سیدا، پدیده‌ای شگفت از آموزش و پرورش

دو‌سه‌پارچه‌سازی

علیرضا عبدی       نویسنده و طنز پـــرداز 

«سیدا»، سامانه‌ای برای یکپارچه‌سازی دانش‌آموزی وزارت آموزش و پرورش است که اگر یکی دو پارچه از زیرساختش مهیا باشد، واقعاً چنین است! این سامانه در راستای پروژه دولت الکترونیک (که هنوز هم ما در صف کپی گرفتن از کارت ملی هوشمند خود هستیم!) در بستر وب، طراحی و پیاده‌سازی شده است و بر همین مبنا، تمامی کارهای مربوط به یک سال تحصیلی و هرچه هست در این سامانه انجام می‌شود.
این سایتِ جدید و نوین که در دوران شیوع بیماری کرونا و در زمان غیر حضوری شدن مدارس راه‌اندازی شد، با هدف سازماندهی کردن روند ثبت نمرات دانش‌آموزان در همه مقاطع تحصیلی است. حتی می‌توانست قبل‌تر از این هم باشد که حس و حالش فراهم نشده بود.
اگرچه سامانه سیدا به سامانه نمرات دانش‌آموزی معروف شده است، اما باید بدانید که این سامانه امکانات بیشتری را به دانش‌آموزان و معلمان ارائه می‌دهد و وارد کردن نمرات دانش‌آموزان و مشاهده کارنامه تنها یکی از امکانات این سامانه است. مثلاً گوشه‌ای از این سایت ساعت را ملاحظه می‌کنید و تاریخ را و البته نام دانش‌آموزان را که تشنه نمره هستند.
اما هر گلی خاری دارد. بی‌عیبِ مطلق فقط حق‌ تعالی‌ست. سیدا هم مشکلاتی دارد که عمده‌ترین و تنهاترین و ترین و ترینش این است که گاهی قطع می‌شود. البته این مشکل هم همیشگی نیست.‌ دقیقاً در اواخر دی و خرداد که موقع ثبت نمرات توسط معلمان است، سامانه به مرخصی می‌رود. همین. مگر ما سازمان مدیریت بحران نداریم که کلاً سه ماه از سال را باید مشغول باشد؟ همین سازمان بعد از نشستنِ اولین برف زمستانی روی زمین، اعلام غافلگیری می‌کند. سامانه سیدا هم بعد از یکی دو ماه درست می‌شود. بالاخره دانش‌آموز برای تشویق و یا تنبیه، کارنامه لازم دارد. عید است و بساط پرسیدن نمره و تعداد واحد‌های پاس شده و چندماه خدمتی مهیاست. نمی‌شود که.
بالاتر هم اشاره کردم... اگر این‌ سیدا جای یکپارچه‌سازی از دو‌سه‌پارچه‌سازی بهره می‌برد حالا لازم نبود در این ایام قطع شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی