در آداب پوشیدن لباس و کفش و زینت کردن

فضیلت لباس خاص پوشیدن

مجتبی قبادی        طنز پــرداز 

 

بدان که موافق افعال معتبره‌ی بسیار، تیپ‌زدن و جامه‌های برند و پاره و خز پوشیدن، هرگاه از فرنگ به هم رسد و مناسب حال انتلکتوئل باشد، سنّت و موجب خشنودی روح مرحوم «جیانی ورساچه» طراح مُد است. و اگر از فرنگ به هم نرسد، به ایرانی مارکِ فرنگی‌دار باید قناعت نماید. و اگر حق تعالی نعمت انتلکتوئل بودن را بر آدمی ارزانی داشت، باید درخور آن بخورد و بپوشد و صرف نماید و به برادران انتلکتوئل نیز بدهد. و اگر مال نداشت قرض نماید و خَرَد هرچند تاناکورا و بسیار در حفظ ظواهر کوشد که اندیشه‌‌ی مردمان در لباس پوشیدن هویداست، چنانچه در باب «مرحوم تقی‌زاده»، روحی له الفدا، آمده است که چون لباس تازی بر تن داشت، آخوند نامیده می‌شد و مغضوب انتلکت بود اما چون کتب طالبوف را خواند، ردا از تن بکند و کراواتی گشت و علت این تغییر ظاهری، نتيجه‌ي تغييری در باطن و افكـار او بـود و چنان گشت که صدرالمنورین باشد. پس معقول است که سالکان طریقت انتلکتوالیته آنچه پوشند که مرامشان از آن پیدا گردد و از تشبّه به غیر پرهیز کنند که «الساندرو میشله» فرمود: نحوه‌ی لباس پوشیدن، بیانگر شخصیت شماست. و منقول است از «جیانی ورساچه» که با نوع پوشش تصمیم می‌گیرید چه هستید و چه چیزی را می‌خواهید. با نحوه‌ی لباس پوشیدن شیوه‌ی زندگی خویش را بیان کنید. و از «بیو برومل» منقول است: مردمی که در کوچه و خیابان از کنار شما می‌گذرند تنها به مدل لباس‌های شما نگاه نمی‌کنند، آن‌ها شخصیت شما را در میان لباس‌هایتان می‌بینند.
بعضی از آداب جامه پوشیدن انتلکتوئلی
جامه‌های ساده پوشیدن و جامه را به سبک غیرانتلکتوئل بر تن کردن بسیار مذموم است و در برخی از اقوال بزرگان حرام است انتلکت را پوشیدن جامه‌ای که مخصوص غیر انتلکت باشد. راوی گوید: به خدمت انتلکتی شهیر رفتم و جامه‌های خز پوشیده بودم، پرسیدم: چه می‌فرمایید در جامه‌ی خز؟ تبسمی فرمود و گفت: خز و خیل پوشیدن نصف راه انتلکتوالیته است، پس بر تو باد خز و از طعن حسودان و عنودان مرنج و مترس!
در روایت معتبر وارد شده است که فردی از مشایخ امّل دید که «نوید محمدزاده» جامه‌های خز پوشیده است. گفت: بروم و او را بر این جامه‌ها سرزنش کنم. پس نزدیک آمد و گفت: واللَّه که علی نصیریان چنین جامه-هایی نپوشیده و هیچ یک از بزرگان نیز چنین جامه‌ها نپوشیده‌اند. نوید عکس پیت و دی کاپریو پست کرد و گفت:  اُف بر شما، همه‌جا که رسمی نمی‌پوشند. سپس کاربری کامنت فرمود: واقعا نمی‌فهمم چرا به لباس پوشیدن نويد گیر می‌دین و بعد می‌گین لباس پوشیدن من به کسی ربطی نداره... خیلی مسخره‌ست. و منقول است از «بریتنی اصغری سابق (اسپیرز)»: اون‌جوری که می‌خوام لباس می‌پوشم من. و گویند از «آمیتاب باچان» خطاب به نسوان: در سایه‌ی قضاوت مردم زندگی نکنید و انتخاب خود را با توجه به دلخواه خود انجام دهید. پس ضرورت است پوشیدن البسه‌ی انتلکتوالی خز و خاص را باب میل خویش پوشیدن برای تمایز از غیر انتلکتوالین که تشبه به آنان حرام قطعی‌ست و عقوبت دنیوی بسیار دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی