تاریخ کرموی جهان

همیشه یک قدم جلوتر

فرزانه صنیعی        طنز پــرداز 

 

در سال ۱۲۹۶، ایران دچار قحطی بزرگ و وحشتناکی شد که عده زیادی را به کام مرگ کشاند. در این متن نشان می‌دهیم چگونه عده‌ای می‌کوشند به نحو مغرضانه‌ای این قحطی را گردن انگلستان بیندازند، هرچند که اسناد تاریخی ثابت می‌کند انگلیسی‌ها در آن زمان هیچ کاری به ایران نداشتند.
در زمان جنگ جهانی دوم، ایران بی‌طرفی خود را اعلام کرد، اما متأسفانه علیرغم اعلام بی‌طرفی به اشغال قوای متفقین، یعنی روسیه و انگلستان درآمد. امروزه صاحب‌نظران معتقدند که بهتر بود ایران طرف متفقین را می‌گرفت تا به اشغال آنان درنیاید، ولی از طرفی هم ممکن بود به اشغال متحدین دربیاید، چون آن زمان ایران به لطف همت رضاشاه (روحش شاد) در زمینه اشغال شدن به خودکفایی رسیده بود و ارتش مقتدر رضاشاه با تمام توان هر گونه تجاوز نظامی کشورهای بیگانه را با آغوش باز می‌پذیرفت.
برخی ادعا می‌کنند انگلیس برای تأمین غذای سربازانش در طول جنگ، غله ایران را در شهرهای مختلف مصادره و احتکار کرد و به این ترتیب باعث کمبود و گرانی بیش‌ازحد غله شد. حال آن که در منابع تاریخی آمده است سربازان انگلیسی مطلقاً غذا نمی‌خوردند، بلکه از طریق باد هوا و در برخی موارد فتوسنتز ارتزاق می‌کردند. همچنین تاریخ ثابت کرده‌است که انگلیسی‌ها بسیار طرفدار حقوق حیواناتند و هرگز قحطی‌ای ایجاد نمی‌کنند که باعث شود مردم قحطی‌زده به خوردن گوشت سگ و گربه رو بیاورند،‌ درحالی‌که مردم ایران در طول قحطی بزرگ بارها سگ و گربه و حتی در مواردی انسان خوردند و نشان دادند که جهان سومی را هر کاری کنی جهان سومی است، چون تا دچار قحطی نشود عقلش نمی‌رسد که می‌توان آدم را هم خورد. درحالی‌که همین الان اگر به زندان‌های آلمان سری بزنید راحت می‌توانید چندتا قاتل آدمخوار پیدا کنید. البته اگر یارو عفو نخورده و آزاد نشده باشد. زیرا در کشورهای پیشرفته روی آموزش و کار فرهنگی برای مجرمان خیلی کار می‌‌شود و همین که طرف قول بدهد دیگر کسی را نخورد، یا لااقل بعد از خوردن حتماً مسواک بزند، آزادش می‌کنند. (خوب است بدانید در سیستم قضایی آلمان، به این جرم «نقض آرامش اموات» می‌گویند. آدم فکر می‌کند آدمخوار مربوطه فوق فوقش، جرمش این بوده که پشت سر مرده حرف زده است.)
از بحث دور نشویم. علاوه‌بر گرسنگی، قحطی باعث شیوع وبا، آنفلوانزا و بیماری‌های مسری دیگر نیز شد. این را دیگر هیچ جوره نمی‌شود گردن انگلیسی‌ها انداخت؛ چون حالا بر فرض هم که غلات را احتکار کرده باشند، کپسول آموکسی‌‌سیلین را که احتکار نکرده بودند. لذا اگر کسی براثر بیماری‌های فوق مرده باشد دلیلش فقط اهمال خود او و عقیده سرسختانه‌اش به خوردن چای‌نبات و شلغم است.
تعداد درگذشتگان براثر قحطی از 2میلیون تا ۹ -۸میلیون تخمین زده می‌شود که این هم مثل موارد بالا تقصیر انگلیسی‌ها نیست. منظورمان خود کشته‌ها نیست البته، منظورمان اختلاف بر سر آمار است‌. علم ریاضی هنوز در آن حد پیشرفت نکرده است که بتوان حساب کشته‌شده‌های همه لشکرکشی‌های انگلیس را نگه داشت و بعید است با پیشرفت علوم این مشکل حل شود، آخر انگلیسی‌ها همیشه یک قدم جلوتر هستند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی