جشنواره استندکاپ به ایستگاه پایانی رسید

خنده بدون حیازدایی

فاطمه سادات  رضوی علوی        طنزپرداز و   رو زنامه‌نگار 

 

«فلانی خوب بلده جوک تعریف کنه»، «آقا پاشو مجلس رو دست بگیر یکم بخندیم»، «فلانی گوله نمکه همین که شروع می‌کنه به حرف زدن همه غش می‌کنن از خنده» این عبارات معمولاً در جمع‌های خانوادگی یا دوستانه در وصف کسانی گفته می‌شد که خوب بلد بودند بخندانند و یخ جماعت خشک شده بر صندلی را بشکنند. آن زمان هنوز واژه استنداپ کمدی و هنر استنداپ به دایره واژگان مردم ایران اضافه نشده بود. حمید ماهی‌صفت و بعدها حسن ریوندی جزء افرادی بودند که فضای اجراهای کمدی را گسترش دادند. آن‌ها به جای اجرا روی مبل زهوار دررفته خانه مادربزرگشان و خنداندن شوهرعمه و همسایه آن‌وری روی استیج آمدند و سعی کردند خنده را بر لب‌های غریبه‌ترها بنشانند.
استنداپ کمدی اگرچه با اجرای کمدی امثال ماهی‌صفت و ریوندی تفاوت داشت اما در همان بدو ورود با استقبال گسترده مردم مواجه شد. با ظهور استنداپ کمدی در همان ابتدا افراد بسیاری در سنین گوناگون جذب این هنر شده و سعی در به نمایش گذاشتن استعداد خود داشتند. جشنواره‌های استعدادیابی متنوعی نیز در سطح کشور به منظور کشف استعدادهای جوان برگزار شد. باشگاه طنز انقلاب اسلامی نیز با هدف کشف استعدادهای نوظهور کشور از چندسال گذشته جشنواره‌های استنداپ کمدی مجازی متعددی تحت عنوان جام رمضان برگزار نمود.
از مهرماه سال جاری اولین جشنواره ملی «استندکاپ» با همین هدف توسط باشگاه طنز انقلاب آغاز به کار کرد. به گفته دبیر این جشنواره در مرحله اول بیش از 50 اثر ویدیویی برای دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این بین 23 شرکت‌کننده توانستند به مرحله بعدی راه پیدا کنند. پس از چند مرحله داوری و همچنین آموزش حین کار توسط محمدامین میمندیان، ناصر جوادی، مهدی رحیم‌دخت و محمد محمدی، 10 شرکت‌کننده به مرحله نیمه‌نهایی راه یافته و به صورت گروه‌بندی دو به دو اجرا کردند. از این بین 5 نفر به مرحله فینال رسیدند.
فینال جشنواره استندکاپ صبح یکشنبه 24 دی ماه 1402 در حاشیه چهاردهمین جشنواره مردمی عمار با حضور پرشور مردم برگزار شد. اجرای فینال این مسابقه را آقای مهدی رحیم‌دخت از داوران جشنواره برعهده داشت و محمدرضا شهبازی، محمدامین میمندیان و ناصر جوادی فینالیست‌های این دوره را داوری کردند.
علی اصغر موذنی، محمدرضا سعادتی، محمدرضا گائینی، یدالله نجاتی و سید محسن هاشمی پنج کمدین راه یافته به فینال به ترتیب بر روی صحنه به اجرای خود پرداختند. داورهای جشنواره نیز یک به یک نظرات تخصصی خود را به فینالیست‌ها اعلام کردند. پس از مشورت داوران، آرا نهایی و رتبه هر یک از شرکت‌کنندگان اعلام شد. یدالله نجاتی با امتیازی بسیار نزدیک به سیدمحسن هاشمی توانست رتبه‌ی اول این جشنواره را به دست آورد. همچنین به گفته دبیر جشنواره، جوایز 5 شرکت‌کننده راه یافته به فینال در محفل طنز نطنز پیش‌رو، چهارشنبه 27 دی ماه، در سینما فلسطین به آن‌ها اهدا خواهد شد.
خنداندن بدون حیازدایی و سوار شدن بر زیسته‌های مردم از نکات مهمی بود که در این جشنواره به آن نگاه ویژه‌ای صورت گرفت.
اسامی فینالیست‌ها بر اساس رتبه به شرح زیر است.
یدالله نجاتی: رتبه اول
سیدمحسن هاشمی: رتبه دوم
محمدرضا سعادتی: رتبه سوم
علی اصغر موذنی: رتبه چهارم
محمدرضا گائینی: رتبه پنجم

جستجو
آرشیو تاریخی