اشاره نمودیم. در این شماره نیز به بخش دیگر آداب پوشش روشنفکری می‌پردازیم.

لباس هایی که پوشیدن آن‌ها بر انتلکتوئل حلال است و حرام

مجتبی قبادی        طنز پــرداز 

به تعداد انتلکتوئل‌ها راه است برای پوشیدن البسه. منقول است از «بلا حدید» اطاله الله بقائه که: من همیشه دوست دارم لباس بپوشم، اما معمولا یک کت و چکمه چرمی می‌پوشم! لکن مستحبات پوشش در ادامه خواهد آمد. قاعده‌ی کلی پوشیدن خز است و هر چه خزتر، انتلکتوئل‌تر و درجات منورالفکری به میزان خزیت است. احوط است اگر انتلکت، جوانی ذکور باشد کلاه فرانسوی یه ور، تیشرت و پیراهن، شلوار سوراخ‌سوراخ، دستبند چرمی و کفش حجیم و اگر مؤنث باشد شال بلند نخی چروک، مانتوی گشادِ کوتاه طرح عبا یا پیراهن و شلوار شش جیب یا شلوار طرح علی بابا و چهل دزد بغداد و کفش سفید و جوراب کالج و کیف کوچک با طرح سنتی و عینک بنددار و همه و همه فرنگی، هرچند نسوان را نپوشیدن لباس احوط است. در انتلکت مسن اما اگر ذکور باشد پیراهن و شلوار پارچه‌ای و بندشلوار و کفش چرم یا نیم بوت و اگر زن باشد شال و مانتو معمولی و شلوار تنگ یا دامن کفایت کند. هرچند که می‌تواند نوع دیگر بپوشد یا کلا نپوشد.
اما در باب محرمات، بدان که انتلکت را جنس ایرانی با نام ایرانی و جامه‌ی مرتب پوشیدن حرام است، و مستحب مؤکد آن است که لباس زیر نیز ایرانی نباشد. و باز مستحب آن است که جوراب نیز ایرانی نباشد. هرچند در زمان اضطرار بهتر آن است که چیزی پوشد که حداقل نخ دوخت‌ودوزش فرنگی باشد و هرچه اجزای فرنگی بیشتر، فضیلت آن بالاتر. و حرام است هرچه امّلین پوشند مگر به ضرورت بسیار و صرفا زمانی محدود.
بنابر اشهر بین انتلکتان، لباس نباید از پوست حیوان قابل تذکیه چون گاو باشد و احوط اجتناب است، اگرچه در باب ضرورت از حیوان فرنگی حلال گوشت توان بر تن کردن. و نیز بهتر است که ولیِّ منورالفکر، اطفال غیربالغ را نیز منع نماید از پوشیدن چنین البسه‌ای. و بهتر است از عطور فرنگی چون عطر «Yves Saint Laurent» و امثالهم زنند لباس را.
فضیلت زلم زیمبو
مستحب مؤکد است مردان و زنان انتلکتوئل را بسیار زلم زیمبو کردن. در بعضی اقوال تجویز فرموده‌اند که دستبند چرم بر دست کردن بسیار مستحب است و بهتر آنکه زنجیری بر گردن افکندن، امّا اگر تسبیح به گردن افکنند یا پلاک شریف فروهری داشته باشد، باید که در وقت خواب بیرون آوردن تا دهانِ قفسه‌ی سینه و گردن مورد عنایت واقع نشود. و همچنین بهتر است عینک را بندی کلفت و رنگین داشتن که مُد باشد. و شال گردن باریک زرد راه‌راه زنبوری افضل باشد همه‌ی شال‌ها را. و نیز مستحب مؤکد است که هرچه از زلم زیمبو باید برند باشد.
منقول است از «زاک ارفون» خواننده که هرچه از تیپ من است از زلم زیمبو باشد. و «راشل زو» طراح مد فرمود که زلم زیمبو همه چیز است و برای من از لباس نیز مهم‌تر است. و برخی از مشایخ فرموده‌اند که تن کردن زلم زیمبو کفایت می‌کند و اگر لباس هم نپوشد بر انتلکت خرده‌ای نیست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی